Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter en enkel metode å lagre bilder undeveis i ferien på. Jeg har en laptop men gidder ikke dra den med på øyloffing i Hellas. Er heller ikke særlig keen på å legge tusenvis av kroner i 4-5 nye minnekort. Så da lurer jeg på om noen vet om en enkel og lur måte å ta vare på bildene underveis på?

 

-M-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg er på jakt etter en enkel metode å lagre bilder undeveis i ferien på. Jeg har en laptop men gidder ikke dra den med på øyloffing i Hellas. Er heller ikke særlig keen på å legge tusenvis av kroner i 4-5 nye minnekort. Så da lurer jeg på om noen vet om en enkel og lur måte å ta vare på bildene underveis på?

 

-M-

 

Minnekort er da ikke dyrt nå. Vet ikke hva slags kort du bruker men, 2 gB SD får du for 64 kroner.

 

Fotosjapper har mulighet for å brenne CD'er.

Brenn 2 stk. Send en i posten hjem, og putt en i sekken. Lite trolig at både den i posten og den i sekken forsvinner.

Lenke til kommentar

Den Jobo-saken, hva er prisen på den?

Angående minnekort så er jeg vant med å bruke dette.... Det var kanskje å ta hardt i at det ble tusenvis av kroner, men det må være et mareritt å gå tom for minnekort på ferie. Skal være borte i 2-3 uker så det blir nok tatt en del bilder. I tillegg tar jeg som regel bare bilder i RAW-format.

Lenke til kommentar
Den Jobo-saken, hva er prisen på den?

Angående minnekort så er jeg vant med å bruke dette.... Det var kanskje å ta hardt i at det ble tusenvis av kroner, men det må være et mareritt å gå tom for minnekort på ferie. Skal være borte i 2-3 uker så det blir nok tatt en del bilder. I tillegg tar jeg som regel bare bilder i RAW-format.

Jobo Spectator koster fra 2 til 3 tusen, avhengig av kapasitet. Så det blir en del bildebrikker, selv når du går får Extreme IV!

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker laptopen min som "basestasjon" på sånne ferier. Men så er jo jeg bra nerd da. Men basically har en liten og grei Asus laptop med minnekortleser som alle slenger bildene og video inn på, med 250gb disk så holder den et par ferier. :)

Du kan jo kanskje kjøpe en 16gb minnepenn og en USB-minnekortleser. Det fins jo alltid sånne internettkafeer, er uansett ikke så vanskelig å komme over en PC med USB2, selv i sånne u-land :p

 

 

Edit: Da er det gitt at jeg bor på ett sted, ikke flyr rundt alle veier, da hadde jeg kanskje ikke orket å ta den med, nei! :)

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar
2GB SD RAM til 64 kroner - hvorfra da og hvilket merke ?

 

Tom

 

Søkte kjapt i prisguiden og fant denne.

 

kjøper du Kingston så er du rimelig sikker på at kortet virker ihvertfall. Men jeg har en mistanke om at dette kortet ikke er noe racer :)

 

Pluss at det passer dårlig for oss som har Compact Flash. Men da er det et par brukbare alternativer som ikke ruinerer en stakkar:

https://prisguiden.no/product.php?productId=45329

https://prisguiden.no/product.php?productId=49832

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg bruker laptopen min som "basestasjon" på sånne ferier. Men så er jo jeg bra nerd da. Men basically har en liten og grei Asus laptop med minnekortleser som alle slenger bildene og video inn på, med 250gb disk så holder den et par ferier. :)

Du kan jo kanskje kjøpe en 16gb minnepenn og en USB-minnekortleser. Det fins jo alltid sånne internettkafeer, er uansett ikke så vanskelig å komme over en PC med USB2, selv i sånne u-land :p

 

 

Edit: Da er det gitt at jeg bor på ett sted, ikke flyr rundt alle veier, da hadde jeg kanskje ikke orket å ta den med, nei! :)

Jeg har tenkt å skaffe meg en ASUS eee som jeg kjører sammen med Jobo'en. Da skal jeg være berget. Skal til Kambodja og Vietnam om et år; så da må det bli kompakt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, jeg tenker mer på slappe billige sydenferier, som byr på betydelig mer avslapping enn eventyrlyst :D

Hm, lurer på om sånne ting er billig i Vietnam jeg? Eller.. om de i hele tatt selger det. :p

Det finnes sikkert, men jeg har tenkt å bruke tiden på noe mer produktivt enn å lete etter billige minnebrikker. Å spare et par hundre kroner på minnebrikker, når turen koster over 20 tusen; det blir bare dumt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Du skriver, så vidt jeg kan se, ikke hvilket kamera du har. Hvis du ikke har ett av de nyeste og raskeste dSLR, trenger du ikke Extreme IV kort, og kan spare noen hundrelapper på å kjøpe f.eks noen 4GB Ultra II eller Extreme III. Hvor mye lagringskapasitet du trenger, er kanskje vanskelig å svare på, men skal ikke se bort ifra at de selger minnekort i Hellas også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei!

 

jeg skal på en 3 mnd tur til afrika til høsten, og hadde egentlig tenkt å kjøpe en liten laptop. men nå viser det seg at der jeg skal være mesteparten av tiden kun har sporadisk internett tilgang, og da blir litt av fordelen med pc vs kun lagring borte (f.eks hadde jeg tenkt å lage en internett blogg, men det får jeg heller ordne når jeg kommer hjem).

 

jeg har sett på den JOBO spectator som ble foreslått tidligere i denne tråden og den ser forsåvidt grei ut, men har noen tips om lignende løsninger eller produkter å sammenligne med? hvilke søkeord skal jeg eventuelt bruke for å finne det selv? for meg er det en DINGS :p

 

det bør være minst 120gb, har planlagt å ta en god del bilder i raw+jpg slik at jeg eventuelt kan kompensere for manglende kunnskap om eksponeringene senere. betaler heller et par tusen for å få flest mulig valgmuligheter, enn å miste et potensielt blinkskudd pga en feileksponert jpg lagring.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tenkte på Asus Eee jeg :D

Men likevel, du har jo helt rett.

Asus eee med vietnamesisk eller thailands tastatur og OS - det hadde blttt en interessant ferie :)

 

Tom

 

Har selv eee pc fra taiwan og tastaturet er ingen hindring. Det er også lett å bytte språk på det medfølgende OSet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...