Gå til innhold

Hvilke spenningsverdier kjører en "vanlig" ekstern harddisk på?

m0g1e

Anbefalte innlegg

Har en ekstern harddisk liggende hvor jeg ikke har noe strømadapter til. Regner med det sikkert er en 12V kontakt, selv om jeg ikke finner noen printet info angående spenning hverken inni eller utenfor inngangen for strømpluggen. Har og åpnet kabinettet og funnet en vanlig Maxtor D540X-4G på 5400rpm, ATA-133, 160GB.

Har en mengde 12V adaptere liggende, men med litt forskjellige verdier i Amperè. Er ikke helt stødig på fysikkkunnskapene mine, så jeg vet ikke om jeg kan benytte meg av disse adapterene.

Det står f.eks. 500mA max. Betyr dette at adaptere vil maksimalt kunne levere 0.5A på 12V? dvs - maks 6Watt? Uansett, er det bedre om jeg har et adapter på 12V som har høyere max verdi for Amperè? F.eks. 1A? Holder disse, eller er det noe galt ved å ha for høye verdier her? Er det ikke harddisken som bestemmer hvor mye strøm den ønsker å dra?

Om det i det hele tatt er 12V som er spenningen, vet jeg da ikke, men gjetter det siden det er jo brukt en 12V/5V molex plugg..

Rett meg om jeg har gjettet feil her.. :blush:

post-69119-1203290760_thumb.jpgpost-69119-1203291318_thumb.jpg

Endret av mogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik 3.5" disk skal ha 12V og 5V, men det er internt på disken. Selve kabinettet skal bare ha en spenning, typisk 12V. Så lager det selv 5V til disken.

Det adapteret på 500 mA er for lite, bare motoren trekker mer ved oppstart. Ca 2 A vil være passe.

Selve disken trenger 500 mA på 12V og 700 mA på 5V.

Adapteret kan være så stort du vil, disken trekker bare det den trenger.

Lenke til kommentar
En slik 3.5" disk skal ha 12V og 5V, men det er internt på disken. Selve kabinettet skal bare ha en spenning, typisk 12V. Så lager det selv 5V til disken.

Det adapteret på 500 mA er for lite, bare motoren trekker mer ved oppstart. Ca 2 A vil være passe.

Selve disken trenger 500 mA på 12V og 700 mA på 5V.

Adapteret kan være så stort du vil, disken trekker bare det den trenger.

Tusen takk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...