Gå til innhold

Kunsten å diskutere lønn?

turbz

Anbefalte innlegg

Heisann, er nyutdannet ingeniør til sommeren, og er i full sving med jobbsøkinga. Tidene er gode og markedet er hett, så å få seg jobb er 0 problem. Har allerede vært i mange intervjuer, og 3 av firmaene har sagt de skal komme med konkrete tilbud.

Så kommer jeg til spørsmålet mitt:

Er det nærmest forventet at jeg skal forhandle om lønna? Mtp de gode tidene som er, og at jeg VET jeg er i øvre sjiktet av ingeniører, burde jeg kreve/forhandle om mer lønn enn det firmaet tilbyr meg? Er det realistisk? Vil jeg få høyere lønn som en følge, eller vil jeg begynne en eventuell arbeidshverdag som "han som tror han er verd mer enn andre"??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Du kan starte med å holde deg til gjeldende lønnsnivå i bedriften, og samtidig si til arbeidsgiver at "vi" kan snakkes nærmere når "jeg" leverer en innsats/resultat som ligger i overkant av normen der.

:)

Lenke til kommentar

Det kjem an på tilbodet. Om du får eit knallgodt tilbod og likevel set deg på bakbeina kan du få motbør. Om tilbodet er likt det som "alle" får så vil dei truleg vere førebudd på at du fiskar litt, kanskje set det opp mot andre tilbod.

Kva slags tilbod du forhandlar fram er forøvrig ein sak mellom deg og HR/sjefen din, og er dei litt profesjonelle vil ingen andre vite om det, så "han som tror han er verdt mer enn andre"-haldninga vil neppe vere generell i bedrifta.

Lenke til kommentar

Noen selskaper, spesielt de som ansetter mange nyutdannede hvert år, har i utgangspunktet en bestemt lønn som de gir nyutdannede. Andre, da spesielt mindre selskaper, er mer interesserte i å høre hva du tror om lønn. Det legges da opp til å forhandle om lønn, bonus osv. En fin tilnærming til problemet er å si at fjorårets snitt for mitt kull var kr x, og jeg ønsker minimum det pluss 30k siden x er fjorårets tall. Dernest kan du også be om mer for siden du sier du er over snittet. Når du så har første tilbudet i boks kan du neste gang du blir spurt si det at firma A har tilbydt meg kr x, og jeg synes det er en fornuftig lønn.

En siste ting du må huske på er å ringe selskapet du skal takke ja hos SIST. Dette fordi mange får noia når du ringer og sier at du dessverre ikke kan takke ja, og ofte får du da plutselig tilbud om høyere lønn. Jeg vet om tilfeller hvor folk har klart å få høyere tilbud selv hos arbeidsgivere som ansetter mange og til samme lønn, så det er en god ide.

Lenke til kommentar

Husk å se helheten, hvordan er utviklingsmulighetene i firmaet, kan du komme bort i oppgaver som du vet er god erfaring å ha med videre, osv.

Personlig tenker jeg ikke så mye lønn når jeg søker jobber, heller det at jeg kan lære nye ting og utvikle meg innen faget. Etter noen år så har man kanskje en erfaring du ikke ville hatt et annet sted og kan dermed klatre et par steg opp på rangstigen. Da kommer jo gjerne de høyere lønningene som følger av det.. Ikke at du skal takke ja til det første og det beste, men husk; Penger er ikke alt ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...