Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ukjent tilstand, noen forslag?

ariell

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året slitt med en sykdom/tilstand som hverken blir bedre eller som en finner noe svar på.

Alt begynte med en bihulebetennelse i fjor januar. Dette gikk over etter en antibiotikakur, men selve sykdomsfølelsen ble ikke helt borte. Slet da videre etter dette med litt feber og lett forkjølelse. Alt var bra utenom denne lette forkjølelsen helt til jeg i februar drar på meg en streptokokkgreie i halsen. Streptokokkene forsvant slik som bihulebetennelsen etter en antibiotikakur, MEN denne gangen ble ikke jeg frisk. Selv om streptokokkene forsvant hadde jeg høy feber og ingen energi. dette varte i tre uker. Etter flere legebesøk der eneste svaret var "en mild influense som alle hadde" var det visstikke så mye å gjøre utenom å holde sengen.

Etter det omtrent hadde gått to uker forandret situasjonen seg. Jeg fikk store smerter i milt/øvre mageregion. Det som nå ble sagt var Kyssesyken. Mange tester ble tatt men alle var negative. Det som da ble sagt var at en slik test er dårlig og svaret kan være negativt selv om en har kyssesyken. Tilstanden min fortsatte og jeg ble ikke bedre.. Feberen, smertene og energien liggende på null forsvant ikke.

Nå var jeg kommet langt inn i mars, formen var fortsatt dårlig, men med noen "gode" dager. Som den attenåringen jeg er var jeg nå lei av å ligge inne å kunne ikke være vekke fra skolen stort lenger. På disse da tilsynelagtende "gode" dagene fikk jeg mast meg til en tur på skolen, noe som ikke var så lurt ( ingen av gangene ) siden det resulterte med fire nye dager i sengen med samme symtomer som alltid.

Slutten av mars nærmet seg og jeg følte meg litt bedre. En familie event nærmet seg og jeg fikk stirret meg til å få dra. Det skulle jeg aldri gjort. Fredagen gikk greit, eventen var ikke før på lørdagen med avreise hjem på søndagen. Jeg tok det med ro for å holde ut mest mulig av lørdagen, men klokken tidlig måtte jeg gi meg. Dagen etter var jeg helt ødelagt. Med stigende feber og store smerter var det så vidt jeg klarte å pakke det lille jeg hadde i kofferten. Den søndagsnatten hadde jeg 40 i feber, og min mor var redd. hun snakket med leger og sykehus om hva hun skulle gjøre. Tilstanden min var visst stabil så jeg kunne bli hjemme men måtte på legekontoret med en gang mandags morgen. Det viste seg da at jeg fortsatt hadde høy feber og en senkning på over 300.. ( en normal senkning skal ligge på rundt 2-10, tror jeg ) Og det bar rett til sykehuset for overvåking og prøver. Her ble det tatt mono-prøve, røngten av smerteområdet, ultralyd og en haug med blodprøver. To dager etter og ingen svar klokere måtte de bare sende meg hjem. Senkningen hadde nå kommet ned på 60 og jeg var visst utenfor faresonen.

Med dette tok det noen sykeuker og senere ble formen min bedre og bedre. I slutten av mei kunne jeg begynne å fungere normalt igjen. Sommeren gikk sin gang og jeg hadde bare noen få tilbakefall, men ikke noe stort. Alt gikk bra helt til skolestart og tilbakefalene ble hyppigere. I norvember var jeg neste tilbake der jeg begynte men tilstanden var slik jeg kunne fungere nogenlunde i rolige omgivelser.

Nå er vi kommet til februar og tilstanden er ikke god. jeg har akkuart hatt to uker med feber og sterke smerter igjen og legene finner fortsatt ingentng. Har vært på coloscopi og skal på ct, gastroskopi og noen undersøkelser til som jeg ikke husker navnet på.

Med denne oppsummeringen på hvordan mitt siste år har vært vet jeg ikke lenger helt hva jeg skal gjøre. Jeg blir ikke bedre, og med uviten om hva det som egentlig er galt er det mange tanker som svirrer rundt i hodet. Har du et forslag på hva jeg enten kan gjøre for å finne ut hva som er galt, eller hva jeg kan gjøre?

( har forresten og prøvd homoepati og akupunktur - dette kinesiskmedesin. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette minner veldig om mine symptomer

Jeg har heller ikke fått noen diagnose enda, men jeg blir utredet mot ME(utmattelsessyndrom) og har så vidt jeg vet bare en CT undersøkelse igjen

Nå sier jeg ikke at det er ME du har, men det kan være lurt å overveie muligheten og drøfte den med legen din/sykehuset

edit: her er en link med litt info http://www.helsenytt.no/artikler/postviral...hetssyndrom.htm

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Jeg vet det høres litt teit ut, men har du noen form for psykiske problemer eller stresser du mye?

Psykiske problemer kan har mange ulike symptomer, og noen ganger kan det være vanskelig å finne ut om det er det som er kilden til problemt.

Jeg sier dette fordi jeg selv harog har hatt en god del problemer(lite energi, konsentrasjonsvansker, mageproblemer, dårlige blodverdier etc) uten at legen finner noen årsak til det (enn at det må være psykisk).

mvh. meg

Lenke til kommentar
Hei

Jeg blir nitten i mai. Nei har ikke tatt noen slikte tester, å vet ikke om legene har tenkt i den retningen heller.. Hva tenker du da?

Hei.

Kunne du svart disse spørsmålene:

1. Kan du fortelle hvilken blodtester du har utført? Eventuelt skriv ned det legen har konkludert i rapportene. f.eks CT osv..

2. Det har vært kjempe hjelp om du klare å ramse opp, kronologisk, hvilken lege du gikk til (spesialister, allmenn),og hvilken/hva tester du har gjort. Og resultatene (tallene)

3. Beskriv hva slags feber du har, under 40 grader (Mest)?

4. Vektap? Lett for å blør? Lett for å får infeksjoner? Lett for å får skrubsår/sår? Hvilken type smerter i magen? Kommer smertene før/etter en middag, eller helt tidsløs osv..? Barnesykdommer? Aktivt sexliv?

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg har hett noe lignende. Begynte med kyssesyken...som gikk over etter 2 uker, men jeg var syk i over 2 år. Hadde mer eller mindre konstant vondt i hele kroppen, en slags feberfølelse (i tillegg til at jeg ofte hadde feber). Gikk til legen ca annen hver uke, og de kom aldri frem til noe. Tok alt av prøver. Til slutt fant de ut at de skulle kalle det postviralt trøtthetssyndrom. Nå føler jeg at jeg er frisk, men jeg trenger fremdeles en del mer søvn enn andre.

Lenke til kommentar

Hei.

Når er jeg nettom kommet hjem etter en innleggelse på sykehus. Denne gangen kunne de heller ikke finne noe som var galt med meg. Tok en masse prøver og alt så fint ut å ingen kunne komme med nye svar på mine spørsmål. Men en av legene konkluderte med at det kunne være noe som heter irritabel tarm syndrom, MEN ingen av symptomene til det stemmer overens med min sykehistorie så jeg sitter enda uten svar.

Takk for alle innlegg. Det har blitt konstantert at det ikke er kreft, krohns eller ulsurøs colitt. Så jeg fortsetter jakten på den ukjente tilstand! :hmm:

Lenke til kommentar
Hei.

Når er jeg nettom kommet hjem etter en innleggelse på sykehus. Denne gangen kunne de heller ikke finne noe som var galt med meg. Tok en masse prøver og alt så fint ut å ingen kunne komme med nye svar på mine spørsmål. Men en av legene konkluderte med at det kunne være noe som heter irritabel tarm syndrom, MEN ingen av symptomene til det stemmer overens med min sykehistorie så jeg sitter enda uten svar.

Takk for alle innlegg. Det har blitt konstantert at det ikke er kreft, krohns eller ulsurøs colitt. Så jeg fortsetter jakten på den ukjente tilstand! :hmm:

Irritabel tarmsyndrom? Hmm.. Fikk du noen medisiner, da?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pia_*

ehm. ville kanskje tatt informasjon og råd, når det gjelder helsa mi, herifra med en liten klype salt. Du kan faktisk ikke garantere at folk her inne egentlig vet helt fullstendig hva de snakker om...

Lenke til kommentar

Heh, det er din mening. Jeg spør om noen har hørt om lignende tilstand, forventer ikke legekyndige svar, men muligheter til synspunkt som jeg senere kunne snakket med min lege om! Mange slike ukjente tilstander er det ikke alltid det er så enkelt å finne ut hva det er, men om noen da hadde opplevd noe lignende er der en mulighet for at de kansje har fått en diagnose som i mitt tilfelle ikke har blitt vurdert.

Etter min mening er et å et halt år med sykdom som ingen vet hva er ikke noe artig, så alle innlegg med gode råd og synspunkter er satt pris på! Du hadde nok kansje forstått det om du var i min situasjon der tilstanden min går ut over alle punter av livet og et normalt liv ikke er en mulighet for!

Lenke til kommentar

Ariell.

Tok legen, eller antydet de, til en beinmargsprøve?

vaio ;)

ehm. ville kanskje tatt informasjon og råd, når det gjelder helsa mi, herifra med en liten klype salt. Du kan faktisk ikke garantere at folk her inne egentlig vet helt fullstendig hva de snakker om...

Slike folk som deg, dra ned kvaliteten og sakeligheten, i dette helseforumet.

Har du ikke noe bedre å bidra med, finnes det en måte å oppføre seg på: La vær å kommenter.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ikke at dette trenger å stemme, men en teori kan jo være at du ikke trives i livssituasjonen din?

Du sa du ble bedre i sommer, og at det begynte på til høsten? Kan det ha noe med at du har andre problemer? Misliker å være på skolen feks? At du blir stresset og psykisk utmattet/lei, og det vil gjøre at kroppen din vil varsle i fra over tid. For så å bli normal igjen når sommeren kommer og du ikke har noe annet å tenke på enn å kose deg med venner?

Akkurat slike ting er jo ikke uvanlig, men om det vil gi samme symptomer som deg er jo uklart. Men så er jo kroppen forskjellig også.

Det er mange faktorer som kan slå inn.. Dette kan jo være en av dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...