Gå til innhold

Hjelp ! Varm pc

jonny2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har ett miditower thermaltake kabinett, men 4 harddisker i. Hovedkortet jeg bruker heter Asus M2N32-SLI DELUXE.

Jeg opplever at temperaturen på både cpu og chipset er høyt, og har prøvd å innstallere flere vifter for å få ned temperaturen, og har bare lykkes delvis.

Jeg har byttet ut den orginale cpu vifta med Zalman CNPS8700 LED CPU Cooler,, Socket 775/AM2/754/939/940 (Kjøpt hos Datakjeden). Dette hjalp en del på cpu temp, men jeg tror at jeg enda har mer å gå på.

CPU temp pleier å ligge på 44-68 grader, og varierer altså en del. Chipset temp ligger på 39-46 grader, og jeg merker godt når temp er over 41 grader. Lyden begynner å hakke og maskinen går mye tregere.

CPU er AMD 6000+ 3GHz (2 kjerners cpu).

Utenom dette kan jeg nevne at harddiskene står foran (nede) i kabinettet og at en egen 120mm vifte kjøler ned diskene. I tillegg har jeg satt inn ekstra vifte (120mm)i front (oppe)http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SCYKAMABAYS&mcat=15s351

Videre finnes det i kabinettet en 120mm vifte bak, og jeg har satt inn en ekstra 120mm i døren. Denne vifta er plassert slik at varmen/luften fra cpu går mot den nye vifta, og videre ut. Har også montert medfølgende chipset vifte på chipset.

Viftene i front blåser luft inn, og viftene bak og i døren blåser ut. Noen som har noen gode råd? Hva skal chipset temperaturen ideelt være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo ut som du har forutsetninger for god kjøling, men 6000+ genererer også en god del varme!

Litt for travelt for at jeg skal finlese posten din, men om du hadde laget et lite bilde i paint hadde det gjort underverker for å finne feilen! :D

Eksempel vedlagt

post-142252-1203328113_thumb.jpg

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar
Høres jo ut som du har forutsetninger for god kjøling, men 6000+ genererer også en god del varme!

Litt for travelt for at jeg skal finlese posten din, men om du hadde laget et lite bilde i paint hadde det gjort underverker for å finne feilen! :D

Eksempel vedlagt

post-142252-1203328113_thumb.jpg

Hei, Her er tegningen du spurte etter. Takk for interessen/hjelpen.

Kabinett.bmp

Lenke til kommentar

Hei igjen. Sorry for litt sent svar.. Skal vi se!

Den viften i døren, er du sikker på at den blåser utover? I så fall burde du snu den, sånn at du blåser luft rett på CPU! :)

Hvis viften blåser ned så motvirker den viften den ganske heftig med å blåse opp, skjønner du.

Det virker jo som du har forholdsvis grei luftgjennomstrømning, har ikke sett et bilde av hvor tett det egentlig ser ut, da.

Har du fire disker? Da kan det jo lett bli litt varmt der nede, og varmen stiger jo.. Jeg antar den ut-viften bak egentlig er litt lengre oppe enn du har tegnet, siden ellers ville det jo ikke vært mye plass til skjermkort osv. Er den noelunde i plan med den inn-viften øverst?

Lenke til kommentar
Hei igjen. Sorry for litt sent svar.. Skal vi se!

Den viften i døren, er du sikker på at den blåser utover? I så fall burde du snu den, sånn at du blåser luft rett på CPU! :)

Hvis viften blåser ned så motvirker den viften den ganske heftig med å blåse opp, skjønner du.

Det virker jo som du har forholdsvis grei luftgjennomstrømning, har ikke sett et bilde av hvor tett det egentlig ser ut, da.

Har du fire disker? Da kan det jo lett bli litt varmt der nede, og varmen stiger jo.. Jeg antar den ut-viften bak egentlig er litt lengre oppe enn du har tegnet, siden ellers ville det jo ikke vært mye plass til skjermkort osv. Er den noelunde i plan med den inn-viften øverst?

Hei, Du har helt rett at viften bak står noe høyere i virkeligheten, enn på tegningen. Den står midt i mellom front viftene høydemessig. Jeg har nå snudd viften i døra slik at den blåser luft inn mot cpu/chipset. Dermed har jeg 3 stk 120mm vifter som blåser luft inn i kabinettet, og 1 120mm vifte som blåser luft ut (den bakerste blåser luft ut). Til min forbauselse så virker dette mye bedre enn alt jeg har prøvd tidligere, så jeg bukker, neier og takker masssssse for hjelpen. Holder på å tester nå, og presser cpu til 100% load, og til nå funker dette kjempemessig. Har ikke lenger hakking i lyd, og cpu temp er "kun" 61 grader. Chipsetter er også kaldere nå enn før. Ligger på 40 grader med full load. Når maskinen belastes "vanlig" er chipset temp 35 grader og cpu temp ca 50.

Tror jeg er i mål, men om du har andre tips hører jeg gjerne i fra deg.

Endret av jonny2
Lenke til kommentar

Høres ut som du har rimelig bra kjøling sånn som det er nå da. Tror konfigurasjonen din er ganske bra, i alle fall utifra temperaturene dine. Hvis du vil ha enda lavere temperaturer anbefaler jeg Scythe S-FLEX 1200rpm vifter som blåser inn i kabinettet, og Noctua NF-S12-800 (eller 1200) som blåser ut. Og fikse kabelrotet hvis mulig, strips sammen kabler, prøv å gjemme kabler som ikke er i bruk.

CPU-kjøleren din er ganske optimal til oppsettet ditt, så den er det heller ingenting å utsette på.

Edit: trodde det var du som hadde et kabinett som så ut som en flyulykke, men det var visst her inne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10601573 at det var tilfelle. Så anklager deg ikke for kabelrot :p

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...