Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Hei, jeg er 15 år og skal snart begynne på vg1. Jeg trenger hjelp til å velge en god utdanningslinje. Jeg har ingen anelse om hva jeg vil bli senere. Helst en jobb som gir masse penger fort altså god startslönn, og ikke en jobb som först betaler deg etter mange slitsomme år. Noen tips til jobb og utdanning? Endret 18. februar 2008 av Pepsicola Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 TIP ? tidligere kjemi og prosess , 2 år skole, 2 år lære gr.lønn starter på 320000kr tror jeg... + skift tillegg som er på 70K i året.. så 400K første år etter du er ferdig utdannet er ikke gale få deg lærlingjobb i Statoil ... tjener grapse mye penger... ufattelig at folk kan få så godt betalt syns jeg.. but thats life.. Lenke til kommentar
Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 TIP ? tidligere kjemi og prosess , 2 år skole, 2 år lære gr.lønn starter på 320000kr tror jeg... + skift tillegg som er på 70K i året.. så 400K første år etter du er ferdig utdannet er ikke gale få deg lærlingjobb i Statoil ... tjener grapse mye penger... ufattelig at folk kan få så godt betalt syns jeg.. but thats life.. Höres bra ut, hva blir man da? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) prosess-operatør Endret 18. februar 2008 av toazty Lenke til kommentar
Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Har hört at eiendomsmegling er pengemagnet, hva med statsvitenskap da? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Vil ikke anbefale trådstarter å gå etter en jobb,bare for pengene. Pepsicola,har du noen interesser? Eller en type jobb som du drømmer om? Lenke til kommentar
Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Vil ikke anbefale trådstarter å gå etter en jobb,bare for pengene. Pepsicola,har du noen interesser? Eller en type jobb som du drømmer om? glad du spurte. Har ikke spesielle intresser men kan si at jeg fort blir lei av å gjöre samme ting mer en et par ganger. Jeg liker penger . Vil helst ha en jobb som gir masse penger fort. Grunnen er at jeg heller vil väre 'rik' når jeg er ung og ikke langt ut i 70 årene. Helt ok å fortjene pengene, å liksom jobbe sykt i en periode masse $$$$ og slappe av litt og tjene mindre penger. Vil du anbefale å dra til Tyskland kjöpe bruktbil og selge her da? Noen slike ideer? EDIT: Viss jeg skal si noe jeg er interresert i er det egentlig ökonomi, komme på ideer og bruke dem. Men det er risky og veldig skummelt. Å bli en god Businessman er drömme jobben min. Endret 18. februar 2008 av Pepsicola Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) stikk på høyskole... bli økonom ... har 4 kompiser som har gjort det.. de er 24 og samtlige har fått jobber som sier "ny leilighet og mercedes" glemte å si en ting.. dette krever jo også 3 år på almenn faglig linje.. og så 3 år videre på høyskole... det er 6 år uten inntekter... og kanskje 200K i gjeld. Endret 18. februar 2008 av toazty Lenke til kommentar
Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) stikk på høyskole... bli økonom ... har 4 kompiser som har gjort det.. de er 24 og samtlige har fått jobber som sier "ny leilighet og mercedes" glemte å si en ting.. dette krever jo også 3 år på almenn faglig linje.. og så 3 år videre på høyskole... det er 6 år uten inntekter... og kanskje 200K i gjeld. Ny leilighet og mercedes ? Hva gjör en ökonom egentlig? hvor jobber kompisene dine da? vil man få vanskligheter med å betale gjelden? Endret 18. februar 2008 av Pepsicola Lenke til kommentar
Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Hvis du ønsker å utdanne deg til siviløkonom/økonom, må du: - være teoretisk anlagt - ha evne og interesse for tallbehandling - du bør ha administrative egenskaper - evne til å uttrykke deg klart både skriftlig og muntlig Ikke meg EDIT: Almenlinjen er vel egentlig ganske bra eller? En ting jeg ikke forstår er viss jeg nå vil bli feks lege og tar almen. Kan jeg aldri bli elektrikker som krever elektrofag? (Begge var eksempler) Jeg vurderer å satse på Viking LOTTO 20 millione kroner pr uke Endret 18. februar 2008 av Pepsicola Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 du kan seff bli eletriker etter du har utdanna deg som lege... men da må du ta GK og VK1 elektro fagene... og så må du gå i lære... 2 år etterpå.. hadde jeg valgt om igjen så hadde jeg nok blitt prosess operatør... konge lønn... og store muligheter.. både på land og offshore.... ikke bli kokk.. da blir du aldri rik, større tjangs for å vinne i lotto da Lenke til kommentar
turbz Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 lykke til med å velge jobb etter pengene. De jobbene som du vil tjene mye i uten utdanning vil igjen føre til at du jobber ræva av deg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 For å tjene mye i et yrke må du være jævlig flink, for å bli jævlig flink må du være interessert. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg tar tak i det gonjimann skriver, for det er ganske viktig. I oppgangstider som disse ser man mange unge håpefulle som ønsker å tjene seg søkkrik, og som egentlig har det som eneste motivasjon for å velge studier. Disse hoper seg sammen på handelshøyskoler, og de stryker så det synger etter når de faglige kravene blir harde. Godt betalt jobb innen økonomi krever kunnskaper og ferdigheter fra utdannelsen, og det igjen krever at man er oppriktig interessert i det man studerer. Altså: Velg det du har interesse for og ikke det som du tror vil gi deg høyest mulig lønn i fremtiden. De som gjør det klarer sjelden å fullføre. Lenke til kommentar
Pepsicola Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Hvor mye vil en prosess-operatör få betalt hos statoil? Hva driver han med? er det enkelt å skaffe jobb viss man er prosess-operatör? Lenke til kommentar
nlm Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Du vet ikke hva en process-operatør gjør engang. Anbefaler deg å gå allmenn, virker ikkje som du har noen aning om hva du vil bli, bare at du vil tjene mye penger (noe alle vil). Når jeg begynte på allmenn hadde jeg ingen aning om hva jeg skulle gjøre videre, nå først (går 3. året) har jeg funnet ut hva jeg brenner for, og det er det som er viktig, finne ut hva du virkelig vil. Mvh Levi Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 en prsess operatør hos statoil har 400K i lønn det første året.. inkl. alle tillegg og kanskje et par timer overtid\kurs\møter det er ikke en slitsom jobb... anbefaler selvsagt å ta et yrkesfaglig... for hvis du absolutt trenger å fullføre almenn linja om noen år pga. at du vil noe annet.. så er det bare til å ta påbygg 1 år så har du alemenn ! ,,, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå