Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sier jeg bare hasta la vista til den boksen da en av pinnen til å lese CompactFlash brikke knakk å det komm sur røyk fra boksen.

Andbefaler anet system da dette er for svakt .

Jeg gidder heller ikke knote med saken da den kosta ca 180kr.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10826452

så er det bare å lete et nytt et for lagring har sett litt på denne

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42512

men er ikke sikker på om den tar kopi rett fra minne brikke å rett inn på HD.

Er det noen andre tips så komm gjerne med dem da jeg sitter med . 2,5" HD på 60 gig som skal anvendes til dette foremål.

Endret av kvase
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bare til imformasjon fikk jeg et veldig godt tips på macstore på ullevåll

kjøp en av disse her

Apple iPod Classic 80 GB

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Apple iPod Classic 160 GB

så har vi en overgang som har usb inntak slik at bildenne kan føres rett in i ipod HD slik at man har et mega lagring til en rimelig penge.

Dette er noe å tenke på å bruke for noen,

her er tillegsboksen bare for å si det så kosta den 250 hoss apelstore

APPLE iPod Kamera tilkobling

http://www.onlinebutikken.no/PartDetail.as...8;c:100730;r:pg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden tråden ble linket til fra en nylig stengt tråd, her er hva jeg ville kjøpt:

Minnekort.

Enkelt og greit.

Ultra II eller Extreme III fra Sandisk får du for ca 75 kroner pr gig.

Av erfaring stoler jeg ikke lenger på bildebanker, da jeg allerede sitter på en havarert en.

(ødelagt kontroller, heldigvis kunne jeg redde bildene fra disken)

Ihvertfall ville jeg ikke engang tenkt tanken på å kjøpe en uten skjerm for å kontrollere at bildene faktisk var lagt over.

Litt etter som hvilken ferie man skal på, men normalt trenger man ikke de raskeste kortene. For min del blir det lite hurtige serier, for det meste om det har med safarie el.l. og gjøre. Har man da et par kort av raskeste type holder som oftest det.

Jeg ville gått for f.eks. 8 stk 8 gig extreme III kort og et par memorycard wallets. Da har man 64 GB lagringsplass. Trenger man mer tror jeg helt sikkert noen av bildene er av en sånn kvalitet at de sikkert kan slettes for å frigjøre plass...

Trikset i memocard walleten er å snu de brukte med baksiden frem eller på hodet så vet man at de er brukt. Slipper kortene og ligge og flyte også.

Dette får man for under 2500.-

Da slipper man og vente til man kommer hjem for å sjekke at alle bildene er der også, man sjekker enkelt og greit i kameraet.

Internettcafeer er en dårlig løsning mener jeg, da de fleste har dårlig upload hastighet, og tar evigheter og overføre flere gig med bilder.

Bare min enkle mening basert på egne erfaringer.

Endret av Bellanca
Lenke til kommentar

Etter tre uker på farten har jeg kommet til den konklusjonen at avanserte løsninger slik som ved bruk av eksterne harddiskkabinetter med skjerm, batteri o.l er en unødvendig komplisert og fordyrende løsning. Jeg henger meg på Bellanca og sier kjøp et par ekstra minnekort først som sist. En annen genial løsning er å ta med en lommeharddisk ala WD Passport eller liknende, sett at man ferierer på plasser hvor man har tilgang til en datamaskin såklart. I de fleste byer finner man en internetcafe og derifra kan man enkelt og kjapt tømme samtlige minnekort over på disken etterhvert som det behovet melder seg. Har man rikeslig med minnekort burde man ikke få behov for å gjøre det mer en en gang eller to avhengig av mengden minnekort. Er man redd for å miste bildene lar man de virkelige blinkskuddene være igjen på minnekortene men sletter alt annet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle dratt på en ferietur hvor jeg ville trengt ekstra lagringsplass så ville jeg gjort følgende:

(Jeg har Canon 40D og tar stort sett RAW-bilder og bruker derfor CompactFlash)

Kjøpt det billigste alternativet per GB fra Lexar eller Sandisk.

Hastigheten på kortet bryr jeg meg ikke om i dette tilfellet. Trenger kun lagringsplassen.

Har et par kjappe kort og de hadde jeg spart på til hvis jeg skulle trenge et raskt kort.

Hadde valgt dette nå: Lexar CompactFlash Platinum II 60X 4 GB fra 221kr = ca 60 kr / Gig.

Hadde ikke turt å ha alle feriebildene på en HD som ville blitt fraktet så mye rundt.

Alternativt hvis jeg skal reise til et sted hvor jeg vet piratkort ikke florerer så hadde jeg sjekket butikkpris på minnekort dit jeg skal reise og om jeg lett kan finne en butikk der som har det.

Hvis jeg må bruke mye tid på dette så hadde jeg droppet det. Ikke verdt å bruke flere timer kun for å finne en butikk når man er på ferie.

EDIT: Og etter å ha kommet hjem igjen kanskje solgt dem videre til noen andre som skal ut å reise :)

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

Jeg tok rundt regnet 20GB med bilder denne tre ukers ferien. Nå ble det uvanlig mye da det var en svært aktiv ferie å så alt for mye å ta bilder av, og raw hjelper heller ikke på plassen. Det med å ikke tørre å ha alle bildene på en harddisk er jo forståelig, og det kan løses på flere måter. Man kan enten kjøpe en disk som er laget for å tåle røff behandling, men dette vil naturlig nok ikke hjelpe mot diskkrasj eller andre feil som kan forekomme utenom slag/støt-skader. Man kan også kjøpe to disker, å kopiere samme innhold til begge to. Da må man drasse på litt ekstra vekt men man er ihvertfall sikrere enn med en disk. Det tredje alternativet som jeg mener er det beste er å simpelthen la de virkelig gode og viktige bildene bli igjen på minnekortet etter en full overføring til disk. Mange kameraer har mulighet for å skrivebeskytte disse og dermed "låse" dem slik at de forblir der selv om man velger slett alt eller liknende. Da har man alle bildene på disk, samt et utvalg av de alle viktigste på minnekortet i tillegg. Ofte er det ikke mer en et par prosent som virkelig er noe å samle på, med mindre man klarer å fylle minnekort etter minnekort med blinkskudd og kodak moments..

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...