Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg tatt i fotoboks?

Stian89

Anbefalte innlegg

Jeg og et par andre kjørte en tur til sverige i helga, og det er mulig at vi har vært litt ivrige på gassen. Hvis jeg er tatt i fotoboks, ville jeg garantert ha merket det da (med tanke på blitz), eller er veldig mange av dagens fotobokser satt opp med infrarød blitz?

Og en ting til. Mener å ha lest at hvis føreren ikke kan identifiseres 100% vil saken henlegges. La oss imidlertid si at jeg kan identifiseres 100%, men at bilen ikke er registrert på meg. Den er registrert på fattern. Jeg mener, hvis jeg er tatt, vil jo boten bli sendt til han, men det var jo ikke han som kjørte. Kan ikke han bare si at han ikke vet hvem som kjørte bilen når den ble tatt bilde av, selv om personen som kjører (meg) kan sees ganske klart. De vet jo fremdeles ikke hvem jeg er, de må isåfall sette inn større ressurser for å finne det ut, noe jeg tviler på at de gidder. Ifølge norsk lov er eier av bilen _ikke_ pliktig til å oppgi hvem som har lånt/kjørt bilen selv om han egentlig vet det.

Hva tror dere?

(Nå er det jo godt mulig at jeg ikke er tatt i det hele tatt, men lurer allikevel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm det var jo en sak angående taxisjåfører hvor prikkene ble fordelt blandt flere sjåfører under samme eier. Ergo, det du sier høres lite sannsynlig ut. Faren din får bare bare boten i posten han, også må han bestride den. Så spørs det om han bryr seg så mye om deg at han ikke bare vil ha pengene...

Men angående fotobokser, jeg merker ofte at det "blinker". Alltid, ALLTID er det refleksjoner fra noe. Det skjer ofte.

Lenke til kommentar
Hvordan kan politiet rettferdiggjøre det?

At bileieren selv skal være ansvarlig over hvem som bruker bilen til enhver tid.

Men nå tar det vel en stund fra du blir tatt bilde av, til du får bota? Og da kan det vel i enkelte tilfeller være vanskelig å huske hvem du lånte bort bilen til.

Lenke til kommentar

må sies. infrarød blits (blits som du ikke kan se) ble kun brukt under testforsøk med gjennomsnittsmåling.

jeg har blitt tatt to ganger i boks. en gang var jeg helt sikker på at jeg ble tatt og en gang lurte jeg noe sinnsykt. hadde sola i øynene så var ikke sikker på om det blitset eller om det bare var gjennskinn av sola.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest en artikkel publisert i begynnelsen av 2007, som sa noe om utprøving av bokser med IR-Blitz på en strekning på E6. Så hvis det er tilfellet vil du nok ikke se noe blitz.

På den annen side kan jeg være heldig, og har kjørt gjennom bokser som ikke har kamera i seg. Snuten driver vel og flytter rundt på disse med jevne mellomrom.

Det som er så jævla surt med hele greia, er å ikke vite. At alt tar så sykt lang tid liksom... hvis jeg har blitt tatt, vil jeg ikke få noe beskjed før om noen mnd frem i tid, noe som suger.

Lenke til kommentar
ergo ergo =p

har hørt det er satt opp ny lov om dette..

hvis sjåføren ikke blir identifsert, som før i tiden vil bli henlagt, går de nå for bileieren...

Hvis den "nye loven" som er satt opp, ikke har blitt laget etter i fjor sommer, så stemmer det i hvert fall ikke.

Jeg lånte bort en kassebil jeg har, til en bekjent. Han ble tatt i en fotoboks i nærheten av Bergen.

Etter kort tid kommer det et brev i posten, hvor det spørres om det er jeg, eller andre som har kjørt bilen.

Etter å ha skrivd at bilen står til fri disposisjon for familie og venner mot diesel, fikk jeg senere beskjed om å møte på det lokale sheriffkontoret på min hjemplass, for å sammenligne bilde mot mitt utseende.

De så jo raskt at det ikke var undertegnede, og ble ganske så gretne (forbanna) da jeg ikke ga meg, og sa jeg ikke kjente igjen personen. Lensmannen ba meg rett og slett å starte egen etterforskning ;-)

Jeg tenkte da at om jeg senere fikk spørsmål om jeg hadde funnet ut hvem det var, skulle svare: Nei, saken er henlagt på grunn av bevisets stilling, og mangel på resursser.

Dette var i fjor sommer, og jeg har aldri hørt noe mer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...