Gå til innhold

radeon9500 128mb med sort PCB - mine erfaringer.

enemigo

Anbefalte innlegg

Mye snakk om oppgradering av radeon9500 128 non-pro korta for tida. Jeg fikk mitt r9500 m. sort PCB i går. Har prøvd å modde kortet til 9500pro/9700 og FireGL X1/Z1.

Jeg lasta ned catalyst 3.0 og 3.1. Så lasta jeg ned RivaTuner.

Installerte rivaTuner og catalyst 3.1. Testa skjermkortet med catalyst 3.1 driver for å sjekke hvilken score jeg fikk med umodifisert kort.

3dMark2001: 9208p

FireGL:

Hentet ned driver 1028 til FireGL Z1/X1 fra ATI.com. RivaTuner sier at patchen virket tom. 1026, men denne fant jeg ikke, prøvde 1028.

Så avinstallerte catalyst 3.1, rebootinga utsatte jeg litt. Gikk inn i rivaTuner katalogen...

C:Program FilesRivaTunerPatchScriptsATISoftFireGL1024+

... og kjørte .rts fila som lå der. Deretter restartet jeg maskina. Maskina ba om driver til skjermkort. Jeg lot denne wizarden være i fred til jeg hadde installert 1028 driveren. Så gikk jeg tilbake til wizard'en og valgte at jeg selv ville bestemme driver. Trykket "Har diskett" og valgte den nyinstallerte driveren.

Tok en restart. I "Display properties - settings" stod det nå at jeg hadde en FireGL X1. Egentlig hadde jeg tenkt å prøve på Z1, men jeg fikk aldri noe valg mellom disse to med denne fremgangsmåten.

Kjørte 3dMark igjen, for å se om det var skjedd noe, 9259p.

Litt usikker på om dette var vellykket, men jeg velger å tro at jeg hadde FireGL X1/Z1 kort en stund.

9500pro/9700

Kunne beskrevet fremgangsmåten min her og, men denne linken er veldig bra.

Dette ga bedre resultat enn FireGL mod'en. Jeg fikke 10415p med den nye .sys-fila. "Display properties - settings" sier fortsatt at kortet mitt er et 9500, men det er ikke nødvendigvis riktig det som står der etter en slik mod.

Jeg var ikke særlig fornøyd med denne 3dMark scoren. Så da var det bare å overklokka. Dette gjorde jeg vha rivatuner. Har ikke vært høyere enn 310,5mHz på core og 303,8mHz på memory. Dette ga meg 11047p.

Testene er utført på XP2000+, 2x256mb pc2100 cl2, r9500, MSI K7N2G nForce2.

Jeg oppdaget ikke noe forskjell mellom cat3.0 og 3.1. Bruker derfor 3.1 nå.

Har et håp om at en formattering av maskina vil gi meg litt bedre score. Er litt lenge siden sist gang.

Håper dette var til hjelp. Tar gjerne imot tips/kommentarer selv.

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk mitt r9500 m. sort PCB i går. Har prøvd å modde kortet til 9500pro/9700 og FireGL X1/Z1.

sort pcb kan IKKE moddes til 9700 kun 9500pro.. ser ut som du mente at du modde til 9700 også...

Installerte rivaTuner og catalyst 3.1. Testa skjermkortet med catalyst 3.1 driver for å sjekke hvilken score jeg fikk med umodifisert kort.

3dMark2001: 9208p

Husk at rivatuner ikke har noe støtte for cat 3.1.. kun 3.0.. wizzard har støtte for 3.1

FireGL:

Hentet ned driver 1028 til FireGL Z1/X1 fra ATI.com. RivaTuner sier at patchen virket tom. 1026, men denne fant jeg ikke, prøvde 1028.

FireGL driverne er KUN for folk som driver med cad programmer. f.eks 3d studio og lignende. Der ser man en god forbedring. Men alt annet blir tregere som regel og shitty grafikk.. Folk blir anbefalt å styre unna de driverne.

Litt usikker på om dette var vellykket, men jeg velger å tro at jeg hadde FireGL X1/Z1 kort en stund.

firegl driverne har ingen invirkning på 3dmark da 3dmark bruker direct3d og firegl driverne ikke gjør noe med dette (utenom å ødelegge litt =))

9500pro/9700

Dette ga bedre resultat enn FireGL mod'en. Jeg fikke 10415p med den nye .sys-fila. "Display properties - settings"  sier fortsatt at kortet mitt er et 9500, men det er ikke nødvendigvis riktig det som står der etter en slik mod.

stemmer det. nå har du klart å modde det til 9500pro (siden du har sort pcb) men det viste du jo =) og ja står fortsatt 9500 siden det er det du faktisk har =) selv om det går som et 9500pro

Jeg var ikke særlig fornøyd med denne 3dMark scoren. Så da var det bare å overklokka. Dette gjorde jeg vha rivatuner. Har ikke vært høyere enn 310,5mHz på core og 303,8mHz på memory. Dette ga meg 11047p.

Jeg får artifacts hvis jeg går over 357,75 core og 285,75 mem. Får det kun i trolls lair i 3dmark2003. ingen andre steder. ser ingen artifacts hvis jeg skrur på overklokkinga mer i 3dmark2001, men siden jeg ser det i 3dmark2003 så holder jeg meg lavt. får da omtrent 12300 i 3dmark2001se

Jeg oppdaget ikke noe forskjell mellom cat3.0 og 3.1. Bruker derfor 3.1 nå.

stemmer.. veldig liten forskjel

har godt over til å bruke 3dmark2003 nå.. etter masse tweaking kom jeg opp på 4022 inatt =) slå den =) Da med litt mer klokking en det jeg skrev over (så litt artifacts, men måtte over 4000 grensa =))

dette var ikke ment som noe hissig post eller irrettesettelse, men bare noen kommentarer =)

mulig jeg også har skrevet mye feil her =) Men etter å ha problemer med kortet mitt har jeg lest så mye om det her =)

Lenke til kommentar

Hei milkwood

Takk for kommentarer. Er klar over at jeg ikke nødvendigvis får noe bedre 3d ytelse med FireGL kort, grunnen til at jeg kjørte 3d testen var for å sjekke om det virkelig var skjedd noen endringer med kortet.

Skrev modifisering til 9700/9500pro fordi mod'en selv bestemmer hvilket av disse korta du "får". Regna med at det var 9500pro jeg hadde fått, selv om jeg ikke var sikker på om kortet egentlig var blitt noe som helst.

Merka forresten ikke noe forskjell på 3.0 og 3.1... Kjører kortet nå som 9500pro med cat3.1

Skal kjøre 3d03 testen, gidder bare ikke legge inn programmet og dx9 før jeg har formattert. Mitt store mål er å runde 4000p også! Ikke det at jeg har bruk for det, Hyundai LCD'en min viser uansett ikke mer enn 50-60 fps. Men det er gøy og lærerikt å drive med...

Mvh

K

Lenke til kommentar

Hei. Er i stort sett samme båt som dere, med svart PCB moddet til 9500pro. Har nå en XP2000 uklokket med 512MB 2700 Twinmos (cas2,5). Kommer opp i 11500 i 3dmark2001SE når jeg klokker kortet litt.

Imidlertid opplever jeg artifacts på komplekse texturer når jeg bruker drivere som er moddet.(Altså når kortet kjører som 9500pro) De er ikke spesiellt plagsomme, og bare på noen få texturer. Noen av dere andre som har opplevd det samme? Jeg har prøvd å fjerne dem med å modifisere innstillinger i registry (Rivatcuner database) men det ser ikke ut til å ha noen effekt.

Lenke til kommentar

Jeg har det kortet, og jeg har merket et par ting. Minnet vil ikke klokkes i det hele tatt uten artifacts. Jeg merker det bare veldig sjelden, men f.eks prikker når jeg spiller divx og artifacts i 3dmark "doom3" demoen. Core derimot, klarer 400mhz (!) uten problemer.

Hvordan man gjør R9500Pro modden vet jeg fremdeles ikke, så hvis noen gidder å opplyse meg ville jeg vært glad. I en annen tråd her linket jeg til et sted der det ble fortalt at en slik mod var umulig, men ingen svarte på det.... Så litt feedback hadde vært greit.

Lenke til kommentar

Jeg motar 2 shappire radeon 9500 "128Mb" I morgen. De er sikkert på det nye pcb`et, men et 9500pro er jo et supert grafikk kort for prisen.

Jeg skal teste det default (9500) i "3dmark2001 se" og på "2003" (Både med cat 3,0 og cat 3,1) så skal jeg teste det i overklokket tilstand.

Etter det skal jeg modde det til et 9500pro (evt et 9700) og kjøre de samme testene.

Noen som vil at jeg skal gjøre noen andre ting? tester osv.

Resultatene kommer under topicen "test @ 9500 "128MB" i forumet :smile:

Lenke til kommentar

Etter å ha kødda litt mer med skjermkortet mitt har jeg funnet ut at jeg får "sjakkbrett" over filmene mine. Uansett om jeg bruker cat3.0 eller cat3.1.

Så da er det ikke noe poeng i å bruke kortet som 9500pro. Kjiipt!

Har akkurat formattert maskina og lagt inn dx9. I 3dMark03 får jeg 2500p med standard klokkefrekvenser. Kjører nå kortet på 344mHz core og 297mHz mem. Greier 358/310 uten artifacts, men jeg gidder ikke presse kortet. 344/297 gav meg 2914p og 358/310 gav meg 3029p

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...