Gå til innhold

Vil Microsoft la utviklerne bruke Blu-ray?


MindTooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom til å tenkte på at om Microsoft lagde et par SKU'er med innebygd Blu-ray spiller, kunne jo utviklerne begynne å bruke det.

 

Tror dere det skjer? Jeg tviler!

 

Birger :)

 

Nei, akkurat det tror jeg ikke skjer. Vi er gått inne i levetiden til 360, og det ville skape et problem for ganske mange millioner eksisterende 360 kunder. Derimot neste konsoll vil nok ha BD som optisk drev, eller noe enda bedre som er bakoverkompatibelt med BD. Selv om kanskje nedlasting da er enda sterkere alternativ for å selge spill.

Lenke til kommentar

Blir faktisk overrasket om neste Xbox har optisk drev. Gates (som jo ikke er så aktiv lenger) har jo sagt at han ikke tror på optisk drev etter dvd. Han er nok inne på noe mtp nedlastningstjenesten på Live. Men fremdeles er nok antallet som har linje til det, mindre enn de som ikke har. Kvaliteten kontra optisk er jo også en issue. En 1080P film i ekte hd tar jo stor plass og MYE båndbredde ved streaming.

 

Men nå er jo MS et software selskap, så muligheten for at de finner en eller annen zip-teknologi som fikser det er jo tilstede.

 

At det kommer et optisk format etter BR syntes jeg høres usannsynlig ut. Hva skal det være? Mindre disker.....større oppløsning? Alle må ha nye flatskjermer...igjen. Nei, gi meg flashminne. :-)

Lenke til kommentar
Blir faktisk overrasket om neste Xbox har optisk drev. Gates (som jo ikke er så aktiv lenger) har jo sagt at han ikke tror på optisk drev etter dvd. Han er nok inne på noe mtp nedlastningstjenesten på Live. Men fremdeles er nok antallet som har linje til det, mindre enn de som ikke har. Kvaliteten kontra optisk er jo også en issue. En 1080P film i ekte hd tar jo stor plass og MYE båndbredde ved streaming.

 

Men nå er jo MS et software selskap, så muligheten for at de finner en eller annen zip-teknologi som fikser det er jo tilstede.

 

At det kommer et optisk format etter BR syntes jeg høres usannsynlig ut. Hva skal det være? Mindre disker.....større oppløsning? Alle må ha nye flatskjermer...igjen. Nei, gi meg flashminne. :-)

 

Spørsmålet er hvor langt unna neste xbox er. Spillene vil bli større og større og kreve mer og mer plass. Verden er større enn oslogryta og manhattan, og jeg kan f... ikke få canal digital, GET eller noen andre større kabelTV tjenester her på bøgda jeg bor. Litt på siden, sorry. Men altså. MS har verden som marked, og de må komme med løsninger fordi som ikke sitter på superduperlinjer hvis de kommer med en konsoll innen rimelig antall år. Derfor en eller annen form for optisk medium eller annet. BD blir nå det vinnende neste generasjons optisk filmformat og vil eksitere i mange år. Det vil være rart om de kutter de i neste generasjon. Ville vært som ikke hatt mulighet for DVD film på nåværende box. Derfor tenker jeg noe optisk lagringsgreier som er bakoverkompatibelt med dagens BD lagring. Men at spillene også kan lastes ned på neste xbox for de som kan ser jeg på som nesten sikkert. I dag laster vi jo ned vanlige Xbox spill til 360'n. Men tror altså de ikke faser ut muligheten for filmtitting på eksiterende- (DVD) og framtidas optiske format (BD) allerede i neste konsoll.

Lenke til kommentar

Først, jeg tror ikke nye spill vil komme som nedlastningsbare ved neste xbox. Grunnen er at MS (og alle andre) trenger retail for å promotere sine produkter. Slik det er idag er det flere parter som tjener på å distribuere og vise fram produktene. Om MS gjør spillene sine nedlastbare, (alle, også helt nye) vil alle retailere fjerne det og slutte å selge det. Hvorfor selge noe som MS tilbyr billigere fra godstolen hjemme? Retail vil tape.

 

Alle vil ikke laste ned, men de som kjøper mye vil garantert laste ned. Det gjør dette til et lite økosystem som er avhengig av hverandre. MS vil nok ikke dø ut om de utelukkende skulle begynne å tilby sine produkter på nett, men de fjerner en stor aktør som gir de uerstattelig gratisreklame.

 

Uten retail må MS betale alt av markedsføring i hele verden. Jo, reklame er mulig, men i mitt hode bør ikke alt være reklamefinansiert. Tilbehør kan som kjent ikke lastes ned, så det må fremdeles kjøpes i butikken sammen med konsoll.

Lenke til kommentar
Først, jeg tror ikke nye spill vil komme som nedlastningsbare ved neste xbox. Grunnen er at MS (og alle andre) trenger retail for å promotere sine produkter.

 

En annen grunn som bør nevnes er at størrelsen på spill vokser mer eller mindre proposjonalt med båndbredden i de tusen hjem. Med andre ord vil det alltid være slik at det kun er gamle spill man kan laste ned. De nyeste spillene vil være av en størrelse som er uhensiktsmessig for mange kunder å hente ned gjennom sin flaskehals av en internett-forbindelse.

 

Nei... jeg tror det faktisk bare vil bli mer av spillbutikkenes distribusjon, men hvilket format spillene som ligger i butikkhyllene vil anta i neste generasjon har jeg ingen formening om. Håper bare at de ender opp med covere som tar mindre plass i hylla enn det de gjør nå ;)

Lenke til kommentar
Dette vil ikke skje, enkelt og greit. MS har vært streng på at spill skal fungere på alle de forskjellige modellene av X360, så dette er både uaktuelt basert på deres adferd og også veldig dumt sett fra et strategisk synspunkt.

 

MS har jo ikke helt klart å holde dette. Burnout Paradise til 360 trenger harddisk for å kunne spille online. Så da er de med 360 Core utelukket. Når det er sagt, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor MS slapp en 360-modell UTEN harddisk. Disken koster lite alene, men mye når det er snakk om millioner av konsoller. Men det synes jeg ikke hjelper. De burde ikke ha sluppet noen uten harddisk.

 

Angående Blu-ray så vil Blu-ray kun bli et filmformat, ikke spillformat, for MS sin del. Man kan se på PS3 at ytterst få spill har tatt i bruk fordelene av BD-formatet. Uncharted hadde et ukomprimert PCM-lydsport som beviste at med stor nok lagringsplass kan man putte inn et meget bra lydspor - som noe igjen kun enkelte AV-entusiaster vil høre forskjell på. De færreste har utstyr nok til å kunne høre forskjellen. Men for oss entusiaster er det positivt å se slike utgivelser. Vi har spill på 360, levert på en DVD, som viser frem råere grafikk og AI enn noe spill utgitt på BD-disker. Tror ikke de skal henge seg så mye oppi lagringsplass, men heller på optimalisering av kode. Nå sporet jeg litt av, beklager, ble litt ivrig :)

Lenke til kommentar
Angående Blu-ray så vil Blu-ray kun bli et filmformat, ikke spillformat, for MS sin del. Man kan se på PS3 at ytterst få spill har tatt i bruk fordelene av BD-formatet.

 

At det i det hele tatt finnes noen spill på PS3 som benytter blu-ray formatet allerede i dag, er et rimelig klart og tydelig tegn på at det vil bli enda flere av dem når konsollet går inn i sine siste leveår - det er greit å ha litt plass å vokse på vet du. Spillene blir ikke mindre plasskrevende med årene.

 

Bortsett fra det tror jeg du har rett. Jeg tror ikke MS kommer til å bruke blu-ray som et spillformat. Hadde ikke gjort meg noe om de gjorde det - så lenge samtlige av blu-ray spillene gis ut i fullverdige DVD-versjoner også, som selges parallelt med blu-ray versjonen - men jeg tror som sagt ikke det vil skje.

Lenke til kommentar

Nei, det vil aldri i verden kunne skje. Kort sagt vil man da tvinge 20 millioner brukere til å kjøpe ekstrautstyr/ny konsoll.

 

Jeg tror også at neste Xbox-konsoll vil ha kun nedlasting som mulighet. Xbox Live blir nok integrert med konsollen i langt sterkere grad enn i dag. Vil tippe neste Xbox er 3-4 år unna. Da sitter nok de fleste av oss på ~100 Mbit-linjer.

Lenke til kommentar
Nei, det vil aldri i verden kunne skje.

Kort sagt vil man da tvinge 20 millioner brukere til å kjøpe ekstrautstyr/ny konsoll.

Det er dette som er bunnprinnsippet.

 

Microsoft kan ikke bare plutselig bestemme seg for at fra og med i dag så kommer spill på Blu-Ray, da det betyr at alle som nå har en 360 må kjøpe ny. Det skjer ikke!

Lenke til kommentar

Det jeg faktisk kan tenke meg, er at Microsoft kommer med en bundle med en Blu-ray addon. Siden nå som Blu-ray faktisk er standarden, vil PS3 få ett utall mange flere brukere akkurat på grunn av Blu-ray. Om Microsoft slipper en bundle med Blu-ray addon, og faktisk promoterer dette. Vil de kunne selge mange flere.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Ikkje minst det å sniffe manualer. :wee:

 

Litt off topic, men jeg synes manualer er blitt dårligere og dårligere med tiden.

Før forklarte de det meste. Nå finnes det manualer som knapt nok har med alle knappetrykkene og hva de kan gjøre.

 

Er noen spill jeg har fått noen aha-opplevelser med når jeg leser en PrimaGuide eller bok fra Brady Games.

Der står ofte forklart funksjoner og kombinasjoner man ellers måtte funnet ut av ved flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...