Gå til innhold

30D med BRA objektiv eller 40d med medium objektiv?

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første speilrefleks kamera, og så skal kjæresten min til usa i mars. Jeg har hele tiden vurdert 40d som det beste kjøpet, men hørt mye dritt om den medfølgende linsa, 17-85mm, og trenger hjelp til følgende:

Japan Photo selger 30d for 4000. Er det en bedre investering og kjøpe en knallgod linse i usa, Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, for rundt 5000. Dette blir ca. det samme for disse to pakkene. bildene skal primært brukes til å ta klatrebilder, og henger da mye i tauet i veggen og tar bilder ovenfra.

takk for alle svar

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja si det du,er det 40D du vil ha så er det jo dumt og gi avkall på den,du kunne jo feks kjøpe bare huset og velge en annen linse .

På den annen side vil du ikke merke forskjell på bildekvalitet om du bruker 40D eller 30D,men du vil få et rimeligere hus,du taper riktinok ting som større skjerm,direktevisning på skjerm osv, men det må du nesten selv avgjøre om det er viktig eller ei.

Lenke til kommentar

Et bra objektiv vinner hver gang når husene er relativt like, i dette tilfellet er de veldig like. Et bra objektiv har også mye lengre levetid enn et kamera så det vil du ha glede av i lang tid fremover.

Jeg har sett noen 17-85 mm som tar mye dårligere bilder enn Sigma 18-200 så det er en del rart ute og går der. Jeg har ikke sjekket noen av de nyeste 17-85 så det er mulig de har fått orden på kvalitetskontrollen nå.

Lenke til kommentar

Her er en omtale av det.

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review

The EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS is a lens that promises many things. It is certainly a very versatile standard zoom with a long zoom range and an image stabilizer that can save the day in many situations. However, the build quality is somewhat disappointing and optically it is also something of a mixed bag. The lens is very sharp in the image center throughout the range but at the wide-end the extreme corners leave something to be desired. The 17mm setting also suffers from rather extreme distortions and rather hefty vignetting @ f/4. Finally chromatic aberrations aren't really something to rave about either.

So at the end of the day the lens is a tad better than the cheapo EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 but it can't really compete with the new EF-S 18-55m f/3.5-5.6 IS or the EF 17-40mm f/4 USM L. The key feature of the EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS remains its versatility. While this may sound a little sceptical I should note that I preferred the lens compared to other higher quality options during testing - it is simply a darn convenient lens and despite the flaws it can produce very decent images as you can see from the samples - at least with a little tool support.

Lenke til kommentar
Japan Photo selger 30d for 4000. Er det en bedre investering og kjøpe en knallgod linse i usa, Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, for rundt 5000. Dette blir ca. det samme for disse to pakkene. bildene skal primært brukes til å ta klatrebilder, og henger da mye i tauet i veggen og tar bilder ovenfra.

30D med 17-55 mm f/2.8 IS USM! Da har du fått deg et objektiv som varer helt til du evt kjøper fullformat-kamera! 40D har ikke utfellbar skjerm, så da er liveview kjekt å ha i studio men ellers ingen superfunksjon. Og støvfjerningen er visstnok en dårlig vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...