Gå til innhold

kritikk på www.lofotterminalen.no/ny

Anbefalte innlegg

Sjefen har bedt meg om redesigning av hjemmesiden vår, og selv om det er 6 år siden sist skrider jeg til verket.

Logoen er av for dårlig kvalitet og må lages på nytt, samt det store bildet på forsiden skal byttes ut til fordel for et med mer liv.

Ellers ønsker jeg kommentarer på fargevelg og plassering av elementene mer enn kritikk av de enkelte objektene på siden.

Siden det er snakk om

Det er foreløpig bare forsiden (og linker til eksterne sider) som er i drift fram til at jeg har bestemt meg om design.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fytti katta. Fargevalget er ihvertfall elendig, og du bør vurdere å gå tilbake til tegnebordet. Tenk litt på dette med fargevalg, da det er mange som bommer fullstendig på dette.

Tenk på litt med kontraster. Knall rødt og knallblått er dømt til å ikke passe sammen på den måten der. Øynene mine må virkelig spenne seg skikkelig for å fokusere på siden, og det er rett og slett for store kontraster. Finn fargeprofilen til bedriften, og jobb utifra den.

Og slike gradients som du har brukt, er rett og slett for fremtredende. Prøv å skjul dem litt, og det blir mye bedre.. ;)

EDIT: Og hva skjer med hover i menyen?

Og så er forresten http://www.lofotterminalen.no/, et mye bedre design om det er det gamle?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

F*en, jeg hadde skrevet en del men så var det en feilemelding fra diskusjon.no når jeg postet så kom ikke fram, digg - derfor tar jeg opp fort det jeg husker.

- Logo/header bør fikses fort, logoen og teksten ser strukket ut (ødelagte pixler : P)

- Skeptisk til meny-stilen

- Fargeutvalget er så som så, ordne header først, blå er jo en bedrifts-trygg farge generelt.

- Ingen av sidene fungerer atm noe som irriterer men sikkert er meningen foreløpig

- blablabla

Fiks mye med header og så kom tilbake, er vanskelig å si noe mer før den er penere å se på :p

Lenke til kommentar

Angående farger så er det bedriftsfargene jeg har brukt, men er helt enig i at det ble veldig skrikende. Vi har lastebiler som er blå nede og hvite oppe, med rød skillelinje.

Logoen ER strukket og fæl, men forhåpentligvis dukker originalfila opp i løpet av dagen.

Er også enig i at gamlesiden har et ok design, men sjefene vil ha noe helt nytt, og ikke bare en oppussing av den gamle.

Lenke til kommentar

Er det den gamle som ligger ute på www.lofotterminalen.no?

Den er ihvertfall i en helt egen klasse sammenliknet med den som ligger under www.lofotterminalen.no/ny.

Synes det er et stort skritt tilbake, man vil skremme livsjiten av besøkende med en slik nittitallsside som den "nye".

Se litt på konkurrentenes sider:

http://www.norseagroup.com/

http://www.portofrotterdam.com/

http://www.portofamsterdam.nl/

http://stavanger-havn-drift.postmann.net/

http://www.panynj.gov/DoingBusinessWith/se...html/index.html

For å finne inspirasjon fra en ganske så estetisk side, trenger du ikke titte lenger enn til hovedsiden til HW...

Lenke til kommentar

Et tydeligere skille mellom menyen og teksten tror jeg hadde vært bra.

Den gradienten kan muligens fungere dersom du bare har den i kantene, og har en egen bakgrunn bak selve teksten.

Syntes også det så litt dumt ut med to overskrifter der det står nesten det samme.

Ellers kan det være en idé å slå sammen forsiden og 'Om oss' på en side med så lite innhold.

Bare mine små tanker...

Lenke til kommentar

Nå vil ikke jeg uttale meg så veldig om dette. Jeg er jo ikke akkurat proff, for å si det sånn.. :blush:

Men, jeg ville "rammet" inn siden mer. Som du ser på de fleste av konkurrentene, så er siden rammet inn, og med en ensfarget bakgrunn bak. Skjønner du hva jeg mener? Det kan lett bli kjedelig om hele siden han samme bakgrunn.

Men det er min mening da.

Uff, dette ble rotete. Håper du forstår...

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

Ser ut for meg som om den gamle siden er den "nyeste". Den redesignede siden ser litt 1990 et eller annet ut. Er heller ikke noen proff akkurat, men jeg ville vel heller tatt utgangspunkt i den gamle og freshet den opp litt, i hvert fall brukt samme "grunndesignet". Byttet ut farger og logoer, gjort "innholdet" litt større.

Hva skjer med menyen på den nye, hoveren er jo helt forferdelig? Den gamle har jo i hvert fall en "normal" hover, dog er det kanskje litt heftig bruk av skyggeffekter.

Det var mine two cents, håper litt av det var fornuftig.

Lenke til kommentar

Da er V2.0 av designet ute. Har beholdt plasseringene på siden fra den gamle, men ellers er det meste byttet ut.

Som sagt er oppussing av den gamle (men velfungerende) siden uaktuelt fra sjefenes side av ukjente årsaker.

Ønsker fortsatt tips og innspill da det alltid er mulig å gjøre ting bedre. Resizing av bilder for optimering av lastetider har sisteproritet i denne fasen og blir gjort når siden(e) er ferdige.

Forøvrig er det ingen vits å komme med tilbud på design av websidene våre verken her eller på mail, da alt som har med data å gjøre hos oss blir videresendt til meg...

Lenke til kommentar
Da er V2.0 av designet ute. Har beholdt plasseringene på siden fra den gamle, men ellers er det meste byttet ut.

Som sagt er oppussing av den gamle (men velfungerende) siden uaktuelt fra sjefenes side av ukjente årsaker.

Ønsker fortsatt tips og innspill da det alltid er mulig å gjøre ting bedre. Resizing av bilder for optimering av lastetider har sisteproritet i denne fasen og blir gjort når siden(e) er ferdige.

Forøvrig er det ingen vits å komme med tilbud på design av websidene våre verken her eller på mail, da alt som har med data å gjøre hos oss blir videresendt til meg...

Menyen er grusom, bakgrunnen tar bort fokus fra teksten og fargene er kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke like negativ til utkastet ditt som de andre som har gitt tilbakemeldinger. Det er ikke all verden som skal til for at dette kommer i mål.

fargepallett

Du burde velge deg en fargepallett, og kun benytte farger fra den. Dette gjelder også bakgrunner.

Ta en titt her:

http://colorblender.com/

Bakgrunner

Ikke benytt ett bilde av annlegget som bakgrunnsbilde, det forstyrrer bare og tar bort oppmerksomhet. Ikke bruk bakgrunnsbilder.

Det er ikke nødvendig å benytte fancy bakgrunner i en navigeringsmeny. God typografi og layout holder lenge.

Logo

Logoen er en smule stor. Kan ikke huske å ha sett en så stor logo på en stund.

Layout

Layout er ikke så gal. Ett q-tips er å lage en horisontal navigeringsmeny fremfor en vertikal. Denne kan du med fordel plassere under logoen.

Logoen burde være en lenke til hjemmesiden.

Du benytter ett design med tre kolonner. Jeg ville fremdeles beholdt litt indentering på innholdsbiten selv om jeg flyttet opp navigeringen. Sider som veklegger god leslighet gjør typisk dette:

http://alistapart.com/

Ved å benytte en slik layout oppleves ikke siden som tom, selv om den har lite innhold.

Du benytter ikke tydelige overskrifter i kolonnen til høyre, og jeg opplever at det er litt vel mye luft mellom elementene.

Du har heller ikke en footer.

Kode

Du har designet med nøstende tabeller, men koden validerer nesten.

Gjør deg selv en tjeneste å design heller med div og css.

http://htmldog.com/guides/cssadvanced/layout/

Skriv paragrafer ved å benytte ett p-element og lag overskrifter ved å benytte h1-h6. Ikke benytt br-elementer med mindre du må, og i ditt tilfelle må du ikke det.

Sette det bort?

Hvis du ikke kommer opp på ett nivå som tilsvarer det jeg har hintet om over, burde du vurdere å sette dette bort.

Lenke til kommentar

Takker for meget konstruktiv kritikk!

En annen ting er at der jeg har et bilde av en container neders, er det ønske om en bildekarusell som roterer thumbnails av de bildene som til enhver tid ligger i bildegalleriet. Er det en enkel måte å gjøre dette på? Den eneste løsningen jeg per idag behersker vil være å lage en flash-film/slidehow og dette sier seg selv at det blir veldig tregt og tunvindt med tanke på oppdateringer av galleriet.

Lenke til kommentar

En annen ting er at der jeg har et bilde av en container neders, er det ønske om en bildekarusell som roterer thumbnails av de bildene som til enhver tid ligger i bildegalleriet. Er det en enkel måte å gjøre dette på? Den eneste løsningen jeg per idag behersker vil være å lage en flash-film/slidehow og dette sier seg selv at det blir veldig tregt og tunvindt med tanke på oppdateringer av galleriet.

http://www.javascriptkit.com/javatutors/externalphp2.shtml

Lenke til kommentar

Det enkel svaret er å ikke benytte en karusell, du driver ikke ett tivoli.

Plukk ut ett og bare ett egnet bilde. Skriv en egnet tekst til bildet der du inviterer leseren til å se bilder fra anlegget. Teksten og bildet skal tjene den hensiktet å få leseren interessert slik at han tar en titt på de andre bildene dine.

Lenke til kommentar
1. Fjern tables, bruk css

2. Fargevalg

3. Typografi

4. Plassering av elementer

5. Skift ut frontpage med notepad eller lignende

1 Har litt med kunnskapsnivå å gjøre

2 Bedriftens farger.

3 Synes ikke det var så aller værst, men kom gjerne med andre forslag!

4 Synes etterhvert at det har blitt ganske greit (logoen er for stor), men igjen kom gjerne med forslag.

5 Begynte med notapad, men siden jeg ikke hadde brukt css noensinne før, ble valget dreamweaver :tease:

Angående den karusellen, var dette etter ønske fra høyeste hold. Denne vil de skal vise små thumbnails av bildene som finnes i galleriet hvor de er i full/større format og med tekst.

Lenke til kommentar
1. Fjern tables, bruk css

2. Fargevalg

3. Typografi

4. Plassering av elementer

5. Skift ut frontpage med notepad eller lignende

1 Har litt med kunnskapsnivå å gjøre

2 Bedriftens farger.

3 Synes ikke det var så aller værst, men kom gjerne med andre forslag!

4 Synes etterhvert at det har blitt ganske greit (logoen er for stor), men igjen kom gjerne med forslag.

5 Begynte med notapad, men siden jeg ikke hadde brukt css noensinne før, ble valget dreamweaver :tease:

Angående den karusellen, var dette etter ønske fra høyeste hold. Denne vil de skal vise små thumbnails av bildene som finnes i galleriet hvor de er i full/større format og med tekst.

Om det er slik at ditt kunnskapsnivå ikke er høyt nok til å designe en bedre side enn den som allerede er oppe, så passer du ikke til jobben. Lær deg CSS, det tar deg ikke lang tid. Jeg brukte 2 mnd på det, kunne sikkert ha brukt kortere tid om jeg kjørte hardere på.

Du trenger ikke å KUN bruke rød og blå, da det er mange andre farger som passer inn med de to. Sjekk ut http://colorblender.com/

Det er også helt okay og bruke DW til å gjøre kodinga di mer oversiktlig. Men for guds skyld, ikke la den generere noe kode for deg, da dette bare blir en stor suppe med piss som ikke er i nærheten av en god og semantisk kode som kan validere.

Lær deg CSS og HTML, og bruk DW kun som et hjelpeverktøy! Ikke la den generere noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...