MBrandt Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Heisann! Det er først i det siste at jeg har blitt interessert projektorer, og har begynt å titte litt rundt. Første holdepunkt der for meg vil jo være prisguiden til hw, men der stopper det. Jeg trenger litt begrepsforklaring her.. Jeg skal prøve å la være å spørre om hva som er bra, da det sikkert varier med tanke på hva du skal bruke den til. Først så kommer vi til oppløsningsklasse, da ser jeg jo av forskjellene der er hva slags oppløsning det er snakk om, men så slenger de på forkortelser foran, og da blir jeg usikker. For å nevne noen: svga, wxga, sxga+ osv osv.. Er det som med det meste annet at jo større jo bedre? Eller vil det variere fra bruksområde? Å så har vi teknologi da. DLP, LCD, LCOS, SXRD og TFT. Hva er forskjellen på det? Noe jeg ser er oppgitt på projektorene er lumen og da evt ANSI bak, hva vil det si? Hva er akseptabelt når det kommer til kontrast? Siste spørsmålet som jeg blir stilt ovenfor er om jeg vil ha 16:9 format, vil jeg det? For å kanskje gjøre det litt enklere for dere, så kommer den eventuelle projektoren til å bli brukt til div konsoller, kanskje litt pc(film) og noe tv. Vet ikke om det har noen betydning for valg av projektor, men avstand fra maskinen til lerret vil være ca 6m. Hvis dere vet om et innlegg eller en internettside som tar for seg alt dette, kan dere bare peke meg i riktig retning. Prøvde å søke litt rundt, men fant ikke noe særlig. Setter også pris på personlig erfaring. Tudelu! Endret 18. februar 2008 av MBrandt Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Angående begrepsforklaringer, så er Wikipedia en glimrende side for å finne ut denslags. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Ja, den er bra for å finne ut hva det forskjellige betyr. Jeg vet fortsatt ikke noe om bruksområder, hva som er "best", og hva som vil passe for meg, osv osv.. Endret 18. februar 2008 av MBrandt Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hjemmekino.no har en del gode artikler om det du spør om. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Tusen takk. Det var noe sånt jeg tenkte på..! Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Heisann! Det er først i det siste at jeg har blitt interessert projektorer, og har begynt å titte litt rundt. Første holdepunkt der for meg vil jo være prisguiden til hw, men der stopper det. Jeg trenger litt begrepsforklaring her.. Jeg skal prøve å la være å spørre om hva som er bra, da det sikkert varier med tanke på hva du skal bruke den til. Først så kommer vi til oppløsningsklasse, da ser jeg jo av forskjellene der er hva slags oppløsning det er snakk om, men så slenger de på forkortelser foran, og da blir jeg usikker. For å nevne noen: svga, wxga, sxga+ osv osv.. Er det som med det meste annet at jo større jo bedre? Eller vil det variere fra bruksområde? Å så har vi teknologi da. DLP, LCD, LCOS, SXRD og TFT. Hva er forskjellen på det? Noe jeg ser er oppgitt på projektorene er lumen og da evt ANSI bak, hva vil det si? Hva er akseptabelt når det kommer til kontrast? Siste spørsmålet som jeg blir stilt ovenfor er om jeg vil ha 16:9 format, vil jeg det? For å kanskje gjøre det litt enklere for dere, så kommer den eventuelle projektoren til å bli brukt til div konsoller, kanskje litt pc(film) og noe tv. Vet ikke om det har noen betydning for valg av projektor, men avstand fra maskinen til lerret vil være ca 6m. Hvis dere vet om et innlegg eller en internettside som tar for seg alt dette, kan dere bare peke meg i riktig retning. Prøvde å søke litt rundt, men fant ikke noe særlig. Setter også pris på personlig erfaring. Tudelu! Mange spørsmål på en gang... skal prøve å svare noen av dem. Har hatt projektorer i over 10 år snart. Oppløsning: Per i dag snakker vi om HD Ready =720p (som er 1280x720 piksler) og Full HD (som er 1920x1080) piksler projektorer. Med disse begrepene er det kun snakk om projektorer for hjemmekinobruk, konsollspillbruk og PC spillbruk i stua. Trenger du en kontorprojektor, presentasjonsprojketor for bruk i auditorium og andre opplyste rom, snakker vi andre begreper (wxga, sxga osv - alle disse står for en oppløsning...) - og det vil jeg ikke begi meg inn på. (da jeg ikke har personlig erfaring med det - bortsett fra noe selv via lånte slik i jobben fra tid til annen). Så la oss holde oss til stuebruk - 720p (HD Ready) og 1080p (Full HD). Tar du kalkulatoren så vil du se at det siste, 1080p (1920x1080 kontra 1280x720) har over dobbelt så mange piksler tilgjengelig å tegne opp bildet på. Det gir en økt skarphet. Men - det er et men - denne skarpheten kommer deg mest til gode hvis du sitter rimelig nær lerretet. Tenk digitale fotografier som forstørres, jo flere megapiksler, jo mer kan du forstørre bildet uten at du ser billefblokkene bildet er laget av. Litt forenklet. Eller tenk motsatt - har du Full HD 1080p så kan du sitte en god del nærmere lerretet og fortsatt oppleve gode og skaprere bilder enn ved en HD Ready 720p projektor. For meg persolig er det viktig for å få "kinofølelsen"- at bildet dekker hele synsfeltet uten at pikselstrukturer/ nettingmønstre er synlig i bildet. Lumen, ansi lumen - det går på hvor lyssterk projektoren er. Hvis du skal bruke projektoren på kontoret osv.. vil du ha høyest mulig tall her. Da skal den kunne ha godt lys selv om taklyset er på. Men det er ikke egnet for stuebruk der du kjører med dempet lys/evt lyset av. Grunnen til det er at alt det lyset i en mørk stuekino/spillscenario vil vaske ut det mørke og sorte områdene på lerretet til lysegrått og all dybdefølelse i bildet vil bli borte. Så ikke seg deg blind på høyest mulig tall her. En stueprojektor med oppgitt ansi lumen fra 800 -1200 vil gi deg mer enn nok lys for slik hjemmebruk i stua. I og med at du skal ha opptil 6 meter fra maskin til lerret så beveg deg litt opp i lysstyrke, gjerne over 1000 evt opp til 1200 også. Det fordi den økte avstanden stjeler noe av lyset. 6 meter høres veldig langt ut forøvrig. Kontrast forteller deg om forholdet mellom hvor mørkt det mørkeste i bildet kan bli samtidig som hvor lyst det lyseste kan bli. En projektor med dårlig/lav kontrast vil i en scene der hvor mye er mørkt, f.eks Star Wars med det sorte vendensrommet + en stjernebakgrunn ikke gi deg sort verdensrom, men noe lysere grått hvis stjernene skal kunne synes samtidig. Hvis stillier inn den samme projektoren slik at verdensrommet alikevel blir sort, så vil ikke stjernene synes så klart eller i hele tatt fordi lyset dempes for å få fram det sorte. Altså - spranget mellom det mørkeste mørke og det lyseste lyse som projketoren greier å vise på lerret samtidig er lav hvis kontrasten er lav. Så høyest mulig tall her er selvfølgelig best. Man kan også skille mellom dynamisk kontrast (jukse kontrast) og panelkontrast (ekte kontrast). Den dynamiske kontrasten er ofte veldig høy og forteller deg om forskjellene mellom to forskjellige scener, en mørk og en lys. Med andre ord, projektoren kan vise veldig mørke, sorte bilder i en ellers mørk scene hvis den har høy dynamisk kontrast. Problemet er at det gjøres ved at lyset fysisk strupes og derved vil en del detaljer fra litt lysere partier bli borte. Det er simpelthen ikke nok lys tilgjengelig for at de skal kunne synes sammen med alt det sort. I andre scener hvor ting skal være lysere så kuttes denne strupingen av lyset og bildet framstår som veldig lyssterkt igjen. Men du greier ikke f.eks å få stjernene i starwars til virkelig å skinne samtidig som bakgrunnen er helt sort selv med god dynamisk kontrast. To ønsker på en gang. Dog, nyere projektorer jobber med 1/60 dels sekund struping og åpning av lyset og med tanke på at film er 24 bilder i sekundet, så er en slik løsning et godt alternativ hvis du ikke kan punge ut for de aller aller dyreste projektorene. Ekte kontrast (panelkontrast) derimot forteller om hvordan ting er i en og samme scene. Høy panelkontrast ville i samme starwarscene gi sort bakgrunn og flunkende skinnende stjerner og planeter samtidig. Dette gir økte detaljer i mørke scener ved at ting som er nær sort får nok lys til å være synlig samtidig som det som ER sort kan forbli sort fordi lyset ikke pumpes opp.. Gode projektorer i dag har dynamisk kontrast på 10.000:1 eller mer, og panelkontrast på 800-900:1 eller mer. Som oftest oppgis den dynamiske i reklamen. Det finnes projektorer som har 25.000:1 i ekte kontrast (JVC HD1- HD100 som bruker D-ILA) men disse koster vel oppi 50-60.000 kroner. Forskjeller mellom LCD, SXRD, DLP, D-ILA... Forskjellene her er mindre enn før. DLP hadde bakdeler ved at en del folk fikk vondt i hodet og øyne av de, men de hadde bedre kontrast enn LCD. Men LCD har i dag bedre kontrast enn før og i noen tilfeller overgår eller har minst like gode som DLP i samme prisklasse. Samtidig er probleme med DLP redusert, mindre slitsomt for øyne, enda færre folk får hodepine. SXRD og D-ILA er nyere teknologier og gir høyere ekte kontrast. Men de er dyrere, og enkelte SXRD modeller f.eks framstår ikke så skarpe og bildet som en del LCD modeller. SXRD og D-ILA projektorer er ofte tyngre og større enn LCD å henge i taket. Noe annet enn 16:9 projektor i dag er helt uaksetabelt for stuebruk. Så det skal du ha, 16:9 altså. Du får heller ingen stueprojektor i dag som ikke er 16:9. Hvis den ikke er det så er en ikke beregnet for stuebruk. Ok, 6 meter avstand... hvor stort lerret skal du ha? Og hvor langt unna skal du sitter dette lerret? Lenke til kommentar
asoy Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Mange spørsmål på en gang... skal prøve å svare noen av dem. Har hatt projektorer i over 10 år snart.. . . Takk for en veldig god oppsummering! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå