Gå til innhold

Et godt alternativ til Nikon's 50mm f/1.8 ?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig i kjøpeposisjon på et Nikon 50mm f/1.8, men jeg skulle så gjerne hatt et med innebygget fokusmotor da jeg har et D40.

Det jeg er ute etter er et lett og lite fast-brennvidde objektiv et sted mellom 30-50mm, og god lysttyrke: <f/2 til innebruk uten blits. De aller fleste bildene mine inne blir tatt på full tele med kit-objektivet, så brennvidden på 50mm er ikke noe problem for meg :)

Jeg er villig til å betale inntil 3-4000 kr, og har forsåvidt snust på Sigma sin 30mm f/1.4, men det er så stort og tungt, og veldig mange rapporterer om feil av ymse slag...

Finnes noen andre alternativ, og er det noe annet enn autofokus jeg bør vite om kompatibiliteten D40 og Nikon 50mm f/1.8?

Nikon 50mm f/1.4 vet jeg om, men forskjellen blir for liten for meg til å forsvare en 3-dobling av prisen.

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du bruker D40, som har en fatning som aksepterer alle objektiver fra 1959 fram til i dag, så finnes det en annen plan. Fram til Nikon lanserer en AF-S 50mm kan du like godt kjøpe en gammel F/AI/AI-S 50mm, og bruke histogrammet til å sjekke eksponering. Ha histogrammet oppe ved standard visning så bruker du bare sekunder på å vurdere om eksponeringen er riktig. Et svært godt argument for å velge den løsningen er at et MF-objektiv er veldig mye enklere å fokusere manuelt med. AF har for kort snekke til nøyaktig manuell fokusering.

 

Når Nikon lanserer en 50mm AF-S kan du kvitte deg med den gamle uten tap. Uansett så koster den så lite i innkjøp at det ikke er noe tap å gi den bort til en venn med Nikon i etterkant.

Lenke til kommentar

Ikke noen direkte tips til objektiv, men personlig så hadde jeg vurdert en god blits fremfor nevnte fastobjektiv hvis du primert er ute etter å ta bilder innendørs uten å få "stygge" blitsbilder. En ting er at f/1.8 ikke nødvendigvis holder uten å skru opp ISO ganske mange hakk. En annen ting er at f.eks Nikon sin 50mm ikke er spesielt skarp på f/1.8 samt at du også får større utfordringer med å treffe fokus med tanke på lite DOF.

Lenke til kommentar

Takk for svar PMnormal!

Høres lurt ut, men hvorfor vil ikke AutoEksponeringen virke med det gamle objektivet da? Ligger ikke det i kamerahuset uansett? Kanskje fordi det ikke er noen elektriske kontakter på det? Jeg er ingen ekspert som du forstår :)

En annen ting: Hvor finner jeg det beste nettstedet for brukte foto-ting? Bruktmarkedet på AKAM er grået ut...

Lenke til kommentar
Ikke noen direkte tips til objektiv, men personlig så hadde jeg vurdert en god blits fremfor nevnte fastobjektiv hvis du primert er ute etter å ta bilder innendørs uten å få "stygge" blitsbilder. En ting er at f/1.8 ikke nødvendigvis holder uten å skru opp ISO ganske mange hakk. En annen ting er at f.eks Nikon sin 50mm ikke er spesielt skarp på f/1.8 samt at du også får større utfordringer med å treffe fokus med tanke på lite DOF.

 

Jeg er langt på vei enig med argumentene dine. Men jeg har gitt opp å fange den varme gode stemningen inne MED blits. Uansett hvilken. Så nå skal jeg prøve med så lystterkt objektiv som mulig, og ISO 400-800! (Til nød 1600) :)

Håper da å komme ned i lukkertider på 1/30s-1/60s uten blits...

Lenke til kommentar

Det stemmer at de gamle objektivene ikke har elektronikk. Riktignok driver Bjørn Rørslett med innstallering av chip på gamle objektiver, men i ditt tilfelle vil jeg heller jobbe manuelt og lese av eksponeringen i etterkant. Så vidt jeg forstår er det ikke et objektiv til action du er ute etter. Det er forøvrig et hav i forskjell mellom mf og af-optikk når det gjelder hvor lett det er å fokusere nøyaktig.

Lenke til kommentar

Selv tenker jeg Nikon AF D 35mm f/2 evt AF D 28mm f/2.8

De koster ca 300 og 230 dollar - skulle bli ca 2400 og 1900 kroner med frakt og moms. Vet ikke om den D'en hjelper deg på D40.

 

Den 50mm er vissnok god, ...jeg bruker min 50mm mye.

For meg er det lettere å "zoome" et skritt fram eller tilbake, enn å drasse på store zoomer.

Lenke til kommentar
En annen ting: Hvor finner jeg det beste nettstedet for brukte foto-ting? Bruktmarkedet på AKAM er grået ut...

Jeg ser det er grået ut på akam sine sider men hvis du bruker menyen fra forumet så kommer du rett dit.

 

Ellers så er bruktmarkedet på foto.no et godt sted å lete.

 

Jeg er langt på vei enig med argumentene dine. Men jeg har gitt opp å fange den varme gode stemningen inne MED blits. Uansett hvilken.

Blits gir en ganske blå-hvit farge men du kan trikse litt for å få fargen til å stemme bedre over ens med typisk innebelysning: Tape oransje plastfolie foran blitsen. Da stemmer fargene mye bedre over ens, men du går fortsatt glipp av den kontrastfylte effekten downlights gir, stearinlys osv.

 

Bare for å eksperimentere litt fargemessig kan du bruke aluminiumsfolie for å rette den innebygde blitsen mot taket eller veggen og bruke oransje plastfolie for å lage en god farge på den. Det er i hvert fall gratis å prøve.

 

Redigert: Etter å ha slått opp hos SLR Gear så fant jeg ut at

Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor er en meget sterk kandidat mot f/1.8-varianten og Sigmas 30mm og 50mm. Prisen en del høyere enn f/1,8-varianten: 275$ veiledende i USA og fra 2730 kr i prisguiden. Noe som betyr at det trolig er en god del å hente på å bestille den fra statene, om det er aktuelt. Nikon 50mm f/1,4 er faktisk skarp i et stort område i midten helt fra f/1,4 og skarp over hele bildeflaten fra f/2,8. Nikon 50mm f/1,8 trenger ca 1-2 blendere mindre for å oppnå samme skarphet.

 

Hvordan det står til med fokusmotor på de to har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar

Jeg er en gammel nikon fosil fra "filmtiden" har 50mm, 28mm og en 80-200mm "knallskarpe orginalobjektiver fra 80 tallet" og nå undrer på om jeg skulle kjøpe meg en d60nikon med en "standardzoom" fint familieobjektiv og godt nok til familialbumet. Men jeg undrer om man kan bruke manuelle innstillinger sånn noenlunde, med min gamle optikk for ja det er "pinglete" manuelle innstillinge nyere autofokusoptikk synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller vurdert en brukt D200, som du får relativt billig om dagen - da får du blenderprioritert og programautomatikk med pre-AF-optikk (som jeg forutsetter at dette er).

 

På en D60 kan du riktignok bruke CCD'en som lysmåler ved å ta et prøvebilde, og justere eksponering etter histogrammet.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller vurdert en brukt D200, som du får relativt billig om dagen - da får du blenderprioritert og programautomatikk med pre-AF-optikk (som jeg forutsetter at dette er).

 

På en D60 kan du riktignok bruke CCD'en som lysmåler ved å ta et prøvebilde, og justere eksponering etter histogrammet.

 

 

Takk for tipset har tenkt og sett litt her på forumet og skjønt at det er tingen, men det er jo litt større og for "kjerringa" må jeg jo kunne forsvare meg med at det går an å ta med og ikke forsvare meg meg et kamrahus som tåler juling, men ja jeg er nokså enig i resonemanget synd ikke Nikon har det samme "pakka" som Canon 30d slik at jeg kunne ha fått nytt D200 til drømmepris.

Lenke til kommentar
Jeg er en gammel nikon fosil fra "filmtiden" har 50mm, 28mm og en 80-200mm "knallskarpe orginalobjektiver fra 80 tallet" og nå undrer på om jeg skulle kjøpe meg en d60nikon med en "standardzoom" fint familieobjektiv og godt nok til familialbumet. Men jeg undrer om man kan bruke manuelle innstillinger sånn noenlunde, med min gamle optikk for ja det er "pinglete" manuelle innstillinge nyere autofokusoptikk synes jeg.

Du kan jo evt kjøpe D80 om D200 blir for dyrt. D80 har også fokus-motor.

 

Jeg er veldig i kjøpeposisjon på et Nikon 50mm f/1.8, men jeg skulle så gjerne hatt et med innebygget fokusmotor da jeg har et D40.

Det jeg er ute etter er et lett og lite fast-brennvidde objektiv et sted mellom 30-50mm, og god lysttyrke: <f/2 til innebruk uten blits. De aller fleste bildene mine inne blir tatt på full tele med kit-objektivet, så brennvidden på 50mm er ikke noe problem for meg :)

Jeg er villig til å betale inntil 3-4000 kr, og har forsåvidt snust på Sigma sin 30mm f/1.4, men det er så stort og tungt, og veldig mange rapporterer om feil av ymse slag...

Finnes noen andre alternativ, og er det noe annet enn autofokus jeg bør vite om kompatibiliteten D40 og Nikon 50mm f/1.8?

Nikon 50mm f/1.4 vet jeg om, men forskjellen blir for liten for meg til å forsvare en 3-dobling av prisen.

Selg D40'en og bytt til Canon eller et annet system. Om du jakter på rimelig fastoptikk så er du på dessverre på feil system. Og jeg vil ikke anbefale deg å oppgradere til D80, for da er du jo med på å belønne Nikon for lureriet sitt.

 

Edit: Ord manglet.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Apropos kjerring så kan denne tråden komme godt med: Hvordan lure kjerringa

 

Der har vi den ja, men når jeg hadde klikket skikkelig rund omkring fant jeg jo ut at jeg som eier av en landbrukseiendom måtte søke om støtte til alternativ drift og fotografere forsvinningen av såkalt kulturlandskap osv..... det hadde vært konge det å fått det dekket på statsbudsjettet tjo hei;-)

Lenke til kommentar
Jeg ville heller vurdert en brukt D200, som du får relativt billig om dagen - da får du blenderprioritert og programautomatikk med pre-AF-optikk (som jeg forutsetter at dette er).

 

På en D60 kan du riktignok bruke CCD'en som lysmåler ved å ta et prøvebilde, og justere eksponering etter histogrammet.

 

 

Takk for tipset har tenkt og sett litt her på forumet og skjønt at det er tingen, men det er jo litt større og for "kjerringa" må jeg jo kunne forsvare meg med at det går an å ta med og ikke forsvare meg meg et kamrahus som tåler juling, men ja jeg er nokså enig i resonemanget synd ikke Nikon har det samme "pakka" som Canon 30d slik at jeg kunne ha fått nytt D200 til drømmepris.

 

Du kan jo eventuelt ta en omvei slik jeg gjorde. Meget godt fornøyd, 50mm ai-s er en herlig liten sak ($400 ny fra ebay), og blenderautomatikk og fokusbekreftelse gjør den relativt lettvindt å bruke også.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...