NuB Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hei, jeg har en Pentium III fra et par år tilbake som bråker ganske så bra. Pga ditt og datt er jeg avhengig av å få redusert støyen en god del. Problemet er bare at jeg kan null og niks om vifter, montering av disse og hva som passer til hva. Regner med viftene som er mest profilerte på markedet nåtildags er tilpasset betydelig kraftigere kjøling enn min vesle Pentium trenger. Riktignok har jeg kun et minitower med begrenset gjennomlufting. Vifta ved strømforsyningen og vurderer jeg å gjøre noe med, men jeg tror det er CPU-vifta som er den store stygge ulven. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen gode tips til vifte som passer for min CPU? Og er prosessen med å bytte ut vifte enkel? Liker å være obs på ting som kan gå galt etc. (Jeg går ut fra det ikke er så vanskelig, så lenge man har gjort det før). (Dette har altså null og niks med overklokking men mye med støydemping å gjøre) Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Du kan jo kjøre den vifta du har i dag på 7volt... Hvis du ikke veit hvordan man gjør dette kan du søke på forumet på 7volt modd... Lenke til kommentar
WannabeZZ Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hadde samme problemet på min PIII Tok da av klistremerke på vifta og slapp en dråpe olje ned på senterpinnen, da ble det stille da! Men vet tror vel ikke dette hjelper i lengden, så det er sikkert lurt å kjøpe en ny. Forøvrig er vifta skrudd fast med fire skruer, en i hvert hjørne - ingen "big deal" å skifte. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2003 Velmente tips, men endre spenning...eller la flytende væske gjøre seg gjeldende inn ei kabinettet... Nei, jeg tror det er best å kjøpe en vifte. Problemet er at dagens vifter sikkert er ment på nyere prosessorer, og jeg vet ingenting om hvilke størrelser som kreves osv. Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Bruker en Glacialtech Igloo 2320 (til under 200,- på Komplett) på en P3 750 @ 900Mhz her. Den er beregnet på XP opp til 2600+, men passer utmerket på FCPGA P3 også. Kjøler godt nok og er samtidig så godt som lydløs. Høres nesten ikke om du stikker hodet inn i kabinettet engang! Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Først av alt: du må forkorte tråden din, du bruker mye plass på å si lite. Og er prosessen med å bytte ut vifte enkel? Du bør nevne om du har slot1 eller FCPGA. (Hvis du har slot 1 "står" cpu'en opp av hk) Lenke til kommentar
NuB Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Tja, et par linjer kan vel forkortes, men bedre med for mye info enn for lite. Det viser seg at jeg har Socket 370. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Tenker du på kun å skifte vifte eller kjøleribbe også? Lenke til kommentar
NuB Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Vifte, det er bråket som er det store problemet... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Sjekk ut denne. 12 db er ingenting. Nå vet jeg ikke om den gir nok kjøling til din CPU. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg tror ikke den kjøler godt nok dessverre. Jeg takler litt mer lyd enn det også da. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Sjekk ut denne. 12 db er ingenting. Nå vet jeg ikke om den gir nok kjøling til din CPU.Strøm: Spenning: 5V. Adapter til drevkontakt medfølger. Motor: Turtall: 2500 o/min. Støynivå: 12 db(A). Friksjonsfritt lager (keramisk). Ingen mekanisk støy. Annet: Egnet for hastigheter opp til 450MHz (K6) og 500 MHz (Celeron). Termisk kitt er inkludert i prisen. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Har selv denne her på laveste når eg surfer og maskinen ikke bruker så mye kraft og skrur den på fullt når eg skal spille eller noe. Men så har jo eg denne kjøleren da Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 denne er egnet for alle hastigheter. Ellers kan du jo si målene på vifta og kjøleren du sitter med nå, så kan vi se hva vi finner. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=N...NC1787&toc=3840 med en 80mm vifte i nærheten som blåser luft ut av kabinettet? hehe husker ikke hvor mye varme en p3 genererer... Hvor rask er den p3'en din? Lenke til kommentar
NuB Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Vel, case closed (for now ihvertfall). (CPUen er forøvrig 700Mhz). Jeg kjøpte denne Glacialtech Silent Breezen. 200 kroner og 19db, det var deilig å bli kvitt den skrikende lyden jeg hadde fra før. Jeg klarer ikke å høre forskjell på når vifta kjører for fullt og når den nesten ikke går rundt. Kjøler bedre gjør den og. Neste prosjekt blir psu-vifta... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 hmm, ingen problemer under montering? var ikke klar over at socket A og socket 370 var 100% kompatible! Lenke til kommentar
NuB Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Vel, utover det at den der festestangen på vifta satt litt feil så den nesten ikke gikk å dra rundt festene, og at jeg kløner meg med tekniske ting så gikk det greit. Hadde større problemer med å få av den som var der fra før. Har ikke klart å finne så mye info om dette men det virker som den gamle socket 370 og den nye socket a er mer eller mindre like. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Øhm nei, siden dette er en Pentium III som ikke trenger å kjøles så kraftig gjorde jeg ikke det. Hm, det hadde vel neppe skadet og burde vel egentlig ha blitt gjort men jeg vet ikke noe om bruk av kjølepasta (utover det som står i goop-guiden på overklokking.no). Jeg skal bygge pc til uka (XP2200+ med samme vifte) og da tror jeg jeg oppsøker litt hjelp i forbindelse med akkurat det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå