stighenning Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei, Jeg har slik 20mbit ned og 1mbit opp med Ventelo. (og jeg får ikke mere enn 9mbit ned.. og 0.8 opp.. men nok om det) Har til stadig merket at nettet begynner å gå tregt.. Lurer på om det har noen vesentlig effekt å kjøle ned router og modemet ? Fikk noe tips her som jeg tenkte å prøve: http://www.daleholley.com/linksys/linksys.htm Noen som har erfaringer fra slikt ? Jeg skal ihvertfall prøve å modde routeren men med en 120cm vifte og zalman viftekontroll.. (modemet eier jo ventelo ) / Stig Henning Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Kort sagt - nei, det har lite for seg. I den linken du viser til, der kjøler han den pga. han overklokker prosessoren i den med custom firmware og kjører mye mer strøm gjennom den trådløse senderen for å øke signalstyrken, altså kjører han den langt utenfor spesifikasjonene. Hvis surfing går tregt, så har det sansynligvis mer med at du har nedlasting på i bakgrunnen, eksempelvis bittorrent har en tendens til å "sluke båndbredde" så lenge du ikke setter noen grense på det, og selv om du gjør det så går surfing og andre aktiviteter ofte tregt pga. bittorrent bruker så mange forbindelser samtidig. Men som sagt - nei, kjøling vil neppe gjøre noe som helst for ytelsen. Det finnes rutere som overoppheter, men i så tilfelle er det som regel produksjonsfeil, og de begynner normalt sett ikek å gå tregere av sånt, de begynner heller å spontant-restarte, fryse helt osv. Den beste løsningen er sansynligvis å investere i en ruter med god QoS kontroll, men da trenger du også en del teknisk innsikt for å sette den opp riktig. -Stigma Endret 17. februar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå