RMBB Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Vet ikke helt hvor denne skal så legger den her.. Når man jobber i butikk og hjelper kunder så pleier kunden og si takk. Vanelig respons er da "Bare hyggelig" men noe som de som har jobbet i butikk vet så er det ikke alltid hyggelig. Hva kan man alternativt si? Er det frekt og bare si vær så god? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Kunden har alltid rett - så uansett om det var hyggelig eller ikke så bør du svare bare hyggelig. Er ikke dette noe du lærer før du i det hele tatt får ha kontakt med kunder? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Bare hyggelig er da en standard replikk du som ansatt kan bruke mye i den sammenheng. Vær så god blir litt i det drøyeste laget, og du virker litt sarkastisk. Bruk bare hyggelig du, da den er ganske god! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Bruker mest "ingen årsak" jeg. Jobber ikke i butikk, men annen type service Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Husk at du er ansatt for å gi kunden en god opplevelse, kunden er ikke der for å i deg en god opplevelse. Det er din jobb å være hyggelig når du er ansatt i en servicebedrift. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Kunden har betalt deg for å gjøre det du gjør, så sånn sett det er ofte ikke så mye å si takk for heller. Dette er bare høflighetsfraser vi har for å gi uttrykk for at vi har en vennlig tone. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Jeg har jobbet på bensinstasjon en stund, som sommerjobb og jobb ved siden av studiene. Jeg sier som regel "bare hyggelig", "det var så lite" eller "værsågod" (skrives det slik? ) Så er det tre forskjellige typer kunder jeg forholder meg til, og jeg varierer oppførselen og tonefallet mitt etter oppførselen deres. - Er kunden grei så går jeg for en kameratslig og hyggelig tone. - Er kunden sur på meg, med god grunn (jeg har dummet meg ut), er jeg litt mindre kameratslig og viser større grad av høflighet i tonefallet (kanskje litt underkastelse?) - Er kunden sur på meg for noe jeg ikke kan noe for drar jeg på meg en sarkastisk og frekk tone. EDIT: jeg prøver selvsagt å forklare for kunden på det siste punktet, hvis det er anledning for det. For eksemepl: "Nei, det er ikke jeg som har bestemt at den Imsdalflaska skal være så dyr", "Det må du nesten ta med sjefen min, det er han som har bestemt at vi bare skal være to personer på jobb i dag, så da blir det jo gjerne litt kø", osv.. Endret 18. februar 2008 av Dux ducis Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Ok, synes vel selv jeg bør si bare hyggelig men føler det blir litt falsk og si det når egentlig har lyst til og være frekk:P Men det merker jo forsåvidt ikke kunden.. Ingen årsak var jo fin da. Kan jo bruke den på og. Quayle: Jeg er jo selvfølgelig hyggelig og hjelpsom mot kunde men akuratt og si bare hyggelig føler jeg blir litt feil når det ikke er noe hyggelig i det hele tatt.. Må jo være ærlig mot kunden. Så da kan jeg si ingen årsak også. (hva betyr egentlig ingen årsak? ) Lenke til kommentar
toysegutten Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Om du bor i Trondheim er Bunnpris Samfundet et sted du kan dra til for artige forslag.. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Har blitt så vant til å si "bare hyggelig" at det kommer automatisk til og med når jeg selv er kunde. Jeg tar imot pengene og sier "bare hygelig!". Butikklivet har skadet meg ... Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Har blitt så vant til å si "bare hyggelig" at det kommer automatisk til og med når jeg selv er kunde. Jeg tar imot pengene og sier "bare hygelig!". Butikklivet har skadet meg ... Hehe, samme skjer med meg:) Måtte beklage til ekspeditøren forrige gang:P Jeg kjøpte lyspærer og sa bare hyggelig når jeg fikk penger:P Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvis noen her har jobbet i restaurantbransjen, vet man godt at man må legge seg dauflat hvis noen klager på maten. Likevel må man si "Hjertelig velkommen tilbake!" Selv om man kunne nesten drept kunden i raseri. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hva man sier, hvordan man sier det eller om man i det hele tatt sier det har lite å si. Det viktigste er å gi kunden en høflig respons, slik at kunden føler verdsettelse. En smil kan gjøre nytten vel som tusen ord. Det værste jeg vet er grinete butikkarbeidere som sier "takk" med en sur tone mens de tydelig vis holder på med andre ting. Da kan de bare spare seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå