Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble bilstereo, trenger hjelp!

Nilsss

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig kjøpt meg ny bil, og har hatt et anlegg liggende som jeg har installert nå i helgen. Men det er noe som ikke stemmer.

Jeg har en basskasse med 2*10" subbere her bruker jeg en 2 kanalers forsterker. På basskassen er det en utgang for hvert element som jeg har koblet til hver sin utgang på forsterkeren og satt forsterkeren på Low Pass. Det som er problemet er at når jeg har balansen helt til Left eller helt til Right kommer det bra lyd ut av hver enkelt bass. Men når jeg setter balansen på midten for og få lyd på begge så blir nesten ingen lyd i heletatt og høytalerene høres ut som de er sprengt . skjønner ingen ting.

Håper på et godt svar. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt sikker på at du har koblet subbene riktig til forsterkeren? Gå over kablingen en gang til. Hvis kablingen er riktig, så kan det være noe galt med forsterkeren din.

Har sjekket at kablingen er riktig, det men det kan jo ikke være noe galt med forsterkeren når begge kanalene fungerer (men bare ikke når bal. står på midten) det må vel være cd spilleren som det er noe galt med signalene ut?

Lenke til kommentar
Helt sikker på at du har koblet subbene riktig til forsterkeren? Gå over kablingen en gang til. Hvis kablingen er riktig, så kan det være noe galt med forsterkeren din.

Har sjekket at kablingen er riktig, det men det kan jo ikke være noe galt med forsterkeren når begge kanalene fungerer (men bare ikke når bal. står på midten) det må vel være cd spilleren som det er noe galt med signalene ut?

Lenke til kommentar

tilater meg å klippe å lime litt:

Sjekk høyttalerens fase. Dette er vel det punktet det oftest er feil ved. Høyttalernes fase betyr at det er koblet riktig pluss og minus. Hvis den ene høyttaleren har snudd pluss og minus feil, vil da høyttalerne slå hver sin vei og "utjevner" da lyden. Dette er enkelt å sjekke. Sett på musikk med god bass. Skru så balansekontrollen over slik at bare den ene høyttaleren spiller. Hvis nå bassen er fyldigere og kraftigere enn om balanse- kontrollen sto i midtstilling, så er fasen feil. Rett opp dette med å snu pluss og minus på den ene høyttaleren. Dette kan du også gjøre om du har høyttalere både foran og bak i bilen. Bruk da faderkontrollen og spill f.eks bare bak. Det samme gjelder her, hvis bassen virker fyldigere med bare to av høyttalerne i bruk, tyder det på feil fase.

Lenke til kommentar

Sjekk høyttalerens fase. Dette er vel det punktet det oftest er feil ved. Høyttalernes fase betyr at det er koblet riktig pluss og minus. Hvis den ene høyttaleren har snudd pluss og minus feil, vil da høyttalerne slå hver sin vei og "utjevner" da lyden. Dette er enkelt å sjekke. Sett på musikk med god bass. Skru så balansekontrollen over slik at bare den ene høyttaleren spiller. Hvis nå bassen er fyldigere og kraftigere enn om balanse- kontrollen sto i midtstilling, så er fasen feil. Rett opp dette med å snu pluss og minus på den ene høyttaleren. Dette kan du også gjøre om du har høyttalere både foran og bak i bilen. Bruk da faderkontrollen og spill f.eks bare bak. Det samme gjelder her, hvis bassen virker fyldigere med bare to av høyttalerne i bruk, tyder det på feil fase.

OK. Skal sjekke dette opp.

Gir en tilbakemelding når jeg har fått sjekket dette opp . Ps: takk for svar. :-)

Lenke til kommentar

OK. Skal sjekke dette opp.

Gir en tilbakemelding når jeg har fått sjekket dette opp . Ps: takk for svar. :-)

Jezz!

Bytta pluss og minus på den ene sub'en og da ble det knall god lyd. Skjønner ikke hvordan jeg har klart og byttet om + & - når jeg byde kassen. Har jo gjort dette flere ganger før . hehe.. :-) Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...