Gå til innhold

Gaming-pc til 20k

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å bygge meg en gaming-PC til ca 20k.

Følgende kriterier har jeg satt:

Stabil (min forrige bygge-pc hadde ganske mange sykdommer)

Stillegående (jeg skal kunne sove i samme rom som PC-en når den står på)

Oppgraderingsvennlig (SLI eller Crossfire-vennlig, men trenger ikke det ennå)

Overklokkingsvennlig (har liten erfaring med dette, men vil gjerne prøve)

Intel-basert

64-bit Vista

Den skal ikke kjøpes før i mai, men begynner allerede nå å vurdere mulighetene. Hva er mest fremtidsrettet i forhold til spill? ATI eller nVIDIA? Quad Core? DDR3? Vannkjøling? Og er det lurt å vente med Blu-Ray?

Her er et midlertidig oppsett:

Midlertidig handleliste (komplett)

Har forresten valgt ut lydkort og skjerm som ikke er beregnet i prisen. Men dette er da et annet busjett. På grunn av eventuelle kompatibilitetsproblemer kan jeg likevel nevne at lydkortet er Auzentech X-Fi Prelude 7.1, og at skjermen er en Samsung 24" Syncmaster 245T.

Jeg tar gledelig imot tips for å få dette oppsettet så nært kriteriene som mulig uten å overstige ca 20k.

På forhånd takk :)

Endret av Kjetil J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8800GTX er bortkastede penger, et 8800GTS 512MB er et bedre valg, og et 8800GT er det beste. Skal du kjøpe høyfrekvens-minne bør du ta en titt på Corsair Dominator PC8500, eller Crucial Ballistix 8500, som for tiden er halvparten så dyrt, men like bra som det minnet du la til, dessuten er vel 4GB å anbefale. En Raptor disk taper du mer på økonomisk sett enn du vinner ytelsesmessig. Det kan vel forøvrig sies om mange ting, men her blir gapet for stort. Anbefaler heller 2x500GB i RAID konfigurasjon.

Ellers er det vel ikke så mye å sette fingern på :)

Lenke til kommentar
Det så greit ut, men jeg anbefaler deg norsk version av operativsystemet. etter noen problemmer jeg hadde selv, men det går sikkert :D

Hvilke problemer? Er ikke det oftest slik at de oversettede versjonene har flere bugs?

Nei, jeg har ikke fått noe bugs hvertfall, jeg kjører vista 64-bit, norsk. windows media Center blir jo ikke norsk hvis du skal ha engelsk version

Endret av manidress
Lenke til kommentar
8800GTX er bortkastede penger, et 8800GTS 512MB er et bedre valg, og et 8800GT er det beste.

Endret handlevognen til et GT-kort. Er det vits å betale mer for å få et stilig Gainward-kort?

Skal du kjøpe høyfrekvens-minne bør du ta en titt på Corsair Dominator PC8500, eller Crucial Ballistix 8500, som for tiden er halvparten så dyrt, men like bra som det minnet du la til, dessuten er vel 4GB å anbefale.

Jeg la til nytt minne nå, men det var visst like dyrt som det forrige. Hvordan tenker man pris/ytelse på minne?

En Raptor disk taper du mer på økonomisk sett enn du vinner ytelsesmessig. Det kan vel forøvrig sies om mange ting, men her blir gapet for stort. Anbefaler heller 2x500GB i RAID konfigurasjon.

La til to 500-disker. Jeg er egentlig ikke så interessert i en overkill-pc, men av rent instinkt fyller jeg inn budsjettet hele tiden. Det gjenstår ennå en god kjøle-metode, og jeg er litt skeptisk til nForce-chipsetene.

Lenke til kommentar
Endret handlevognen til et GT-kort. Er det vits å betale mer for å få et stilig Gainward-kort?

Hvis du skal ha stilig skjermkort har du prioritert helt feil, gutt!

gå for et "PowerColor Radeon HD 3870X2 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0"...

Er det kult nok, i forhold til ytelsen?

Jeg la til nytt minne nå, men det var visst like dyrt som det forrige. Hvordan tenker man pris/ytelse på minne?

drit i alt annet kjøp 4gb med Corsair Dominator PC8500 og så er det ikke noe mer å snakke om det, hovedpoenget er at det funker bra...

Et tips når det gjelder minnet er å kjøpe en liten harddisk til os og programmer, mens du har evt. to 500gb i raid til evt lagring av filmer osv...

Lenke til kommentar
Et tips når det gjelder minnet er å kjøpe en liten harddisk til os og programmer, mens du har evt. to 500gb i raid til evt lagring av filmer osv...

Hvor mye plass trenger jeg egentlig å reservere til os og programmer? Spill skal vel også lagres på denne disken? Hvilken type harddisk?

Lenke til kommentar
Whippa opp en handlevogn hos Komplett her.

Kopierte den lista inn i førstepost, med noen endringer. Jeg er likevel fortsatt litt skeptisk til nForce, men nVidia er vel veien å gå. Har du forresten peiling på kjøling/støyreduksjon?

Endret av Kjetil J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...