Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 ergo ergo =p har hørt det er satt opp ny lov om dette.. hvis sjåføren ikke blir identifsert, som før i tiden vil bli henlagt, går de nå for bileieren... Hvis den "nye loven" som er satt opp, ikke har blitt laget etter i fjor sommer, så stemmer det i hvert fall ikke. Jeg lånte bort en kassebil jeg har, til en bekjent. Han ble tatt i en fotoboks i nærheten av Bergen. Etter kort tid kommer det et brev i posten, hvor det spørres om det er jeg, eller andre som har kjørt bilen. Etter å ha skrivd at bilen står til fri disposisjon for familie og venner mot diesel, fikk jeg senere beskjed om å møte på det lokale sheriffkontoret på min hjemplass, for å sammenligne bilde mot mitt utseende. De så jo raskt at det ikke var undertegnede, og ble ganske så gretne (forbanna) da jeg ikke ga meg, og sa jeg ikke kjente igjen personen. Lensmannen ba meg rett og slett å starte egen etterforskning ;-) Jeg tenkte da at om jeg senere fikk spørsmål om jeg hadde funnet ut hvem det var, skulle svare: Nei, saken er henlagt på grunn av bevisets stilling, og mangel på resursser. Dette var i fjor sommer, og jeg har aldri hørt noe mer... Haha, den var pen! Skal ta den til etterretning. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Poenget er vel at hvis TS sin far får snusen om at baiasen er tatt i fotoboks får han ikke låne bilen mer! Hehe. Bilen er egentlig min, men står i fatterns navn pga bonus og at man sparer diverse kostnader på den måten. Har sagt at jeg muligens har blitt tatt, men han er veldig grei når det gjelder sånne ting han. Er egentlig han som har lært meg den "uvanen" å kjøre for fort. Får prøve å skjerpe meg litt på farten fra nå av. Ellers skal jeg ta ditt tidligere råd og bare gi faen i det enn så lenge, er vel ikke noe vits å bekymre seg over noe som ikke har skjedd enda. Endret 20. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Mener å ha lest en artikkel publisert i begynnelsen av 2007, som sa noe om utprøving av bokser med IR-Blitz på en strekning på E6. Så hvis det er tilfellet vil du nok ikke se noe blitz. På den annen side kan jeg være heldig, og har kjørt gjennom bokser som ikke har kamera i seg. Snuten driver vel og flytter rundt på disse med jevne mellomrom. Det som er så jævla surt med hele greia, er å ikke vite. At alt tar så sykt lang tid liksom... hvis jeg har blitt tatt, vil jeg ikke få noe beskjed før om noen mnd frem i tid, noe som suger. og hvis du leste nøye nok ville du og finne ut at disse ble satt opp som prøve forsøk og ingen ville bli bøtlagt vis de ble tatt i disse da det var et test prosjekt. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Men det var jo for ett år siden, hvor lenge skal den test perioden vare da? Eller ble det ikke noe av i det hele tatt? (Nei, jeg leste ikke artikkelen spesielt nøye). Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Men det var jo for ett år siden, hvor lenge skal den test perioden vare da? Eller ble det ikke noe av i det hele tatt? (Nei, jeg leste ikke artikkelen spesielt nøye). ifølge denne artikkelen: rødt lys for snittmåling med fotobokser (som jeg fant ved å google: "fotoboks datatilsynet"(" ikke faktisk brukt i søket)) ble de avsluttet i 2006. vel du kan gå uti fra det når du ser artikkelen utrykker at forsøket er avsluttet og at den er publisert i slutten av 2006 Endret 20. februar 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Snuten driver vel og flytter rundt på disse med jevne mellomrom. Det er nok en helt annen etat som drifter fotoboksene (ATK) Jeg har aldri observert andre enn folk fra Statens Vegvesen i stiger og gardintrapper ved disse vederstygglighetene. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Snuten driver vel og flytter rundt på disse med jevne mellomrom. Det er nok en helt annen etat som drifter fotoboksene (ATK) Jeg har aldri observert andre enn folk fra Statens Vegvesen i stiger og gardintrapper ved disse vederstygglighetene. ATK er jo ikke en egen etat, men en avdelig i Politiet. Men det er vegvesenet selv som er ansvarlig for drift av fotoboksene. Siden Norge har straff og ikke gebyr om man blir tatt i fotoboks, så er også politiet helt avhengig av å måtte finne rette gjerningsperson, ellers har ikke politiet noen god sak. Og familiemedlemmer har lov til å nekte å fortelle hvem personen er. Men om f.eks en kamerat låner bilen din og lit tatt, så er du pliktet til å fortelle hvem personen er. Hadde vi vært konger alle mann, så hadde vi alle slippet bøter Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg er i kongens tjeneste, teller det? Men kan du forklare det du sa der, du er pliktig til å si hvem det var hvis du bevisst låner den vekk, men hvis du, som noen skrev over, stiller bilen til fri disposesjon til familie (og venner?) så plikter du ikke til å si hvem det var? Damen min har en 325 E36 som er laget for å kjøre for fort, hvis jeg kjører den og faren hennes (som forsikring osv står på) får regningen, kan han da nekte å "utlevere" meg? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Tviler ikke på at det du sier er rett kim, men hadde vært konge å fått det bekreftet et eller annet sted? Men hvis man har rett til ikke å oppgi familiemdlemmer, hvorfor inkluderer ikke dette venner? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Tviler ikke på at det du sier er rett kim, men hadde vært konge å fått det bekreftet et eller annet sted? Men hvis man har rett til ikke å oppgi familiemdlemmer, hvorfor inkluderer ikke dette venner? Det er bare lovverket som er slik. Og slik ble det sikkert pga at ikke familier skal splittes kanskje? Problemet med mange som bor i bygder der alle kjenner alle, så vil ikke den loven være til stor hjelp. Men jeg oppfordrer ingen til å kjøre fortere enn tillatt. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Det er vel derfor du heter snille-kim Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 OK, thanks man. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Og slik blir resultatet http://www.h-avis.no/apps/pbcs.dll/article...03/1010/AKTUELT Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Straffeprosessloven § 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold. Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten. Endret ved lover 28 feb 1986 nr. 8, 3 des 1999 nr. 82 (i kraft 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202). § 123. Et vitne kan nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller noen det står i slikt forhold til som nevnt i § 122 første eller annet ledd for straff. Retten kan likevel pålegge et vitne å forklare seg når det er rimelig etter en samlet vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og følgene for vitnet av å gi forklaring. Retten kan frita for forklaring ved vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art for vitnet eller noen av dets nærmeste etter § 122 første eller annet ledd når det ut fra en vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og forholdene ellers ville være urimelig å pålegge vitnet å forklare seg. Retten kan frita vitnet for å svare på spørsmål som berører dets forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken på slik måte som nevnt i første ledd. Endret ved lov 17 juni 2005 nr. 90 (i kraft 1 jan 2008 iflg. res. 26 jan 2007 nr. 88). http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...810522-025.html Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hahaha så sløvt, da kan man strengt tatt bare kjøre med lue og solskjermen nede så slipper man glatt unna. <3 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Snuten driver vel og flytter rundt på disse med jevne mellomrom. Det er nok en helt annen etat som drifter fotoboksene (ATK) Jeg har aldri observert andre enn folk fra Statens Vegvesen i stiger og gardintrapper ved disse vederstygglighetene. ATK er jo ikke en egen etat, men en avdelig i Politiet. Men det er vegvesenet selv som er ansvarlig for drift av fotoboksene. Jeg skrev da ikke at ATK er en etat. ATK er da bare forkortelsen for Automatisk Trafikk Kontroll Og hvis du leser innlegget mitt èn gang til , så skrev jeg også at det er vegvesenet som klatrer rundt i fotoboksstolpene (drifter) Bilder fra digitale bokser blir sendt direkte til vegvesenet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Snuten driver vel og flytter rundt på disse med jevne mellomrom. Det er nok en helt annen etat som drifter fotoboksene (ATK) Jeg har aldri observert andre enn folk fra Statens Vegvesen i stiger og gardintrapper ved disse vederstygglighetene. ATK er jo ikke en egen etat, men en avdelig i Politiet. Men det er vegvesenet selv som er ansvarlig for drift av fotoboksene. Jeg skrev da ikke at ATK er en etat. ATK er da bare forkortelsen for Automatisk Trafikk Kontroll Og hvis du leser innlegget mitt èn gang til , så skrev jeg også at det er vegvesenet som klatrer rundt i fotoboksstolpene (drifter) Bilder fra digitale bokser blir sendt direkte til vegvesenet. Det gikk litt fort rundt svingen bare Min feil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Vet ikke om det passer å spørre om her, eller om du godkjenner at jeg gjør det trådstarter, men.. Hva skjer om man blir tatt i laserkontroll? Blir man forfulgt av politibil, eller får man bare bot i posten? Tror jeg ble tatt i 70km\t i 50 sonen i går sjønner dere.. Hadde fryktelig dårlig tid å gassen gled litt lett inn.. men han kjørte ikke etter meg, og det var bare en politimann på plassen. Men det som er litt merkelig, var at han som hadde laserkontroll lå 150-200m atmed en fungerende fotoboks å målte, så kansje han bare målte gjennomsnittsfarten? Tror forresten ikke han så skiltet heller.. hadde børstet av skiltet før jeg kjørte, men når jeg parkerte bilen, så jeg at det var kommet masse sne over det igjenn (heldigvis?) Hva tror dere? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Var det noen politimenn som i hele tatt prøvde å stoppe deg? Politiet sender ikke bøter i posten ved radarkontroll. Utennom en purring og sånn da. Jeg mener at det finnes kun to alternative svar: 1: Politiet målte ikke deg, eller ønsket ikke å stoppe deg. Du slapp da unna. 2: Politiet etterforsker saken videre. Da kan du selvsagt bli siktet. Husk at politiet også kan se skiltene bak om du kjører forbi dem da Husk å kjør rolig og fint fremover. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Var det noen politimenn som i hele tatt prøvde å stoppe deg? Politiet sender ikke bøter i posten ved radarkontroll. Utennom en purring og sånn da. Jeg mener at det finnes kun to alternative svar: 1: Politiet målte ikke deg, eller ønsket ikke å stoppe deg. Du slapp da unna. 2: Politiet etterforsker saken videre. Da kan du selvsagt bli siktet. Husk at politiet også kan se skiltene bak om du kjører forbi dem da Husk å kjør rolig og fint fremover. Nei var ikke det, å jeg parkerte bilen på en skole som er 500m unna der han sto.. Ahh, håper jeg slapp unna... Var skiltet bak som var fult av sne, fremskiltet er synlig.. Yeah, bruker å gjøre det, men takler ikke hastværk -.- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå