Gå til innhold

Billedkunst: "Vaskegraffiti" metoder? (flyttet fra juss forum)

Anbefalte innlegg

Heisann, lurer på om det er ulovlig med "vaske graffiti"?

Det går egentlig ut på å finne en vegg som har blitt skitten etter årevis med vær og vind, og rett og slett legge på en sjablong og vaske vekk skitten så den former et mønster.

Noen som kan svare på dette? :hmm:

EDIT: Takk for rask og god respons fra moderator :thumbup: flotters

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Graffiti er graffiti er graffiti...samme hva slags fancy navn du gir det.

Finner du en gåreier som ser den kulturelle verdien av at du gjør det så er det jo lov, men finner du en vegg som ikke er din som du mener kan bli penere ved at du bruker møkken som er der til å lage noe...så kan jeg ikke på noe som helst vis se at det skulle være lovlig bare fordi du kaller det "vaske graffiti". Hva skjer når det regner uka etterpå og møkken på veggen har rent litt eller fått nye flekker...da vil det jo ikke matche det du har laget...og bare se stygt ut. Som gjør at man kommer tilbake til det faktum at graffiti er graffiti er graffiti...samme hva slags fancy navn du gir det.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er jo fortsatt vasking, ingen har vel noe på deg om du vasker på et offentlig sted. Dette kan like gjerne være på bakken, på fortauet. Hvor som helst. Nå snakker vi om møkk som har blitt til over år etter år med vær som tidligere sakt. Så det blir ganske permanent. Det blir ikke borte etter en reinskur.

"Hei du! Slutt å vaske veggen! Ellers ringer jeg politiet!"

Lenke til kommentar

Ok, jeg har nok misforstått. Jeg trodde du skulle spraye maling på for å bygge videre på det du måtte se i møkken av mønstre. Om du vil stå med bøtte og vann og skrubbe vekk møkk for å lage ett bilde av skitten så er det sikkert ulovlig, men sikkert ingen som gidder å bry seg om hvis resultatet er ok (kanskje unngå kroppsåpning og død og fordærvelse liksom).

AKIRA

Lenke til kommentar
Ok, jeg har nok misforstått. Jeg trodde du skulle spraye maling på for å bygge videre på det du måtte se i møkken av mønstre. Om du vil stå med bøtte og vann og skrubbe vekk møkk for å lage ett bilde av skitten så er det sikkert ulovlig, men sikkert ingen som gidder å bry seg om hvis resultatet er ok (kanskje unngå kroppsåpning og død og fordærvelse liksom).

AKIRA

Prinsippet er omtrent som å tegne med fingeren i ruta på en møkkete bil.

Motivene er selvfølgelig ting som:

post-96493-1203340002_thumb.jpg

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Graffiti er skadeverk (hærverk).

Men "vaske graffiti" er jo ikke hærverk da, så det kan vel ikke være ulovlig, så lenge det ikke er rasistisk motiver, drapstrusler ++ og du ikke vasker på bygninger/vegger som har historisk, nasjonal eller religiøs verdi.

Lenke til kommentar
Graffiti er skadeverk (hærverk).

Men "vaske graffiti" er jo ikke hærverk da, så det kan vel ikke være ulovlig, så lenge det ikke er rasistisk motiver, drapstrusler ++ og du ikke vasker på bygninger/vegger som har historisk, nasjonal eller religiøs verdi.

Ja det er klart, du gjør jo ikke akkurat dette på kirka

Lenke til kommentar

Du må være verdens mest lovlydige graffitikunstner :)

Til spørsmålet ditt: Eieren av en vegg har - som utgangspunkt - eksklusiv rett til å råde over veggen. Det er han som bestemmer over den. I dette ligger at du ikke har den ringeste rett til å vaske den. I praksis er dette ikke noe problem, idet eieren må være temmelig pussig anlagt for å slå ned på slikt. Og du kan være trygg på at politiet vil riste på hodet om eieren protesterer.

For øvrig vil jeg si at de bildene ser ganske originale og bra ut, så du får ha lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...