Gå til innhold

GeForce får bedre fysikk


Anbefalte innlegg

Dette var en god nyhet :)

Hvertfall for oss med nVIDIA kort.

 

Men det viker som mange her ikke er helt klar over at det faktisk er Intel som er størst innen for skjermkort.

 

Og de har vell også planer om å starte innen for high-end markedet ganske snart. Så nVIDIA får hvertfall ikke noe monopol med det første ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den eneste som risikerer å tape her, slik jeg ser det, er nettop AMD/ATI (og oss forbrukere da). Intel kommer ikke til å felle tårer over en død AMD/ATI. Da vil de nemlig få de facto monopol på CPUer, samtidig som det ville åpne seg et kjempemarked jeg nekter å tro Intel vil la gå fra seg. Intel har kompetanse og gryn nok til å begynne å GPU markedet.

 

Intel ER størst på GPU-markedet allerede idag. De har størst markedsandel, men ikke om man ser på High-end segmentet.

Lenke til kommentar
Men det viker som mange her ikke er helt klar over at det faktisk er Intel som er størst innen for skjermkort.

Kort og kort. Er nok mere integrerte brikker vi snakker om. Det selges mye bærbare med integrert GMA ra Intel. Og sikkert en del billigmaskiner med f.eks. G33 chipset o.l. For de fleste som ikke spiller er det mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Men det viker som mange her ikke er helt klar over at det faktisk er Intel som er størst innen for skjermkort.

Kort og kort. Er nok mere integrerte brikker vi snakker om. Det selges mye bærbare med integrert GMA ra Intel. Og sikkert en del billigmaskiner med f.eks. G33 chipset o.l. For de fleste som ikke spiller er det mer enn bra nok.

 

 

Poenget er ikke hvem så har best ytelse men hvem så har størst markedsandel totalt.

Lenke til kommentar

Men Cuda har en lang vei å gå før det er helt mature.

 

Nvidia planlegger å portere hele Ageia-kodebasen til samtlige GeForce-kort.

Ja, og lengre ned står det at det skal portes til Cuda. Cuda støttes bare av GeForce 8 serien (i allefall i teorien). "Samtlige GeForce-kort" vil si alle kort som er blitt produsert (GeForce 1,2,3,4,5,6,7,8). Skjerpings hw.no!

 

Per nå så støtter ikke skjermkortdriveren til GeForce 8-serien Cuda på Vista. Det kommer "kanskje" i framtiden. Det støtter bare WinXP (32 og 64-bit) og Linux. Dessuten er Cuda uavhengig av både OpenGL og DirectX. Om så, du kan implementere Cuda på konsoll i Linux som utnytter GPU-en maksimalt. Det er bare en kraftig parallellprosessor.

 

Hilsen en som skriver diplom med Cuda.

Lenke til kommentar
Jaha.... :whistle: så du påstår at ikke driverne er dårlige :rofl:

Jepp, jeg påstår at ATI sine drivere ikke er spesielt dårlige, men det blir veldig off-topic.

ATI har sine problemer, men de kan i det minste støtte eldre spill som Neverwinter Nights, selv med nye kort og drivere, i motsetning til nVIDIAs GF 8xxx som ikke har levert dette på i hvertfall et år. GF 8800GTS er dårligere enn Mobile Radeon 9700 i NWN!(Joda, med optimalisering og fjerning av en del funksjoner, kan nVIDIA kort gi akseptabel ytelse også, men det burde ikke være nødvendig). :thumbdown:

 

on topic:

Hvorfor ikke lage et fysikksystem som ikke krever at man har et ekstra kort eller ofrer en kjerne? Sannsynligheten for at de fleste lar hele fysikkakselerasjonen være er nok større enn at de kjøper et ekstra skjermkort (som nok blir dyrere enn bare fysikkort) for å spille? :hmm:

Endret av Fred_U_Know
Lenke til kommentar
Jaha.... :whistle: så du påstår at ikke driverne er dårlige :rofl:

Jepp, jeg påstår at ATI sine drivere ikke er spesielt dårlige, men det blir veldig off-topic.

ATI har sine problemer, men de kan i det minste støtte eldre spill som Neverwinter Nights, selv med nye kort og drivere, i motsetning til nVIDIAs GF 8xxx som ikke har levert dette på i hvertfall et år. GF 8800GTS er dårligere enn Mobile Radeon 9700 i NWN!(Joda, med optimalisering og fjerning av en del funksjoner, kan nVIDIA kort gi akseptabel ytelse også, men det burde ikke være nødvendig). :thumbdown:

 

Hvem bryr seg om ATI kan levere drivere til gamle spill som Neverwinter Nights, når de ikke greier å levere drivere til det nyeste spillene. Eller det kan jo hende at de etterhvert kommer, men det er jo alltid lenge etter at Nvidia har sluppet sine..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Må ikke dette inn i DirectX før programmer (les: spill) eventuellt kan dra nytte av det (via drivere) ? Er det støtte dette i DX 10.n ?
Det trenger ikke å bli en del av DirectX, men hvert spill som skal bruke det må utvikles for å utnytte dette.

 

Spill/Programmer klarer altså å addressere opp denne delen av GPU'en direkte (via drivere)? Jeg har lest (mener jeg å huske) at DX10 setter litt begrensninger i hva programmer får av info (DX10 skal avgjøre saker og ting istedenfor spillene selv) i forhold til tidligere.

Lenke til kommentar
Jaha.... :whistle: så du påstår at ikke driverne er dårlige :rofl:

Jepp, jeg påstår at ATI sine drivere ikke er spesielt dårlige, men det blir veldig off-topic.

ATI har sine problemer, men de kan i det minste støtte eldre spill som Neverwinter Nights, selv med nye kort og drivere, i motsetning til nVIDIAs GF 8xxx som ikke har levert dette på i hvertfall et år. GF 8800GTS er dårligere enn Mobile Radeon 9700 i NWN!(Joda, med optimalisering og fjerning av en del funksjoner, kan nVIDIA kort gi akseptabel ytelse også, men det burde ikke være nødvendig). :thumbdown:

 

Hvem bryr seg om ATI kan levere drivere til gamle spill som Neverwinter Nights, når de ikke greier å levere drivere til det nyeste spillene. Eller det kan jo hende at de etterhvert kommer, men det er jo alltid lenge etter at Nvidia har sluppet sine..

De nyeste spillene jeg har er UT3 og Bioshock, har ikke opplevd større problemer med dem, selv i begynnelsen, enn hva jeg har hatt med nVIDIA-kort. Svært mange spiller fortsatt gamle spill, jeg vil tro flere enn dem som spiller de aller nyeste, så ja, jeg tror at driverstøtte for annet enn det nyeste også er viktig.

Lenke til kommentar

Jammen sa jeg smør!!!

Fine gardine, jeg har inne ordre på 2 stk 8800gts 512, 1 stk e8400 og 2 stk sett med Crucial Ballistix Tracer PC8500 2gb.

 

Fint at nvidia oppgraderer eksisterende modeller :-) Jeg var så j** usikker før jeg ordret, skulle jeg kjøpe 3870x2, skulle jeg kjøpe en stk 8800gts 512,eller to?? wtf, :S

 

men, men.. 2 stk blir det :-) Venter med å bytte ut sli hovedkortet til nvidia forhåpentligvis imponerer meg med neste versjon (790i?).

 

780i var en skuffelse for meg, lite vits å oppgradere til den..

Men, ja.. back on track.

 

Nvidia sikler etter å kjøpe AMD, som igjen eier ATI.

Tviler på de får lov, med mindre AMD og ATI splittes.

 

Det vi derimot vet, er at selskapet AMD/ATI går nedover. Det er forsåvidt ingen klar sammenheng mellom å ha et highend kort som selger bra og at firmaet går bra.

 

De går med underskudd som alltid og AMD ligger langt bak.

Hva AMD har med ATI å gjøre? Jo, det er jo samme selskap, så alle utgifter er jo negative for begge selskapene.

 

Anyhow.. Jeg tror AMD under Nvidia kunne vært en bra ting, så kunne heller intel eller IBM kjøpt opp ATI. Da hadde vi fått sterke krefter på begge sidene av bordet :-)

 

Om NVIDIA får kjøpt ATI (tviler på de får lov), så er det ingen konkurranse.

Dog. gjelder jo det samme om ingen kjøper ATI, sånnsett :p

 

Det er litt back in 3dfx days.. Dere husker vel den tiden!

 

Jaha.... :whistle: så du påstår at ikke driverne er dårlige :rofl:

Jepp, jeg påstår at ATI sine drivere ikke er spesielt dårlige, men det blir veldig off-topic.

ATI har sine problemer, men de kan i det minste støtte eldre spill som Neverwinter Nights, selv med nye kort og drivere, i motsetning til nVIDIAs GF 8xxx som ikke har levert dette på i hvertfall et år. GF 8800GTS er dårligere enn Mobile Radeon 9700 i NWN!(Joda, med optimalisering og fjerning av en del funksjoner, kan nVIDIA kort gi akseptabel ytelse også, men det burde ikke være nødvendig). :thumbdown:

 

on topic:

Hvorfor ikke lage et fysikksystem som ikke krever at man har et ekstra kort eller ofrer en kjerne? Sannsynligheten for at de fleste lar hele fysikkakselerasjonen være er nok større enn at de kjøper et ekstra skjermkort (som nok blir dyrere enn bare fysikkort) for å spille? :hmm:

Om du anser dette som et problem, så kan du installere flere skjermkort i samme PC-en :-)

Ville dog. tro at dette issuet er dårlig programmering i spillet, kanskje det finnes patcher?

Lenke til kommentar
on topic:

Hvorfor ikke lage et fysikksystem som ikke krever at man har et ekstra kort eller ofrer en kjerne? Sannsynligheten for at de fleste lar hele fysikkakselerasjonen være er nok større enn at de kjøper et ekstra skjermkort (som nok blir dyrere enn bare fysikkort) for å spille? :hmm:

Trenger ikke to kort for å kjøre dette...

 

CUDA kan gjøre samtidig som 3D akselerasjon. Så en GPU kan kjøre både fysikk og 3D...

Lenke til kommentar

nForce brikkesettene har vært en ny stor skuffelse etter den andre siden nForce4 dagene.

 

5serien var jo en eneste stor vits, 680i er det mest ustabile og 'buggy' kortet jeg har hatt. Fikk byttet det til 780i som jaggu var enda verre..

 

Nei, jeg har fullstendig mistet troen på nVIDIA når det gjelder brikkesett ;)

 

Noen mer ustabile og mer varmeutviklende hovedkort skal du se lenge etter!

Lenke til kommentar

CUDA kan gjøre samtidig som 3D akselerasjon. Så en GPU kan kjøre både fysikk og 3D...

Det store spørsmålet, og det jeg lurer mest på, er hvor mye ytelse dette vil gi/ta vekk. Om man har SLI, så går det kanskje fint å ta vekk litt 3D-ytelse for å få fysikkytelsen på topp, om dette skulle vise seg å bedre den totale ytelsen i det hele tatt. Men om man "bare" har ett grafikkort, så har dette kortet kanksje mer enn nok med å rendre grafikk.

 

Når dette blir implementert, vil det si at alle spill som støtter Ageia PhysX kan kjøres fullt på fysikkfronten? Med andre ord, vil spillet se det som at du har et PhysX-kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...