Gå til innhold

Veldig høye temperaturer?

Evju

Anbefalte innlegg

post-56985-1203274876_thumb.jpg

Dette her er idle-temperaturer. Det er vel veldig høye idle-temperaturer? All kjøling er standard, og ingenting er overklokket. Jeg kjører Vista 64-bit. Dette her er en pc Komplett har bygget for meg.

Endret av Evju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
post-56985-1203274876_thumb.jpg

Dette her er idle-temperaturer. Det er vel veldig høye idle-temperaturer? All kjøling er standard, og ingenting er overklokket. Jeg kjører Vista 64-bit. Dette her er en pc Komplett har bygget for meg.

er vel ikke helt normalt med så høye tempraturer.

har du tat kontakt med komplett om det?

er pcen din gammel?

Lenke til kommentar
Nei, har ikke tatt kontakt med Komplett enda. Har merket mer og mer i det siste at den fryser og skrur seg av når jeg spiller f.eks. Trackmania Nations.

Jeg kjøpte pcen i oktober.

vis dette problemet var når du kjøpte pcen så kan d være hardware feil.

vis det bare ble sån så kan det ha vert noe du har gjort. komme borti noe inne i datan.

eller en kortslutning.

Endret av creaT
Lenke til kommentar

Hvis de temperaturene er max-load temperaturer så er det noe høyt, men på ingen måte problematisk.

Er det idelt temperatur, så er noe veldig galt, eksempelvis at kjøleren har delvis løsnet eller noe sånt.

EDIT: Gitt at temperaturmålingene er noenlunde korrekte da altså. Annbefaler også å laste ned coretemp og se om den måler noe som ihvertfall er innenfor plus/minus 8 grader av disse resultatene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

post-56985-1203282253_thumb.jpg

Everest Ultimate Edition gir meg de samme resultatene. Og ja, det er dessverre idle-temperaturer. Er det bare CPU-temperaturene som er høye? Synes ~70 grader på grafikkortet er mye, og 52 grader på hovedkortet er vel også mer enn det bør være?

Jeg har ikke vært inne i kabinettet siden jeg fikk pcen, så får vel kanskje se på det i morra. Ved å åpne opp kabinettet vil jeg vel få svar på om det er luftgjennomstrømninga det er noe galt med.

Edit: CoreTemp får jeg ikke til å fungere.

Endret av Evju
Lenke til kommentar

Nå har jeg åpnet opp kabinettet, uten å egentlig bli noe klokere.

CPU-vifta durer som en jetmotor, ca 2500RPM. Det er en standard Intel-kjøler. Kjøleribbene blir varme, og det kjennes ut som den sitter skikkelig. Likevel ligger temperaturene aldri under 60 grader, selv med åpent kabinett og en diger vifte som står og blåser rett på. Prosessoren er en Q6600 G0 Revision.

Kabinettviftene er det ikke mye liv i da, virker det som. Det er for ordens skyld 2x120MM som fulgte med kabinettet, Cooler Master Centurion 534. De ligger mellom 800-1000 RPM og skyver lite luft, langt mindre enn den mindre CPU-vifta. Den ene vifta er plassert bak og blåser ut av kabinettet, og den andre i sidedøra og trekker luft inn. I tillegg er det en vifteåpning for CPU-vifta.

Grafikkortet mitt har en temperatur på 70 grader i relativt idle tilstand, men jeg får den ned i 57 grader med døra åpen og en monstervifte som blåser rett på den.

Hva trenger jeg å gjøre? Er det noe tydelig galt med komponentene mine, eller er det bare helt ubrukelig standardkjøling?

post-56985-1203355097_thumb.jpg

Endret av Evju
Lenke til kommentar

Ca 23-25 grader.

Nå har den stått idle, med døra av i 25 minutter. Nå ligger CPU-temperaturene på 60, 62, 67 og 67 grader...

Og med døra oppe og en monstervifte på tar det kun 2-3 minutter med Prime95 å få temperaturene oppe i 80+ grader.

Endret av Evju
Lenke til kommentar
Ca 23-25 grader.

Nå har den stått idle, med døra av i 25 minutter. Nå ligger CPU-temperaturene på 60, 62, 67 og 67 grader...

Og med døra oppe og en monstervifte på tar det kun 2-3 minutter med Prime95 å få temperaturene oppe i 80+ grader.

Det er planen min også, hvis ikke Komplett har lyst til å gi meg en bra deal om noe annet. F.eks. ny CPU eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar
Se i BIOS om du kan sette CPU-vifta til å gå fortere. 2500rpm virka veldig lite synes jeg.

Er det lite? Den durer som et lite helikopter. Tør ikke tenkte på hva som skjer dersom den skal gå fortere.

jeg hadde samme problemet med det kabinettet, ble bare for varmt inne i der :p

har omtrent samme hw som deg, kjøpte 2 nye kabinett vifter og flyttet den på side døren til front(inn).

idle temp etter det på cpu har vert 40+ og opp til 55 med load

Jeg har forsøkt uten kabinettdøra, og med en svær bordvifte til å blåse rett på, uten at det ble noe kaldere på CPU av den grunn. Håper jeg får høre noe positivt fra Komplett.

Edit: Beklager dobbelpost.

Endret av Evju
Lenke til kommentar
Se i BIOS om du kan sette CPU-vifta til å gå fortere. 2500rpm virka veldig lite synes jeg.

Er det lite? Den durer som et lite helikopter. Tør ikke tenkte på hva som skjer dersom den skal gå fortere.

2500rpm burde ikke være nok til at den skal dure. Har sett de opp i over 5000rpm. De gir ingen durelyd men en kraftig blåselyd. Kanskje vifta di er gåen?

Lenke til kommentar

Der fant jeg i hvert fall en feil! På kabinettet mitt er det et eget luftinntak for CPU-kjøleren, og det har ført til at det har samlet seg opp masse støv inne i kjøleribbene på kjøleren. Nå har jeg fjernet det etter beste evne, og nå ligger prossessoren på ca 70 grader under load. Det er vel også temmelig mye? Det var nok alt det støvet som forårsaket den voldsomme lyden også, for den er ganske mye roligere nå.

Men, er 70 grader under load på en Q6600 mer enn det skal være? Hva med 54-54-47-51 på idle?(Reklamasjonssak?)

Endret av Evju
Lenke til kommentar

5000?!?!

2500 er mer enn nok! Over det høres det jo ut som en jetmotor.

54 på load? Nja, litt høyt, men ikke farlig høyt! PCen din vil nok fungere fint, men er det fortsatt høy idle temperatur på skjermkortet?

Hvis du hadde montert en vifte foran i kabinettet ditt hadde du nok fått mye bedre luftgjennomstrømning. 800-1000rpm holder fint for kabinettvifter.

Lenke til kommentar
5000?!?!

2500 er mer enn nok! Over det høres det jo ut som en jetmotor.

54 på load? Nja, litt høyt, men ikke farlig høyt! PCen din vil nok fungere fint, men er det fortsatt høy idle temperatur på skjermkortet?

Hvis du hadde montert en vifte foran i kabinettet ditt hadde du nok fått mye bedre luftgjennomstrømning. 800-1000rpm holder fint for kabinettvifter.

54 er idle-temperatur...

Temperaturer nå:

CPU, Idle:

54 - 54 - 47 - 51

CPU, Load:

71 - 71 - 62 - 62

GPU, Idle:

69

GPU, Load:

85

Jeg tror ikke jeg får ned temperaturen på CPU noe særlig ved bedre luftgjennomstrømning, det forsøkte jeg med døra av og en stor vifte til å blåse rett på hovedkortet. Jeg fikk riktignok temperaturen ned på skjermkortet til 57.

Det er gruelig varmt for å være en Q6600 G0, er det ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...