Gå til innhold

Drar ut pluggen på HD DVD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
arokh: Det er din subjektive mening at Blu-ray er bedre enn HD DVD var og bare villedende å fremstille det som noe konkret faktum.

Det er teknisk sett bedre, derfor det vant.

Det er igjen din subjektive mening at Bluray er teknisk sett bedre. En mening det er fullt mulig å argumentere saklig for at man er uenig med. Bluray har en rekke tekniske ulemper i forhold til HD DVD som du tydeligvis ignorerer. Det er bare ignorant å fastslå at Bluray er bedre på alle mulige punkter, også alle de tekniske punktene.

Det er også en rekke meninger om hvorfor Bluray vant. Du kan ikke slå fast at alle mulige tekniske grunner var årsaken. Det viktigste er nok markedsmessige årsaker som at de vant filmstudioer og fikk et lite overtak på salget en periode som gjorde at det vippet deres vei. Dette avfeier du elegant ved å påstå at det kun var "tekniske grunner" til at de vant.

Du har rett i at Bluray vant, men at årsaken er langt fra så ensidig og enkel som du fremstiller det. Hvilket format som var "best" eller "teknisk best" er langt i fra så bastant som du fremstiller det.

Lenke til kommentar
Hvis du skal lagre data så er seff BR best. Hvis du er redd for sone låsing etc så tar 2 sec å bypass med software på en pc så er vel det ditt problem? (ditt som i den så ikke vet hvordan etc)

Og i tillegg så er det godt under halvparten av Blu-ray filmene som bruker soneinndeling...

Blir spennende å se hva Universal og Paramount gjør når de begynner å lansere Blu-ray plater.

Lenke til kommentar
De aller fleste kundene vet ikke hvordan sonelåsing omgås. Jepp, du har rett i at det blir kundens problem. Et problem skapt av produsentene. Sonedeling er udelt negativt uansett om det tar 2 sekunder å omgå det eller man aldri får det til.

De samme kundene kommer ikke borti problemet med sonelåsning pga. de kjøper spiller og kjøper/leier plater i samme sone område, og mest sannsynlig i samme land.

De som derimot kjøper plater fra flere soner kan allerede i dag omgå problemet.

Lenke til kommentar
De aller fleste kundene vet ikke hvordan sonelåsing omgås. Jepp, du har rett i at det blir kundens problem. Et problem skapt av produsentene. Sonedeling er udelt negativt uansett om det tar 2 sekunder å omgå det eller man aldri får det til.

De samme kundene kommer ikke borti problemet med sonelåsning pga. de kjøper spiller og kjøper/leier plater i samme sone område, og mest sannsynlig i samme land.

De som derimot kjøper plater fra flere soner kan allerede i dag omgå problemet.

Og hvordan omgår man problemet, vel og merke på sin Blu-ray spiller? Jeg har 46" TV til å se film på og er ikke interessert i å se film på PC-en.

Jeg går ut fra at svaret er "skaff deg en HTPC", og jeg er nok muligens på vei dit. Men dette blir nok ikke løsningen for de fleste.

Jeg vil nok tro at det å kjøpe film fra flere soner blir mer og mer aktuelt for mange. Jeg har 50+ HD DVD og kun en av dem er kjøpt i Norge. Det skal forresten bli spennende å se hvordan det utvikler seg med sonelås på Blu-ray nå som de ikke har konkurranse fra HD DVD lenger.

Lenke til kommentar

Og dermed ble hele filmverdenen blå og den siste spikern ble slått inn i kista til HD DVD. Det siste Hollywood-selskapet som ennå støttet HD DVD, Paramount, har nå meldt overgang til Blu-ray. Noen detaljerte planer for hvordan det skal skje ble ikke oppgitt.

Det ble heller ikke nevnt noe om Paramounts datterselskaper Dreamworks og Dreamworks Animation, men det regnes som naturlig at overgangen til Blu-ray også gjelder dem.

Les mer her.

Lenke til kommentar

Ryktes at MS setter ned prisen på HD DVD-addonet til Xbox 360 til $49.99, ca. 260 kroner.

Mole report: Xbox 360 HD DVD drive for $49.99

Verdt å merke seg at den kan brukes til PC-en også via USB. Kan jo se på det som en grei ekstern DVD-spiller med HD DVD som bonus. Tviler dog på at MS fortsatt gir deg 5 gratis filmer med det tilbudet...

Edit: Ser andre sider rapporterer at priskuttet kommer i neste uke.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

....det som egentlig er "trist" i denne sammenhengen er at dette aldri var en teknisk konkurranse - men politikk. Snodig nok er jo videoformatene (MPEG-2,MPEG-4 og VC1) støttet på begge avspillere (!) - og å påstå at den ene har bedre bildekvalitet enn den andre er bare kokkos. Man kunne tatt filene og spilt dem fra en USB-pinne om så. Riktignok kan Blu-ray lagre noe mer, men de har også fått mye pepper for at de "u-ripbare" platene er noget skralle. Noen av dem har til og med råtnet :thumbdown: Men HD-DVD har hakket bedre interaktivitet og menyer etter hva jeg forstår. Litt for og i mot for begge formater altså.

I sommer fikk HD-DVD pepper for å ha delt ut penger til Dreamworks og... var det Universal da? Uansett, var 150 mill dollar, det er greie 800 mill det. Hva Warner fikk av Sony for kutte ut HD-DVD vites ikke, men det var tydelig mer enn nok til at konkurransetilsynet i EU har opprettet en sak og bedt om et svar på hva i hel... som foregår. Mye skitne triks dessverre, men annet kan man vel knapt forvente når det er så store summer som står på spill.

Regionsinndeling er jeg heller ikke noe voldsomt fan av, ser ikke ut til at vi blir kvitt det med det første heller. Dette har aldri hatt noen annen hensikt enn å beskytte profitten til filmselskapene (å-nei-du-ikke-kjøpe-billigere-plater-når-du-er-på-ferie-i-USA), samme med den ekstra kopieringsbeskyttelsen som HD-DVD utelot. Knot og mere knot, og dårligere ytelse = tregere oppstart osv. Hvis jeg ikke husker feil så har man blandt annet en virtuell maskin i Java som står for siste laget av dekoding? Putter man Java, VM og dekoding i samme setning så skjønner man at det må hestekrefter (=dyrere komponenter) til - uten at jeg er noen ekspert på det området. ;)

Mao, Blu-ray er kun bedre for filmprodusentene - ikke oss forbrukere! Der ville HD-DVD gjort jobben sikkert like bra. Sånn sett hadde kanskje overgangen til HD gått kjappere om HD-DVD hatte holdt ut et år til - for da kunne vi hatt billigere spillere tidligere. Både Toshiba og Sony har tapt enormt med penger på å subsidiere spillerne, og det er det ingen grunn til å gjøre lenger - de har jo vunnet. Selvsagt vil "alle" nå kaste seg på og lage spillere siden det er mye tryggere, men enda vil det ta en stund før spillerne koster i området 1000 kroner.

Men det er jo ikke akkurat noen stor nyhet at konsumentene sitter igjen med svarteper.... :)

- men jeg synes forøvrig film er best på kino, så jeg er vel for sær til å være med i denne diskusjonen.... :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...