Fotoentusiasten Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Jeg har ikke bredbånd ennå, men skal komme i mai. Her hjemme har jeg 2 maskiner i nettverk via en switch. Er det så enkelt som å legge en kabel fra bredbåndsmodemet og inn på switchen for å dele tilkoplingen? I såfall, er det dette som er den optimale løsningen eller bør jeg kjøpe en router eller noe. Spør fordi jeg er helt BLÅ på dette området. Lenke til kommentar
janken Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Er det så enkelt som å legge en kabel fra bredbåndsmodemet og inn på switchen for å dele tilkoplingen? Om det er bluecom du skal så er det så enkelt. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hvem får du bredbånd fra? Noen krever at du bruker router, da du bare får en IP. Router er sansynligvis det enkleste uansett. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hei! Jeg har Nextgentel og bruker en CNet 5 port switch som jeg ga 300,- for. Dette fungerer utmerket. Tror det skal fungere på samme måte med Bluecom,Tele2 og Tiscali. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Du må enten få tilldelt flere Ip adresser(som hos bluecom) eller bruke en ruter for å dele den ene ip adressen mellom dere. Noen(som ngt) har innebygd ruter i modemet, så du bare strekker ledning til switch/hubb så funker det. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Da hadde jeg heller gått for en router m/4ports switch. Er bare noen kroner dyrere (Fås til rundt 500) og du får firewall i tillegg. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 20. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2003 Hvem får du bredbånd fra? Noen krever at du bruker router, da du bare får en IP. Router er sansynligvis det enkleste uansett. Det er Telenor Networks som skal bygge ut her. Så jeg får vel flere bredbåndsleverandører å velge mellom. Har tenkt på Tele2 etter at dem har kommet med hyggelige priser nå nettopp. De billigste på Telenors nett faktisk. Men kanskje starter det en aldri så liten priskrig nå. Først gikk Telenor litt ned (begrensning da) så gikk Tiscali ned og nå Tele2.....vi får vente å se....! Ser i hvertfall ut som om jeg bare kan beholde den Switchen jeg har når bredbåndet til slutt kommer. Takk for kjappe svar!!! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hvem får du bredbånd fra? Noen krever at du bruker router, da du bare får en IP. Router er sansynligvis det enkleste uansett. Det er Telenor Networks som skal bygge ut her. Så jeg får vel flere ...................... den Switchen jeg har når bredbåndet til slutt kommer. Takk for kjappe svar!!! Vær bevisst på at Telehor *IKKE* deler ut modem med innebygd router. Enda en grunn til ikke å velge de. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Vær bevisst på at Telenor *IKKE* deler ut modem med innebygd router. Enda en grunn til ikke å velge de. Takk og lov for det, ingen av de som leverer via Telenor Networks sitt nett deler ut routere svjv. Ville ikke hatt router om de hivde den etter meg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Har tenkt på Tele2 etter at dem har kommet med hyggelige priser nå nettopp. De billigste på Telenors nett faktisk. Men kanskje starter det en aldri så liten priskrig nå. Først gikk Telenor litt ned (begrensning da) så gikk Tiscali ned og nå Tele2.....vi får vente å se....! Tele2 har en beskjeden dekning, de leverer på TNN sitt nett men de leverer tydeligvis kun der hvor det finnes alternativ fiber i sentralen eller like ved. Det er hvertfall den eneste grunnen jeg kan tenke meg som forklaring på dekningen. Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Vær bevisst på at Telenor *IKKE* deler ut modem med innebygd router. Enda en grunn til ikke å velge de. Takk og lov for det, ingen av de som leverer via Telenor Networks sitt nett deler ut routere svjv. Ville ikke hatt router om de hivde den etter meg. ... folk som får nye online adsl får no med router på kjøpet... Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Vær bevisst på at Telenor *IKKE* deler ut modem med innebygd router. Enda en grunn til ikke å velge de. Takk og lov for det, ingen av de som leverer via Telenor Networks sitt nett deler ut routere svjv. Ville ikke hatt router om de hivde den etter meg. Eh...nei det er jo selvfølgelig mye bedre å måtte bruke 1500++ spenn på dette selv...! Vet du i det hele tatt hva en router er ? Og hvis du synes det er så jævlig, er det bare til å disable routerfunksjonen i modemet. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Vær bevisst på at Telenor *IKKE* deler ut modem med innebygd router. Enda en grunn til ikke å velge de. Takk og lov for det, ingen av de som leverer via Telenor Networks sitt nett deler ut routere svjv. Ville ikke hatt router om de hivde den etter meg. Eh...nei det er jo selvfølgelig mye bedre å måtte bruke 1500++ spenn på dette selv...! Vet du i det hele tatt hva en router er ? Og hvis du synes det er så sinnsvakt, er det bare til å disable routerfunksjonen i modemet. Eh...jo. Det er nemlig to sider av saken. For noen er en ruter som leverandøren leverer en fantastisk glede, for andre noe å gremme seg over. Nextgentel f.eks leverer ut tvungen ruter ( som ikke kan erstattes med din egen ), og det ser jeg på som en stor ulempe: - Ingen maskiner bak ruteren kan få public IP, men må ut med 150kr,- i måneden ( subnet ) for å få til dette. - Meget vanskelig å få til en ordentlig konfigurasjon hvis man ønsker å ha sin egen dedikerte brannvegg med f.eks FreeBSD/Linux. Og nei, her kan ikke ruterfunksjonen slås av, bare så det er avklart. NGT støtter nemlig ikke at ruteren brukes som bro. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Eh...nei det er jo selvfølgelig mye bedre å måtte bruke 1500++ spenn på dette selv...! Vet du i det hele tatt hva en router er ? Og hvis du synes det er så sinnsvakt, er det bare til å disable routerfunksjonen i modemet. De rimelige routerne koster ca 500,- ikke 1500,- Vet du hva en router er? I og med du ikke begriper at dette er en stor ulempe for de som ønsker og gjøre ting på sin egen måte. Som en annen poster skriver kan man ikke bare skru av routerfunksjonen. Men hvis du trives i NAT-hel*ete så er det helt greit, men ikke kom og si at det er så fantastisk og bli påtvunget en router, det burde være valgfritt mener jeg. Lenke til kommentar
granhus Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 jeg får 2mbit snart. jeg har en 24ports 3com hub som jeg bruker nå mellom 3pcer. vil dette funke bra når jeg får bluecom 2mbit? jeg tengte bare å få 3 ip'er fra bluecom sånn at hver pc får en ip ut på nett. er dette en bra løsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå