Gå til innhold

Drar ut pluggen på HD DVD?

Anbefalte innlegg

...som vanlig må jeg pirke litt... :) Hvis jeg ikke har bommet så er da skrivehastighetene enn så lenge ganske lave? 1x er vel 36mbit, altså 4,5 MByte i sekundet. 50GB tar altså rundt regnet 10 000 sekunder, det er ikke langt unna 3 timer(!) for en full disk. Ser de fleste brennerne er 2x allerede, men at noen ser ut til å brenne DL på 1x? Uansett, man bør nok beregne halvannen time etter hva jeg leser rundt på nettet.

Uansett, 4x vil nok hjelpe, men da er vi fortsatt "bare" oppe i rundt 18MB/s, eller 45 minutter for en full skive. Og får vi 4 lags på 100GB er vi tilbake til start igjen. Dog kan jeg vente litt på backupen, jeg dør vel neppe av det :)

Men kommer fortsatt til å vente med å kjøpe til brenneren koster en tusenlappen og platene 10 spenn... så det lar vente på seg et år eller to. Imens så lever jeg godt med min 16GB usbdisk til 600 spenn for backup m.m. :)

En annen ting jeg må le litt av er at jeg husker da en kompis kjøpte sin første Soundblaster og cd-rom pakke til ...4500 eller noe sånn ca 1993, cd-romen hadde caddy (husker noen de greiene der? :!: ) og brant på 0,5x altså 75kbyte - over parallellporten! Var ikke det risikosport så vet ikke jeg.... :!::!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En økonomisk anstrengende krig er nettopp over. Nå er tiden inne for å hvile på lauvbærene, ikke presse prisene. Produsentene slipper nå å konkurrere om kundenes gunst for å sikre seg markedet på lengre sikt.

Stordriftsfordeler og effektiviseringsgevinster er på ingen måte kanalisert direkte til forbrukerne. Produsentene tar den prisen som markedet er villig til å betale uavhengig av produksjonskostnaden.

Lenke til kommentar
En økonomisk anstrengende krig er nettopp over. Nå er tiden inne for å hvile på lauvbærene, ikke presse prisene. Produsentene slipper nå å konkurrere om kundenes gunst for å sikre seg markedet på lengre sikt.

Tviler sterkt på det!

Nå begynner konkurransen internt mellom de som produserer Blu-ray.

Sony har idag annonsert to nye Blu-ray spillere. Begge med støtte for BD-Live (Profil 2.0), altså med Ethernet port. Prisene ved lansering er 400 og 500$

Flere andre produsenter kommer til å lasere profil 1.1 og 2.0 spillere fremover. Til jul tipper jeg vi har spillere til rundt 1500 kroner.

Prisen på plater går også nedover, selv om HD DVD er ute av spillet. Har nylig kjøpt flere BD-plater fra Amazon.com til mellom 100 og 160 kroner.

Lenke til kommentar

Hvile på lauvbærene, hva er det du snakker om? IT-industrien tar da ikke pause. Produsentene må da fortsatt konkurrere mot hverandre, som fører til bedre produker og lavere priser.

Edit: Profile 1.1 inneholder blant annet støtte for picture in picture, og 2.0 har BD-Live for online muligheter (trenger ethernet-port). Gamle spillere uten mulighet for oppdatering av firmware vil ikke støtte disse. Dette har bare noe å si for ekstramateriale og spesielle funksjoner, du får alltids sett selve filmen på en gammel spiller. PS3 fikk 1.1 støtte ganske fort, og 2.0 er underveis. Sony leverer varene, sent men sikkert.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Hvile på lauvbærene, hva er det du snakker om? IT-industrien tar da ikke pause.

Joda, markedskreftene drives fremover av konkurranse også i IT-bransjen. Dvs. at mangel på konkurranse får utviklingen til å gå tregere.

Produsentene må da fortsatt konkurrere mot hverandre, som fører til bedre produker og lavere priser.

Produsentene av blu-ray ja. Men nå som det er bare ett HD-format så blir det ingen format-konkurranse. Dermed kan en del forbrukerfiendtlig teknologi som soneinndeling gjøres obligatorisk, BD+ kan gjøre backup uoverkommelig vanskelig for den vanlige forbruker (men ikke uoverkommelig for piratene), det kan legges inn andre obligatoriske funksjoner slik at folk som har eksisterende spillere må oppgradere spiller for å få spilt av nye filmer, samt at folk med nye spillere ikke får spilt av sine første BD-filmer. BD-formatet trenger ikke lengre være forbrukervennlig.

Lenke til kommentar

Gi deg, er da plenti konkurranse mellom blu-ray produsentene. Det er førstemann til mølla å kapre kundene med raskeste leser/brenner, billigste medium osv. Erru treig erru ferdig, enkelt og greit. Er ikke bare format-konkurranse som senker priser vettu.

Lenke til kommentar
Hva er profil 1.1 og 2.0? Betyr det at "gamle" BD-spillere ikke kan spille av nye BD-plater?

Hva er poenget med Ethernet-porten?

1. Nei, sånn er det ikke.

Profil 1.0 = Spiller av alle Blu-ray plater støtter Java

Profil 1.1 = Samme som 1.0, men støtter i tillegg PiP (dekode to parallelle strømmer)

Profil 2.0 = (Også kalt BD-Live)Samme som 1.1, men har i tillegg mulighet for web-basert innhold.

Så selv om en film kommer med 2.0 innhold så kan de med profil 1.0 spiller uten problemer spille av filmen og det tradisjonelle ekstramaterialet.

Det med problemer med å spille av film har vært begrenset til enkelte versjoner av firmware på enkelte modeller hos en eller to produsenter, og har alltid løst seg med firmware update.

2. Poenget med Ethernet er da å kunne bruke web-basert innhold. SAmt enkelt og greit oppdatere firmware over nettet ved behov.

Produsentene av blu-ray ja. Men nå som det er bare ett HD-format så blir det ingen format-konkurranse. Dermed kan en del forbrukerfiendtlig teknologi som soneinndeling gjøres obligatorisk, BD+ kan gjøre backup uoverkommelig vanskelig for den vanlige forbruker (men ikke uoverkommelig for piratene), det kan legges inn andre obligatoriske funksjoner slik at folk som har eksisterende spillere må oppgradere spiller for å få spilt av nye filmer, samt at folk med nye spillere ikke får spilt av sine første BD-filmer. BD-formatet trenger ikke lengre være forbrukervennlig.

Det er den negative måten å se på det.

Nå blir det slutt på forvirringen folk har hatt, de som har ønsket å vente med å hive seg på krigen fordi de ikke ville sitte med svarteper kan nå komme ut på markedet.

BD+ og soneinndeling kommer til å være valgfritt på Blu-ray. Det har BDA sagt. BD+ koster også ekstra for filmprodusentene å bruke (lisens til firma som har utviklet det). Foreløpig er det bare Fox som har valgt å bruke det. Heldigvis er ikke BD+ knekt enda.

Når det gjelder soner så har det allerede kommet spillere som du kan bytte sone på (fra A til B) uten at det blir problemer med ny firmware. Desuten så er det flere filmselskaper som har sagt at de ikke ønsker å bruke soner (Warner, Paramount). Det er vel kun egentlig bare Fox som bruker det konsekvent på alt.

Det kommer ikke til å bli lagt inn nye funksjoner i Blu-ray. Alle som har profil 1.0 spillere skal kunne spille av nye filmer.

Lenke til kommentar
Ja. sone indelt.

Noen utgivelser har det.

De fleste bruker ikke sone.

Det er altså valgfritt, akuratt som med BD+

Valgfrit for hvem oss forbrukere? Tar jeg heller HD - DVD så ikke brukte soner. Det er valgfritt. :)

PS: Begge formatene suger, elendig skrivehastighet og Blue ray plater tåler lite. Gife 500gig USB3 lagrings penn heller. Har jeg noe å ta backup på.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt denne bitchinga over at det beste formatet vant.

Etter min mening tapte det beste formatet. Hint: Hva som var best er høyst subjektivt, noe vi har forklart deg flere ganger allerede. Vennligst slutt med flamebait (påstander om at BD var/er best).

Snart får vi raskere blu-ray brennere til en slikk og ingenting, akkurat som med DVD. Buhu....

Tja. Det er nå ca 2 år siden de første BD-brennerne ble lansert. Til nå har det vært en økning fra 1x til 4x. Eller sagt på en annen måte: fra 1,5 timer for brenning av en 25GB-plate til 3 kvarter for brenning av en 50GB plate. Teoretisk maksimal hastighet for Bluray er 12x siden det gir en plate-hastighet på 10 000 rpm. (Det samme som DVD på 20x og CD på 52x). Med 12x brennes en 25GB-plate på 8 minutter. Slike hastigheter ser vi neppe før i 2010-2011 og da trolig kun på 25GB-plater. Akkurat som for DVD vil nok tolags plater begrenses ved ca halvparten av den hastigheten. Altså rundt en halvtime for en 50GB plate.

Lenke til kommentar
PS: Begge formatene suger, elendig skrivehastighet og Blue ray plater tåler lite. Gife

Tull!

Blu-ray platene tåler veldig mye.

Det ble utviklet et nytt beleg for å beskytte Blu-ray, så det er faktisk en stor fordel sammenlinget med DVD og HD DVD.

Demonstrasjon på YouTube:

Skrivehastighetene vil forbedre seg på samme måte som de gjorde med DVD

Lenke til kommentar
PS: Begge formatene suger, elendig skrivehastighet og Blue ray plater tåler lite. Gife

Tull!

Blu-ray platene tåler veldig mye.

Det ble utviklet et nytt beleg for å beskytte Blu-ray, så det er faktisk en stor fordel sammenlinget med DVD og HD DVD.

Demonstrasjon på YouTube:

Skrivehastighetene vil forbedre seg på samme måte som de gjorde med DVD

Ok, har ikke fått med meg at de fikset Blue ray platene, husker berre at de smuldret opp ved release med PS3 spill.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...