Gå til innhold

Hvordan svare kunden.


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor denne skal så legger den her..

Når man jobber i butikk og hjelper kunder så pleier kunden og si takk. Vanelig respons er da "Bare hyggelig" men noe som de som har jobbet i butikk vet så er det ikke alltid hyggelig.

Hva kan man alternativt si? Er det frekt og bare si vær så god?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet på bensinstasjon en stund, som sommerjobb og jobb ved siden av studiene.

 

Jeg sier som regel "bare hyggelig", "det var så lite" eller "værsågod" (skrives det slik? :p ) Så er det tre forskjellige typer kunder jeg forholder meg til, og jeg varierer oppførselen og tonefallet mitt etter oppførselen deres.

 

- Er kunden grei så går jeg for en kameratslig og hyggelig tone.

- Er kunden sur på meg, med god grunn (jeg har dummet meg ut), er jeg litt mindre kameratslig og viser større grad av høflighet i tonefallet (kanskje litt underkastelse?)

- Er kunden sur på meg for noe jeg ikke kan noe for drar jeg på meg en sarkastisk og frekk tone.

 

EDIT: jeg prøver selvsagt å forklare for kunden på det siste punktet, hvis det er anledning for det. For eksemepl: "Nei, det er ikke jeg som har bestemt at den Imsdalflaska skal være så dyr", "Det må du nesten ta med sjefen min, det er han som har bestemt at vi bare skal være to personer på jobb i dag, så da blir det jo gjerne litt kø", osv..

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Ok, synes vel selv jeg bør si bare hyggelig men føler det blir litt falsk og si det når egentlig har lyst til og være frekk:P Men det merker jo forsåvidt ikke kunden..

 

Ingen årsak var jo fin da. Kan jo bruke den på og.

 

Quayle: Jeg er jo selvfølgelig hyggelig og hjelpsom mot kunde men akuratt og si bare hyggelig føler jeg blir litt feil når det ikke er noe hyggelig i det hele tatt.. Må jo være ærlig mot kunden. Så da kan jeg si ingen årsak også. (hva betyr egentlig ingen årsak? :p )

Lenke til kommentar
Har blitt så vant til å si "bare hyggelig" at det kommer automatisk til og med når jeg selv er kunde. Jeg tar imot pengene og sier "bare hygelig!". Butikklivet har skadet meg ...

 

Hehe, samme skjer med meg:) Måtte beklage til ekspeditøren forrige gang:P Jeg kjøpte lyspærer og sa bare hyggelig når jeg fikk penger:P

Lenke til kommentar

Hva man sier, hvordan man sier det eller om man i det hele tatt sier det har lite å si. Det viktigste er å gi kunden en høflig respons, slik at kunden føler verdsettelse. En smil kan gjøre nytten vel som tusen ord. Det værste jeg vet er grinete butikkarbeidere som sier "takk" med en sur tone mens de tydelig vis holder på med andre ting. Da kan de bare spare seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...