DementedAlbino Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg har hatt en form for htpc i snart 3 år. I starten var dette en modifisert xbox hvor alt av tv-serier og filmer ble sett. Gikk etter hvert til innkjøp av ett HD-Ready TV, og da klarte ikke lenger xboxen å holde følge med de økende krav til bildekvalitet. Så da var det ingen annen utvei enn å gå til innkjøp av ny hardware. Med hensyn til budsjettet jeg hadde på daværende tidspunkt endte jeg omsider på følgende hardware. Kabinett: Hardware.no - Prisguide - Antec Fusion Er kjempe fornøyd med kabinettet. Greit å bygge i, holder lavt støynivå, og ser helt greit ut. Displayet blir for lite til at det er brukenes til noe som helst. Skjermkort: Hardware.no - Prisguide - Sapphire Radeon X1650 Pro Ultimate Edition Dette vil nok bli byttet ut om litt, og tar plass i filserveren som snart kommer. Litt usikker på hvilket jeg skal bytte til, så her er det bare å komme med tips om ett bra kort til htpc bruk. Er tilkoblet tv via dvihdmi. Hovedkort: Hardware.no - Prisguide - Asus P5B-VM DO Tja, ikke så mye å si i grunn. Virker å gjøre som det skal. Lyden går via Coax til Reciever. Prosessor: Hardware.no - Prisguide - Intel Core 2 Duo E6300 Er vel en grei prosessor dette, men kunne gjerne tenkt meg en kraftigere for å komme helt i mål. Minne: Komplett.no - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's Ikke blant de raskeste, men skulle vel holde i massevis til en htpc. TV-Kort: Hardware.no - Prisguide - Hauppauge WINTV PVR150 Dette er rett og slett utrolig dårlig i mine øyne. De første månedene valgte jeg å kjøre Vista MCE sammen med ett pluggin som heter MyMovie2, men ble i grunn aldri helt fornøyd. TV delen ble aldri benyttet i MCE. Det er i grunn to grunner til det. 1: MCE sin epg mangler på mange av kanalene jeg får inn via Canal Digital sitt kabel-tv. 2: Kvaliteten med kortet jeg valgte er rett og slett kjempe dårlig. Jeg valgte å legge alle mine DVD filmer inn på harddisken for raskest mulig tilgang, og ved hjelp av MyMovie2 og Daemon Tools virket dette ganske så bra. MyMovie2 hentet ned coverbilde og informasjon om filmene fra imdb.com, og ”monterte” diskene i Daemon Tools slik at de startet automatisk. Bakdelen her var at programmet brukte for lang tid på denne prosessen. Musikk og bilder fungerte bra, bortsett fra at FLAC filer aldri ble håndtert av MCE på en bra måte. Til TV-Serier fant jeg aldri en bra måte å legge de til på, så det endte med at disse ble sett i MPC. Skulle her ønske at MCE hentet ned informasjon om tv-seriene og de aktuelle episodene. Det som fikk meg til å holde så lenge på MCE før jeg prøvde ut andre alternativer var grensesnittet. Ganske så tiltalende og enkelt i bruk, bare dumt det var så mye mangler i resten av programvaren. Når jeg i tillegg ikke fikk h264 filer til å virke sammen med Vista MCE ble dette raskt kuttet ut til fordel for Mediamonkey på musikk, og MPC på filmklipp. I grunn var dette en bedre løsning, for nå kjørte jeg oppskalering av bilde ved hjelp av avisynth og ffdshow, noe som ga mye bedre bildekvalitet på DVD enn tidligere. Fulgte her guiden til ”marsboer” som jeg fant på www.avforum.no http://avforum.no/forum/guider-video/50192...figurasjon.html Slik hadde jeg det i flere mnd, men til slutt gikk jeg lei av fruens konstante behov for å få hjelp til å se en film. Hun var aldri interessert i å lære seg dette med å ”montere” en film i daemon tolls eller pakke ut tv-serier før hun kunne se nyeste episode av Frustrerte Fruer, til tross for hvor mange ganger jeg forklarte henne hvor enkelt det var. Så da måtte jeg begynne på nytt, finne en løsning som var enkel i bruk til fruen, og som samtidig dekket mine behov med hensyn til bildekvalitet. Valget ble da å legge inn Windows XP 32 og prøve meg på Mediaportal. Selve programmet Mediaportal er kjempe bra, og her er det diverse plugins som på en enkel måte dekker mine behov til hvordan en htpc skal være. Det er en god del prøving og feiling før ting faller på plass, men etter hvert blir det veldig bra synes jeg. Så langt har jeg kun lagt til ett ekstra plugin for å få mediaportal slik jeg ønsker, ett plugin som heter My TV-Series. Dette synes jeg er helt supert i bruk, og det henter ned informasjon om tv-serien i tillegg til hver enkelt episode. Dette skjer automatisk så snart en ny episode eller tv-serie er lagt til i en valgt mappe på pcen, og det ser meget bra ut i bruk. TV-delen er også her ubrukelig, men her er det kun pga mitt forferdelige tv-kort. Dette vil bli byttet ut innen en uke med Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module og en Conax CAM. Jeg håper at dette vil gi meg det etterlengtede løftet på bildekvaliteten på TV delen i en htpc. Mediaportal har støtte for deamon tolls innebygget, så jeg trengte ikke noe ekstra plugin for å få brukt filmene som var lagt inn på harddisken. Eneste som er utrolig irriterende her er at jeg må legge til alle filmene manuelt for å få dem inn i databasen. Grunnen til dette virker å være fordi mediaportal ikke sjekker filnavnet på image filen, men ”monterer” denne i daemon tolls og henter ut navnet på selve disken. Er sikkert en enkel løsning på dette, men jeg har måtte gjøre det manuelt så langt dessverre. Kan nevne at på h264 klipp og andre filmformater virker det utmerket, men det er vel fordi den her finner informasjon ut i fra filnavnet. Jeg bestemte meg videre for å prøve å oppnå samme bildekvalitet som jeg hadde hatt tidligere ved bruk av ffdshow, avisynth og MPC, men denne gangen ville jeg ha det ved bruk av mediaportal slik at alle i huset ble fornøyd. Dette viste seg å være langt vanskeligere enn jeg hadde trodd. Det eneste som faktisk virket på min maskin ved bruk av avisynth og oppskalering var det dårligste oppsettet for behandling av bildet i guiden under. Så snart jeg valgte litt mer avanserte funksjoner ble bildet og lyden ekstremt hakkete. Så da endte jeg opp med Basic delen som jeg fant i denne guiden, selv om jeg så gjerne skulle benyttet meg av seesaw som jeg gjorde tidligere ved bruk av Vista og MPC. FFdshow Walkthrough: Basic, Intermediate, Advanced Configurations. - AVS Forum Ett annet problem her er at så snart avisynth er i bruk kan jeg ikke bruke fjernkontrollen til dvd navigering. Valgene på menyen blir rett og slett ikke markert, og det er umulig å se hva som faktisk er valgt. Så da måtte jeg igjen velge, og hele avisynth delen måtte velges bort for å få tilbake brukervennligheten i mediaportal. Om jeg velger ett annet skin enn de som er stander så blir menyer osv utrolig tregt. Synd, for der er så mange som ser mye bedre ut enn det medfølgende. En siste ting som jeg ergrer meg litt over er at mediaportal ikke ser ut til å huske mine valg under mine filmer. Jeg vil helst at de blir vist som ikoner, og at de sorteres etter tittel. På denne måten får jeg opp alle filmer som er lagt inn i databasen, uavhengig av hvilken mappe de ligger i og jeg blir kvitt filendelsen i navnet som iso, img, avi osv. Så her må jeg hver enste gang jeg starter mediaportal på nytt inn å endre hvordan visningen skal være. Tungvindt, men helt sikkert en enkel løsning på problemet. Det samme gjelder forøvrig i musikk delen. Er det noe jeg savner fra Vista MCE må det være den gode integreringen opp mot diverse tjenester på nett. Kan nevne web-tv fra tv2, nrk og tvn, framkalling av bilder osv. Skulle gjerne hatt disse funksjonene i Mediaportal. Alt i alt er jeg mye mer fornøyd med mediaportal enn jeg noen gang var med MCE, og så snart jeg får på plass mitt nye tv-kort håper jeg det blir enda bedre. Mediaportal har i tillegg støtte for langt flere kanaler i epg enn MCE har, selv om det er litt knot å få det på plass. En annen ting jeg har oppdaget underveis er behovet for lagring er langt større enn jeg hadde trodd, og jeg har utvidet maskinen med 3 eksterne 500 GB disker. Dette hovedsakelig pga at en stor DVD samling tar utrolig mye plass. Så nå har jeg totalt 5 disker i stuen, noe som sitter sitt preg på støynivået. Løsningen har her blitt å lage en dedikert filserver som plasseres i en bod eller i kjelleren. Jeg vil da samtidig utvide med 3 nye disker på 500 GB pr stk, i tillegg til at jeg gjør mine nåværende disker interne og ikke eksterne. Vil her kjøre Raid 5 for å få ett greit kompromiss mellom ytelse og sikkerhet, og på min htpc kan jeg nå kjøre os på ett minekort eller usb-penn for å fjerne en varmekilde og støykilde. Må undersøke litt mer om dette lar seg gjøre, men kan ikke se at det skal by på de helt store problemene. I tillegg vil filserveren nå ta over andre oppgaver som min htpc nå har stått for. Kan da raskt nevne ftp-server og µtorrent. Ved å gjøre det slik som nevnt vil ikke behovet for at htpc står på konstant være der lengre, og den kan sittes i en form for ”sleep mode”. Utfordringen da er å få fjernkontrollen til å starte opp igjen pcen, noe den ikke får til i XP med mediaportal, men som virket utmerket med Vista. Det fulgte med en MCE Remote og IR mottaker sammen med tv-kortet jeg nå har. Denne er byttet ut til fordel for en harmony 565 fjernkontroll. Her er forøvrig listen over programvare som er i bruk på pcen: FFDSHOW rev. 1856 (20080210) (open source) CoreAVC.com: World's Fastest High Definition H.264 Video Software Decoder sammen med Haali Media Splitter til H264. Dette fordi jeg ser ut til å ha for dårlig pc til å klare det med ffdshow. Mulig jeg gjør noe feil her,så la meg i så fall få vite. #1 DVD Player Software - CyberLink PowerDVD sin DVD-Codec og lyd-codec for å få digital lyd ut via coax kabel. MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home som skall og styring av hele masinen. MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - MP-TVSeries plugin TV-Serie plugin til mediaportal. Windows XP: Hjemmeside 32 bit utgaven som er i bruk. THE DAEMONS HOME http://avisynth.org/mediawiki/Main_Page som post processing av DVD. Oppdaterer tråden her etter hvert som jeg finner løsninger på problemene mine, samt etter hvert som jeg får på plass skjermkort og filserver slik at andre får ta del i mine erfaringer og problemer ved bruk av htpc. Om noen har noen kommentarer og løsninger til problemene mine sitter jeg stor pris på innspill slik at jeg kan komme ett steg nærmere en fullverdig løsning på htpc fronten. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Fint med et sånt innlegg. Jeg har akkurat fått meg et 46" HD tv og la fort merke til forringet kvalitet når jeg spillte av noen DVD-er, så tror jeg skal teste ut post processing på DVD spillingen. Synes det samme som deg når det gjelder TV kort og PC. Synes generelt kvaliteten er merkbart dårligere enn om man bare hadde brukt et TVs innebygde TV tuner. Media Portal har en fordel, og den er at du kan slå av Timeshifting som standard. Da får du "TV-kvalitet" istedet for replay av fortløpende opptak (timeshift). Skulle du trykke på Pause så slår timeshift seg på. Dette mangler i MCE. Kvaliteten blir litt bedre, men synes den enda ikke er bra nok. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Hvilket tv-kort bruker du? Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Husker ikke nøyaktig modellen, men det var den MCE Hauppage modellen (300?) med 2 tunere i. (til ca 900kr mener jeg det var). Har hatt andre modeller før. Pinnacle sak, Cinergy. Mer enn 4 år gamle greier og føler at kvaliteten aldri har vært 100% i forhold til hva TVen produserer selv. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Problemet er at det er analoge tv-kort, og de vil aldri kunne gi noe spesielt bra bilde til en flatskjerm. Jeg kommer som sagt tilbake med info om hvordan mitt nye tv-kort gjør det i forhold til mitt analoge som jeg har nå. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ett annet problem her er at så snart avisynth er i bruk kan jeg ikke bruke fjernkontrollen til dvd navigering. Valgene på menyen blir rett og slett ikke markert, og det er umulig å se hva som faktisk er valgt. Prøvd å skru av DXVA i config. -> DVD ? PS: Er plugin for NRK Online til MP nå Skjønner ikke at andre skin er trege ... Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Har skrudd av DXVA uten at det hjeper. Problemet er der kun ved bruk av Avisynth, ellers virker det som det skal. Har nå lagt inn en annen versjon av ffdshow, og avisynth virker mye bedre enn før, men problemet med DVD navigering og menyer er der som sagt. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Nå viser det seg at problemet med ffdshow og avisynth ble borte ved å legge inn en versjon av ffdshow som var mer egnet til C2D enn den jeg alt hadde. Problemet med DVD navigeringen på menyene er fortsatt til stedet. Kan prøve å forklare litt bedre hva som faktisk er problemet, så kanskje noen vet hva som kan være feil. Si jeg har en liste på menyen: Play, scene, subtitles og setup. Når jeg da skal velge på listen så blir ikke valgene markert, så det er umulig å se hva som faktisk er valgt og hva jeg ender opp på. På noen filmer så kan jeg se hva jeg velger, men da kommer det opp helt vilkårlig på skjermen, altså ikke der hvor valgene står. Skal prøve å få tatt noen bilder så dere kan se. Ellers har jeg nå gått til innkjøp av nye deler til min HTPC, så blir delene som nå står i flyttet over til filserver. Venter da på en Q6600 cpu, bedre ram og dette hovedkortet, i tillegg til tvkortet og conax cam:) Hovedkort - Asus P5E-VM HDMI - Finn beste pris hos Prisguide.no Det blir garantert en fin helg her i huset når masse harde pakker er ankommet:) Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Dersom du har en "pakkeløsning" på ffdshow greiene, kunne du ha skriblet ned og lagt tilgjengelig de filene du bruker. Den linken til guiden viser til en ftp server for avisynth dll'er men denne servern finnes ikke lengre. Evt pakke sammen alle filene du bruker og laste dem opp på http://www.rapidshare.de/ ? Mtp at jeg nå har 46" så ser jeg veeeeldig godt at dvd kvalitet (før ffdshow ihvertfall) er skralt. Har du forresten researchet og funnet ut hva man trenger for å gå vekk fra MPEG2 og over på MPEG4/DivX komprimering? Vil så mye heller ha den form for komprimering. Synes MPEG2 komprimeringen gjør en dårlig jobb på tv signaler hvor det er mye rødfarge i. Blir sånne "røde spøkelser" som henger etter når noe rødt beveger seg. Håper at MPEG4/DivX vil forbedre kvaliteten drastisk. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Benytt guiden som er her istedet, den er bedre oppdatert og gir enda bedre bilde. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=719041 Cyberlink sin codec skal vistnok være bra til tv, men får ikke testet dette før til helgen selv. Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei, Jeg er i startgropa med et HTPC prosjekt selv og vurderer samme kabinett som du har, jeg har i den forbindelse et par spørsmål: Er det god plass rundt prosessoren? Jeg tenkte å kjøpe en litt mer stillegående vifte men de har en tendens til å være fryktelig store. F.eks: Zalman CNPS7700-AlCu, 136 x 136 x 67, Hastighetsregulering, Kobber/Alu, LGA775 (Sokkel T), 32 dB(A), 20 dB(A) Er det god plass for skjermkortet? Jeg vurderer enten 2600XT, eller HD3870, begge er passivt kjølt. Handlevognen min er: https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=1739. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg ville valgt HD3870'en penger ikke er en issue. Er misfornøyd med HD 2400'n min og tror ikke 2600 er stort mye bedre. Dvs. Jeg sliter fremdeles med å faktisk å kjøre 1080i/p HD filmer på hardware. Det går kun an å få til på CPUen for meg. PowerDVD klarer kun å bruke hardware decoding når jeg installerer Catalyst 7.7 og da får jeg atpåtil en masse makroblokking mener jeg det er kallt i tillegg til hakkete. Fikk til hardware decoding på catalyst 8.2 i PowerDVD for et par Vista installasjoner siden (vet ikke hvorfor kun da), og da spillte filmen av i sånn ca 10fps. Ikke særlig kult å se på. Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 3870 er ikke noe å bruke i en HTPC, uansett om den er passiv, så trekker den strøm og avgir mye varme, 3650 er ett bedre valg. Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Fin erfaringstråd Hvordan gikk det med det nye tv-kortet og CAMen? Lenke til kommentar
oleschmi Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Nå viser det seg at problemet med ffdshow og avisynth ble borte ved å legge inn en versjon av ffdshow som var mer egnet til C2D enn den jeg alt hadde. Problemet med DVD navigeringen på menyene er fortsatt til stedet. Kan prøve å forklare litt bedre hva som faktisk er problemet, så kanskje noen vet hva som kan være feil. Si jeg har en liste på menyen: Play, scene, subtitles og setup. Når jeg da skal velge på listen så blir ikke valgene markert, så det er umulig å se hva som faktisk er valgt og hva jeg ender opp på. På noen filmer så kan jeg se hva jeg velger, men da kommer det opp helt vilkårlig på skjermen, altså ikke der hvor valgene står. Skal prøve å få tatt noen bilder så dere kan se. Ellers har jeg nå gått til innkjøp av nye deler til min HTPC, så blir delene som nå står i flyttet over til filserver. Venter da på en Q6600 cpu, bedre ram og dette hovedkortet, i tillegg til tvkortet og conax cam:) Hovedkort - Asus P5E-VM HDMI - Finn beste pris hos Prisguide.no Det blir garantert en fin helg her i huset når masse harde pakker er ankommet:) Hvordan fungerer hovedkortet? er du fornøyd med det? Trur jeg skal kjøpe det. HDMI fungerer greit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå