Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har sett på den JOBO spectator som ble foreslått tidligere i denne tråden og den ser forsåvidt grei ut, men har noen tips om lignende løsninger eller produkter å sammenligne med? hvilke søkeord skal jeg eventuelt bruke for å finne det selv? for meg er det en DINGS :p

 

det bør være minst 120gb, har planlagt å ta en god del bilder i raw+jpg slik at jeg eventuelt kan kompensere for manglende kunnskap om eksponeringene senere. betaler heller et par tusen for å få flest mulig valgmuligheter, enn å miste et potensielt blinkskudd pga en feileksponert jpg lagring.

Jeg har liten sak fra Hyperdrive, som fungerer utmerket. Kan bruke disker på 250 Gb hvis det er ønskelig! Det er selvfølgelig ikke så lurt å lagre alle bildene på en disk. Jeg bruker den til backup på lengre turer i tillegg til lagring på en bærbar PC. På kortere turer bruker jeg den til direkte backup fra minnekorta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med denne? 30GB for 2495,- og da får du skjerm, MP3-spiller, videospiller og radio i tillegg, bare for å nevne noe. Jeg har forgjengeren, og med to ekstrabatterier har jeg nok strøm til å se film i 21 timer - skulle holde til backupkopiering ganske lenge også.

 

NB! Selv om spilleren ikke viser RAW-filer, så kopieres de over om man backer opp et minnekort til den.

Lenke til kommentar
Hva med denne? 30GB for 2495,- og da får du skjerm, MP3-spiller, videospiller og radio i tillegg, bare for å nevne noe. Jeg har forgjengeren, og med to ekstrabatterier har jeg nok strøm til å se film i 21 timer - skulle holde til backupkopiering ganske lenge også.

 

NB! Selv om spilleren ikke viser RAW-filer, så kopieres de over om man backer opp et minnekort til den.

 

den var jo snedig, men er redd 30gb lagring blir alt for lite på en 3mnd tur :/ håper å få tilgang til pc av og til så jeg kan brenne ut på cd/dvd, men jeg må egentlig beregne at jeg ikke får det.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt medPC uansett,

Selv om man ikke har internetttilgang er det det kjekt å kunne lagre, redigere, organisere, legge in keyword og skrive en komentar på bildene mens man ennå husker hva det var man fotograferte.

Hadde jeg kommet hjem med 20 000 uorganiserte bilder er det stor mulighet for at de aldri hadde blitt organisert.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 120GB 2,5" IDE-disk til 400kr, samt et harddiskkabinett med innebygget batteri og minnekort leser fra dealextreame.com. Totalt kom hele sulamitten på under 800kr, da for hele 120GB batteridrevet lagring. Løsningen har dessverre ikke skjerm, men den har lys som indikerer at innholdet på minnekortet et kopiert til disk. Med slik lagringskapasitet kan man jo føre over innholdet fra minnekortet to eller flere ganger om man vil utelukke lesefeil og liknende mulige problemer. Selv bruker jeg SD-kort, men jeg er sikker på at liknende kabinetter som tar CF-kort eller annet også finnes. Bare en tanke for de som ikke vil bruke 2-3000kr for en prefabrikert dings som gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
den var jo snedig, men er redd 30gb lagring blir alt for lite på en 3mnd tur :/ håper å få tilgang til pc av og til så jeg kan brenne ut på cd/dvd, men jeg må egentlig beregne at jeg ikke får det.

 

Hva med en Vosonic VP5500??

 

Se her for info: http://www.vosonic.com/upload/product_download/4_11.pdf

 

Den kan du putte i så stor 2.5" SATA disk du vil, samtidig som den kan vise RAW og jpeg, video whatever.

 

Jeg har den som heter VP8360, men den tar kun IDE disker og ikke SATA.

Men jeg har en 100GB disk i den og er storfornøyd.

 

Andreas

Lenke til kommentar

takk for tips :) ja jeg har fortsatt lyst til å ha med pc, men da må jeg eventuelt kjøpe ny (min nåværende 17" er super, men den er da mer FLYTTBAR enn bærbar), så jeg må uansett ut med noen kroner. det jeg har lagt merke til mens jeg lette rundt etter desse HD'ene var at enten er de overraskende tung, eller så er de minste pc'ene overraskende lett :ermm: tenkte liksom at jeg skulle spare så mye på vekta hvis jeg tok med en sånn liten dings istedenfor, men kanskje ikke likevel.. nå må jeg også få avklart hvor mye STRØM jeg får tilgang til på turen, det kommer jo også til å telle litt... men får jeg ikke strøm til å lade kamera så får jeg jo etterhvert ikke tatt noen bilder til å overføre heller :roll:

Lenke til kommentar
Hva med en Vosonic VP5500??

 

Den var jammen ikke dum. Vet du om noen i Norge som forhandler 250 GB-versjonen, evt harddiskløs utgave som man kan sette disk i selv?

 

Jeg har forgjengeren (?) VP8360 som har fungert fint på tur.

Da jeg kjøpte den hos Netshop kunne man velge om man ville ha med eller uten IDE harddisk.

Den har virket veldig bra så langt, og batteriet holder til mange overføringer.

Råfilene fra 350D leses uten problem, men fra 40D får jeg kun den lavoppløste innbakte thumbnailen.

 

Det at man kan dytte inn harddisk etter eget ønske er en stor fordel, og jeg vil tro en med innbygget fallbeskyttelse ville passet perfekt.

Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon, men etter mye frem og tilbake, så er minne blitt veldig billig:

 

http://www.japanphoto.no/product/minnekort...treme-iii-4-gb/

 

4Gb raskt minne til 400,- (gir gode 500 bilder i "fine" JPEG kvalitet på min D80). Har jeg med tre slike på en ukes tur til uka så bør dette holde (jeg har to 4Gb + en 2Gb fra før). Synd at ikke kameraprodusentene legger inn en "Copy - to - Disk" funksjoni sin SW.

 

Dette burde være relativt enkelt å få til og de fleste har allerede eksterne disker i små kabinetter m/USB støtte. NIKON / CANON fix dette er dere greie, dere tjener uansett ikke penger på lagringen.

 

/L

Lenke til kommentar
Evt. En av disse:

33$ = 172 kr

Pluss en 2,5" harddisk fra 288 kr + frakt.

Det er det kabinettet jeg bruker, i lag med en 160GB 2,5" disk. Det man må være litt obs på med denne løsningen er valg av disk, da kabinettet kun støtter IDE. Disken må også være formatert i FAT32 da kabinettet ikke støtter NTFS. Windows XP klarer som kjent ikke partisjonere til noe større en 32GB med det innebyggede verktøyet for partisjonering av disker, noe som betyr at man får seg noen minutter med ekstra arbeid før alt er i boks. Bortsett fra det er dette en kjempeflott løsning som funker like godt som utvalget av spesiallagete dinser til 20x prisen. Man må jo bare elske dealextreme! (Som forøvrig har masse annet nyttig og unyttig til oss som er glade i elektriske dingser. :D )

Lenke til kommentar
Det man må være litt obs på med denne løsningen er valg av disk, da kabinettet kun støtter IDE. Disken må også være formatert i FAT32 da kabinettet ikke støtter NTFS. Windows XP klarer som kjent ikke partisjonere til noe større en 32GB med det innebyggede verktøyet for partisjonering av disker,

 

ja nemlig... høres alt for komplisert ut for en som ikke har greie på det..

 

i skrivende øyeblikk har jeg meldt meg på noen varslinger på bruktmarked, håper kanskje det dukker opp en ultraportabel 12-13" laptop der til en rimelig penge. tror faktisk ikke de veier så mye mer enn noen av desse dingsene..

 

kan uansett ikke ta sjangsen på å bare fylle opp med minnekort, for å dekke en 3mnd tur vil jo det koste like mye som en rimelig brukt pc...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har erfaring med ipod og camera connector? Vet dette blir en billig amatørløsning, men jeg vet ikke om jeg trenger så mye mer enn det :)

Går det an å lade ipoden (i veggkontakt) mens man overfører bilder? (for da er ikke batterislukingen noe problem)

hvor lang tid tar overføring av f. eks 1 gb?

Lese på et annet forum at ipoden streiker etter ca 1 gb. Hva skjer med det som er igjen på et 2gb kort da? Går det greit å bare starte den opp igjen og overføre resten, eller risikerer man å miste bilder?

 

Jeg så på Creative Zen (med mulighet for minneutvidelse med SD), men det ser ikke ut til at det går an å importere fra sd-kortet til spilleren (bare se filene der). Finnes det andre løsninger? Håper å holde meg på ca 1500 kr for mp3-spiller, eller noe lavere hvis den eneste funksjonen til "dingsen" er å lagre bilder.

 

Hvor sikker er lagring på hadisk av typen over, hvor man kjøper et kabinett og setter inn en harddisk, sammenlignet med en flash-harddisk? Hvor mye skal til for at de blir ødelagt?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Evt. En av disse:

33$ = 172 kr

Pluss en 2,5" harddisk fra 288 kr + frakt.

Det er det kabinettet jeg bruker, i lag med en 160GB 2,5" disk. Det man må være litt obs på med denne løsningen er valg av disk, da kabinettet kun støtter IDE. Disken må også være formatert i FAT32 da kabinettet ikke støtter NTFS. Windows XP klarer som kjent ikke partisjonere til noe større en 32GB med det innebyggede verktøyet for partisjonering av disker, noe som betyr at man får seg noen minutter med ekstra arbeid før alt er i boks. Bortsett fra det er dette en kjempeflott løsning som funker like godt som utvalget av spesiallagete dinser til 20x prisen. Man må jo bare elske dealextreme! (Som forøvrig har masse annet nyttig og unyttig til oss som er glade i elektriske dingser. :D )

Hei formaterte du Hardisken før du putta den inn den eksterne boksen ?

Lurer da jeg sliter her å tenker en overgang fra 2,5 til vanlig 3,5 ide kontakt for i hele tatt få formatert den til fat 32

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...