Gå til innhold

Dette er GeForce 9800 GX2

Anbefalte innlegg

Har jeg ingen tro på. I hvertfall ikke om du snakker om et enkelt "9800 GTX". Eneste de antagelig vil gjøre i forhold til dagens GTS 512 er å øke minnebredden fra 256bit til 384 eller mer, samt øke hastighet på GPU og minne.

Jeg vil anta at et 9800 GTX vil yte ca 20% dårligere enn et 9800 GX2, men om du derimot kjører 2 stk 9800 GTX i SLI vil en slå GX2 med ca det samme. Men selvsagt, det er jo antagelig ikke umulig å kjøre 9800 GX2 i Quad SLI.

Er det noen som vet om 9800 GX2 har 64 tekstur og filter enheter som GTS 512, eller kun 56 som 8800 GT?

Akkurat det sa jo folk før 8800GTX kom også ;)

Det kunne umulig yte stort bedre enn 7950GX2, men det formelig knuste det jo ;)

Og jeg er ganske så sikker på at nVIDIA har et ess i ermet, og at 9800GTX hvert fall ikke vil yte noe dårligere :)

9800GTX forventes vell i august for de som ikke har fått med seg det :)

Knuste og knuste. Det var litt bedre, kanskje 10%. Men det var ikke basert på samme kjerne, så det blir helt feil å dra den sammenligningen der. 7950 gx2 var jo egentlig 2 stk boostede 7900GT, men det enkeltstående toppkortet på den tiden var 7900 GTX; alle basert på samme kjerne. To stk 7900 GTX var jo forsåvidt bedre enn et stk 7950gx2.

9800 GTX vil jo ikke være annet enn den kjernen vi allerede har sett i dag, G92, men høyere hastighet og større minnebredde. Hvorfor de "somler" med å gi ut dette må gudene vite, men det er antagelig kun for å melke markedet.

Jeg venter ihvertfall på 9800 GTX, tror den vil slå GX2 rimelig greit... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer til å bli intressant å sjå kven av korta som yter best, ATI sitt topp kort, eller 9800 GX2.

Spes:
AMD Radeon HD 3870 X2			Nvidia GeForce 9800 GX2				
825 MHz kjernefrekvens			600 MHz kjernefrekvens
1800 MHz effektiv minnefrekvens		2 GHz minnefrekvens (effektivt)
512 MB GDDR3-minne (x 2)		512 MB GDDR3-minne (per GPU)
320 stream-prosessorer (x 2)		128 stream-prosessorer (per GPU)

Kilde:
[url="http://www.hardware.no/artikler/dette_er_geforce_9800_gx2/48692"]http://www.hardware.no/artikler/dette_er_g..._9800_gx2/48692[/url]
[url="http://www.hardware.no/artikler/prisen_paa_amds_toppkort/47621"]http://www.hardware.no/artikler/prisen_paa..._toppkort/47621[/url]

Etter spesifikasjonene virkar det som ATI sitt kort vil forsatt være kongen på haugen, om det ikkje er noko eg ikkje har fått med meg?

Endret av ArneHB
Lenke til kommentar

Kampen om 2GPU-ytelsetronen er nok tapt så det suser av for ATI sin del. Men så kommer jo heller ikke disse til å konkurrere i samme prisklasse.

Prismessig er det nok heller: To stk HD 3870 X2 mot ett geforce 9800 GX2. Hvem som da stikker av med ytelsetronen er usikkert, så det skal bli spennende å lese når testene kommer.

Lenke til kommentar
Etter spesifikasjonene virkar det som ATI sitt kort vil forsatt være kongen på haugen, om det ikkje er noko eg ikkje har fått med meg?

Det blir helt galt å sammenligne de spessifikasjonene.

ATI og nVIDIA sine shadere fungerer på forskjellige måter, de teller shadere på forskjellige måter, og nVIDIA sine brikker opererer med forskjellige klokkefrekvenser.

Lenke til kommentar

Har jeg ingen tro på. I hvertfall ikke om du snakker om et enkelt "9800 GTX". Eneste de antagelig vil gjøre i forhold til dagens GTS 512 er å øke minnebredden fra 256bit til 384 eller mer, samt øke hastighet på GPU og minne.

Jeg vil anta at et 9800 GTX vil yte ca 20% dårligere enn et 9800 GX2, men om du derimot kjører 2 stk 9800 GTX i SLI vil en slå GX2 med ca det samme. Men selvsagt, det er jo antagelig ikke umulig å kjøre 9800 GX2 i Quad SLI.

Er det noen som vet om 9800 GX2 har 64 tekstur og filter enheter som GTS 512, eller kun 56 som 8800 GT?

Akkurat det sa jo folk før 8800GTX kom også ;)

Det kunne umulig yte stort bedre enn 7950GX2, men det formelig knuste det jo ;)

Og jeg er ganske så sikker på at nVIDIA har et ess i ermet, og at 9800GTX hvert fall ikke vil yte noe dårligere :)

9800GTX forventes vell i august for de som ikke har fått med seg det :)

Knuste og knuste. Det var litt bedre, kanskje 10%. Men det var ikke basert på samme kjerne, så det blir helt feil å dra den sammenligningen der. 7950 gx2 var jo egentlig 2 stk boostede 7900GT, men det enkeltstående toppkortet på den tiden var 7900 GTX; alle basert på samme kjerne. To stk 7900 GTX var jo forsåvidt bedre enn et stk 7950gx2.

9800 GTX vil jo ikke være annet enn den kjernen vi allerede har sett i dag, G92, men høyere hastighet og større minnebredde. Hvorfor de "somler" med å gi ut dette må gudene vite, men det er antagelig kun for å melke markedet.

I følge denne tidlige testen av 8800GTX ble 7950GX2 slått greit med AA skrudd av. Så fort AA kom på ble det fullstendig grisebanket.

Når det gjelder "9800GTX" er jeg ikke så sikker på at det bare blir snakk om en finpusset G92. Før det kommer i salg er vi i Q3 2008, som er nesten to år etter at G80 ble lansert...

Lenke til kommentar
Bland nå ikke 8800 GTX SLI med ikke SLI...

Neida, det gjorde jeg da ikke.

I følge denne tidlige testen av 8800GTX ble 7950GX2 slått greit med AA skrudd av. Så fort AA kom på ble det fullstendig grisebanket.

Det er fullstendig feil å sammenligne 8800GTX vs 7950GX2 med 9800GTX vs 9800GX2.

Det er vi enige om. Poenget var at du påstod at forskjellen mellom disse var "kanskje 10%".

Jeg tror likevel at forskjellen mellom "9800GTX" og 9800GX2 kommer til å bli betydelig.

Lenke til kommentar
Det er vi enige om. Poenget var at du påstod at forskjellen mellom disse var "kanskje 10%".

Jeg tror likevel at forskjellen mellom "9800GTX" og 9800GX2 kommer til å bli betydelig.

Er det nå jeg virkelig skal godte meg?

http://itpro.no/art/12237.html

9800GTX er ikke annet enn et lettere overklokket 8800GTS 512. De har ikke en gang økt minnebredden, mengden minne eller antall shadere. Scoren i 3Dmark var ikke heller noe å rope etter. Du scorer faktisk mer med et ATI HD3870 X2.

http://en.expreview.com/2008/02/26/9800gtx...be-too-excited/

Lenke til kommentar

http://itpro.no/art/12237.html

9800GTX er ikke annet enn et lettere overklokket 8800GTS 512. De har ikke en gang økt minnebredden, mengden minne eller antall shadere. Scoren i 3Dmark var ikke heller noe å rope etter. Du scorer faktisk mer med et ATI HD3870 X2.

http://en.expreview.com/2008/02/26/9800gtx...be-too-excited/

Det de flest av oss mener med "9800GTX" er nVidia sitt nye skjermkort som skal være basert på den helt nye GT200 som visstnok skal ha noen sinnssyke spesifikasjoner:

http://www.hardware.no/artikler/gt200_skal..._mot_r700/47193

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Til Ar`Kritz forsvar st trudde han nok at 9800GTX skulle være neste generasjon med kort fra nVidia. Det blir det ikke.

9800GTX er G92 med støtte for Tri-SLI.

Det kommer ikke noe 9800 Ultra hvis dere trodde det.

Neste generasjon som kommer til sommeren (ca. 18 månder etter G80) kommer til å ha et helt annet navn, og en helt annen ytelse... :)

Lenke til kommentar

Herlig med denne konkuransen mellom ATI og NVIDIA selv om sistnevnte har vært overlegen i lang tid fram til Radeon X2 kom ut. Prisene holder seg da på et noenlunde fornuftig nivå ihvertfall. Å enda herligere er det å alltid ha reservebudsjett til å kjøpe det nyeste beste :cool: Det er ikke fordi jeg tjener så godt, men fordi jeg prioriterer rett :!:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Til Ar`Kritz forsvar st trudde han nok at 9800GTX skulle være neste generasjon med kort fra nVidia. Det blir det ikke.

9800GTX er G92 med støtte for Tri-SLI.

Det kommer ikke noe 9800 Ultra hvis dere trodde det.

Neste generasjon som kommer til sommeren (ca. 18 månder etter G80) kommer til å ha et helt annet navn, og en helt annen ytelse... :)

Det brant jeg meg stygt, ja. :blush:

Jeg var faktisk ikke klar over at G92 skulle tynes såpass langt, men ettersom det er en stund til neste generasjon kommer virker det jo logisk.

Tør vi håpe på at du holder oss løpende oppdatert om neste generasjon, [GDI]Raptor? *klappe på hodet* :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...