sentence Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Hallo. Jeg har aldri brukt speilrefleks før og kan ingenting om det, men har veldig lyst på et fordi jeg alltid har savnet å ha flere innstillingsmuligheter enn kompakte zoomkameraer, og mulighet til å bytte objektiver. Jeg leste tilfeldig her om dagen om en test av Nikon sin D80 der det fikk god omtale og testen viste ekstremt bra bilder rett ut av boksen. Så fant jeg en ganske god pris på et med kit-linse. Men jeg blir litt skremt av å se antallet knapper på kameraet og hører flere anbefaler meg å ikke kjøpe det når jeg ikke kan noe om dette. Men jeg kan da alltids lære meg, ikke sant? Jeg er nå ikke mongoloid. Hva mener dere om dette kameraet og om hvordan det passer til et førstegangs SLR kamerakjøp? Takker for alle svar! Endret 18. februar 2008 av sentence Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Men jeg blir litt skremt av å se antallet knapper på kameraet og hører flere anbefaler meg å ikke kjøpe det når jeg ikke kan noe om dette. Men jeg kan da alltids lære meg, ikke sant? Jeg er nå ikke mongoloid. D80 er et utmerket kamera, og antallet knapper lærer du fort å sette pris på. Prøv en D300, så finner du ut at det egentlig ikke er så mange ;-) Jeg vil dog råde deg til å vurdere andre merker også, hvis du ikke har gjort det. Pentax K10D/Samsung GX-10 og Canon 30D er kameraer som begge selges relativt rimelig nå, og som er svært gode til en lavere pris. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det er sikkert noen som vil bestride dine evner innen takt og tone men du vil garantert greie å finne ut av et moderne speilreflekskamera. Gå i butikken og kjenn på de forskjellige kameraene, det som sitter best i hånden er antakelig det du vil bli mest fornøyd med siden alle er gode. Når du kommer hjem så leser du litt i bruksanvisningen mens batteriet lader, så setter du kameraet på auto og tar bilder. Etterhvert som du blir komfortabel med kameraet så kan du prøve ut de forskjellige manuelle funksjonene og lære deg hvordan kameraet og objektivene fungerer i detalj. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Med tanke på pris,har du vurdert 30D til 3990 hos japan foto? http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-30d-kamerahus/ Prisen er uten objektiv,men fordelen med det er at en da står fritt til å velge dette selv. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Du klarer deg godt med en god fotobok, en manual og et speilrefleks. Det høres jo ut som om du har tenkt å investere litt tid i dette, og da er et D80 et bedre alternativ enn D40/D40x/D60. Se også opp for Canon 30D-hus til 4000 på japanphoto. En D80-hus koster ca 6000 kroner, så du får mer for penga med Canon'en. Som andre sier, så får du også gode deals på Pentax K10D/Samsung GX-10. Dette er bedre tettet mot dårlig vær enn de andre alternativene, og har innebygget bildestabilisator. Om du skal kjøpe noen objektiver etterhvert, så er innebygget bildestabilisator en fin måte å spare endel tusinger på. Jeg ville personlig aldri i livet kjøpt et kamera uten innebygget bildestabilisator. Olympus E510 er også et bra kamera med innebygget bildestabilisator og liveview samt god ergonomi. Men søkeren er ikke like stor og deilig som hos andre. Lenke til kommentar
fox Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg kan anbefale d80 for deg, en nybegynner som deg. Løp og kjøp! Men husk at ergonomi er viktigere enn pris, hvis du liker nikon d80s ergonomi da bør du kjøpe den. Jeg kjøpte den foran andre kameraer fordi jeg følte at den hadde god ergonomi, bedre enn andres. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg kan anbefale d80 for deg, en nybegynner som deg. Løp og kjøp! Men husk at ergonomi er viktigere enn pris, hvis du liker nikon d80s ergonomi da bør du kjøpe den. Jeg kjøpte den foran andre kameraer fordi jeg følte at den hadde god ergonomi, bedre enn andres. Samme her. Begynte med D40, men har nettopp oppgradert til D80 og angrer ikke på det. Supert kamera som er godt å holde i og oser av kvalitet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 jeg har tatt meg friheten til å slette noen innlegg. salg/kjøp skal skje på bruktmarkedet eller andre egnede steder. Lenke til kommentar
Politiet Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 jeg har tatt meg friheten til å slette noen innlegg. salg/kjøp skal skje på bruktmarkedet eller andre egnede steder. Jaja,skal dette være modus ? bare slette meldinger og oppføre seg slik så kan hele forumet klare seg fint uten meg Som ny bruker kunne man fått en beskjed og så fjerne evt rettlede,men neida ! mvh Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Tja, hadde du lest retningslinjene du godtok når du meldte deg inn så... Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Tror nok at det er best om vi holder kjøp/salg og diskusjoner adskilt. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Japan Photo selger nå D80 med 17-80 for 7589,-. Det er en bra pris. PS. Ligger som 7999,- i prisguiden. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 *kremt* Nå tror jeg ikke akkurat drifterne av norges nest største diskusjonsforum blir så forferdelig lei seg over å miste én bruker som ikke har giddet å lese retningslinjene før han registrerte seg... Anyway: Mange knapper kan se utfordrende ut til å begynne med, men det tar ikke lange tiden å venne seg til det, og når du blir litt vant med å fotografere vil du antagelig sette pris på hvor mye raskere det går å endre innstillinger når du slipper å bla gjennom menyer for det. Det er ikke noe problem for en nybegynner å starte med et hus i D80 sin klasse så lenge du tar deg tid til å bla litt i bruksanvisningen. Så hvis du vet at du liker å fotografere og har lyst på mulighetene speilreflekskamera gir, så er det ikke noe problem å starte med et litt dyrere hus. Men det er også dem som oppdager at speilreflekskamera ikke var noe for dem, og da er det selvsagt dumt å ha brukt masse penger på noe man egentlig ikke trives med å bruke. Speilreflekskamera gir flere muligheter enn kompaktkamera, men det er også noe mer krevende å bruke pluss at det er mer å drasse på. Jeg har en D80 og sleper den med meg i hytt og pine med et lass med objektiver. Min mor har samme hus, men ender stort sett opp med å bruke et kompaktkamera fordi hun synes det er mer hendig å ta med seg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 jeg har tatt meg friheten til å slette noen innlegg. salg/kjøp skal skje på bruktmarkedet eller andre egnede steder. Jaja,skal dette være modus ? bare slette meldinger og oppføre seg slik så kan hele forumet klare seg fint uten meg Som ny bruker kunne man fått en beskjed og så fjerne evt rettlede,men neida ! Jeg skrev et innlegg der du fikk beskjed, samt at innlegget var rapportert til moderator-teamet, men du leste det åpenbart ikke før det var for sent, og en moderator slettet både det opprinnelige innlegget og mitt innlegg. Som andre har sagt - det står i retningslinjene til forumet, og moderator-teamet er her nettopp for at de skal overholdes. De har rett til å slette/modifisere innlegg som bryter med retningslinjene, og utdele advarsler/utestengelser til dem som bryter med dem over tid. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Moderators ord er lov. Så kan man ta opp det moderator sier via PM til den enkelte moderator eventuelt via en klage til forumstyret. Kan vi gå tilbake til topic nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå