Gå til innhold

Bygge filserver, hva bør jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Tenker å lage meg en så billig som mulig filserver, men er litt usikker på om det er noen spesielle ting jeg bør tenke over ved valg av komponenter til en filserver.

Er følgende bruksområder:

Ftp server

Filserver

µtorrent

Fjernstyring

Backup av de andre pcene i huset.

Har kun to krav til maskinen:

-Minst 6 interne sata porter.

-Raid 5 ( er det ikke denne hvor en disk kan ryke uten at jeg mister noe data, uansett hvilken disk som ryker til? Må alle diskene være samme størelse, og er der noen begrensninger på antall disker som kan brukes?)

Om noen hadde tatt seg tid til å sitte opp ett forslag til meg her hadde jeg satt utrolig stor pris på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg endte med å bruke kortet jeg hadde i min gammle pc, 4 interne porter. Kjøpte i tillegg ett kontroller kort for Sata til 190 kr, så da endte jeg opp med totalt 6 sata porter.

Trenger jeg flere koster det meg 200 kr mer for to ekstra.

Valgte å gå for Windows Home Server, synes det virker veldig bra så langt, og tror det blir enda bedre etterhvert som flere plugins og Power Pack 1 kommer:)

Raid 5 ble droppet for Windows sin interne funksjon. Vet ikke om dette er noe jeg kommer til å satse på videre eller om jeg kommer til å gå for Raid 5. Siste er nok å foretrekke, men har ikke funnet ut hvordan jeg får til software raid 5 i home server enda.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har også tenkt å skaffe en filserver. Den skal stå på kottet med bruksområdet streame film/HD og musikk til HTPC i stua primært.

Kanskje vi kan bruke ca samme maskinen da.

Har sjekka litt hw og sett på dette:

Asus P5B mATX kort 6sata m/onboard skjermkort 421,-

E2160 455,-

Kingston Value 800mhz 1GB 159,-

Corsair VX 450w 6sata kontakter 505,-

Det blir 1540,- for billigste enkeltvarer.

Så er vel kabinett smaksak, men jeg kunne tenke dette:

3Rsystems R230 mkii Det har 6 intern 3,5 + 2 eksterne og 4 ekstern 5,25 brønner

Fåes visst bare hos shg da 372,-

Har hørt at Seagate Barracuda .11 1TB skal være bra. Den koster 1468,-

Tilsammen blir det 3325,- hos billigste butikk +kabinettet. Det er vel ingen upris for server med 1TB.

Vil da selvsagt oppgradere den med flere sånne disker senere.

Er det noen som ser noen grunn til at den evt. ikke er bra nok/mangler noe?

Lenke til kommentar

Hmm ok, så bare på det som står i prisguiden jeg. Men sjekka litt nermere på asus produktside der står det 5 intern sata.

Men er et bra kort ser det ut til uansett. Står også 1 sata og 1 esata et anna sted der under storage? Fordel å slippe skjermkort og da.

Lenke til kommentar

Kortet dere snakker har jeg nå i min filserver. Dvs Asus P5B-VM SE. Har 4 Sata porter og en som er beregnet til eSata men som kan fint brukes som vanlig Sata.

Jeg valgte som sagt å gå for en sata kontroller for å gjøre det billigst mulig. Fungerer helt utmerket. I tillegg kjører jeg det trådløst med ett draft-n kort. Til overføring av store mengder filer blir dette for tregt, men til bruk å se film, dvd, HD, musikk osv fra filserveren holder det i masse vis å ha det trådløst:)

Lenke til kommentar

Det høres jo supert ut, for jeg hadde tenkt å kjøpe trådløst også og bruke med den.

Det står i produktbeskrivelsen der er 5sata og 1 esata da men.

Southbridge

- 4 x SATA 3.0 Gb/s ports

JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

- 1 x UltraDMA 133/100/66/33 for up to 2 PATA devices

- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port

- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)

- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD

Lenke til kommentar

Blir vel ikke en filserver når man skal kjøre f.eks torrents på den, men en vanlig server.

Nå som det er sagt, så er det ikke noe problem med få sataplasser, dette bygger bare man ut med 5,25" konvertere på maskinen og sata pci kort.

Bare husk å kjør dette i et godt kabinett med god lufting, mye disker tett opp til hverandre genererer mye varme og trekker til seg støv som fy, som igjen øker temperatur.

Lenke til kommentar
Blir vel ikke en filserver når man skal kjøre f.eks torrents på den, men en vanlig server.

Nå som det er sagt, så er det ikke noe problem med få sataplasser, dette bygger bare man ut med 5,25" konvertere på maskinen og sata pci kort.

Bare husk å kjør dette i et godt kabinett med god lufting, mye disker tett opp til hverandre genererer mye varme og trekker til seg støv som fy, som igjen øker temperatur.

Har du noen kabinetter du anbefaler? Så stilrent som mulig for å få høyest mulig WAF-faktor. Selv vurderer jeg dette kabinettet.

Lenke til kommentar

p182 har en relativt høy WAF , er plass til 8 (noen skyt meg hvis jeg tar feil) hdd standard, også har den vel også 6 (?) 5,25" slotter, hvor man kan putte inn 5,25 til 3,5 adaptere for flere hdder hvis nødvendig. Den er også utrolig godt støyisolert.

Hadde ikke WAF vært en faktor til en ren server som ikke skal stå noen plass den blir sett ville jeg ha kjøpt en YY cube :)

Lenke til kommentar
p182 har en relativt høy WAF , er plass til 8 (noen skyt meg hvis jeg tar feil) hdd standard, også har den vel også 6 (?) 5,25" slotter, hvor man kan putte inn 5,25 til 3,5 adaptere for flere hdder hvis nødvendig. Den er også utrolig godt støyisolert.

Hadde ikke WAF vært en faktor til en ren server som ikke skal stå noen plass den blir sett ville jeg ha kjøpt en YY cube :)

Ser fin ut den der, men er jo tre ganger så dyr som den jeg hadde sett for meg. Har du forsten noen tanker om den? Ser det er vanskelig og finne noen tester på nettet

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe særlig formening om det kabinettet du nevner, relativt ukjent for meg :)

Kan event. se produsentens hjemmeside, for så å tenke meg seg selv hva du mener blir rett :)

Værste fall, du kjøper et kabinett du ikke kan utvide så mye, da får man hellerbare bite i det sure eplet for så å kjøpe seg et nytt når den tid kommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...