stringfellow Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei Har akkurat kjøpt meg et Canon EOS 30D fra japanphoto (som så mange andre). Er komplett noob på feltet fotografering, men har lest meg opp en del den siste tiden for å forstå mer av dette greiene. Kjøpte med et Canon 18-55mm f3.5/5,6 IS objektiv til kameraet. Tenkte det var ok å begynne med å så heller se hva slags objektiver jeg har bruk for ettehvert. Men så kommer spørsmålet. For meg virker det som objektivet kommer litt til kort innendørs i mørke omgivelser. Så spørsmålet til dere som har litt peiling er: hva bør jeg bruke penger på? Et mer lyssterkt objektiv (ser for meg feks Tamron 17-55mm f/2.8) eller en blitz (feks canon speedlite 430FX). Jeg vet prisene ikke står helt i forhold til hverandre, men blir litt i overkant å bruke 3000 på objektiv OG 2000 på en blitz. Så det blir en av delene. Bruksområdet blir veldig generelt innendørs. Litt av alt..... Håper noen kan gi meg et bra svar her Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 En ekstern blits vil gi desidert best ytelse til det du beskriver. Med ytelse mener jeg da at du vil få de korteste lukketidene. Blitsen har dog sine svakheter. Om du vil skyte innendørs bør du ha muligheten til å bounce blitsen i taket, altså å kjøre blitslyset i taket. Rent teknisk kan de blitsene du tenker på gjøre dette uten noe problem, både når du skyter i landskap (liggende) og når du skyter i portrett (stående). Problemet er at blitsen vil gi heller dårlig ytelse i tretak og tak som ikke er hvite. Du kan lage et bouncecard for å få gode blitsbilder likevel, for mer info om det kan du søke etter "How to make a better bounce card" på youtube. En blits vil gi deg muligheter optikk sjelden kan matche, det er dessverre sannheten. I min bok er det slik: 1. Kan jeg ta bildet jeg vil ha på ISO100? 2. Om ikke, kan jeg ta bildet vha. høyere ISO og få et akseptabelt resultat? 3. Om ikke, kan jeg bruke blitsen, kan jeg kjøre blitsen i taket? 4. Om ikke, da bruker jeg den eksterne blitsen rett på. Men det er i ytterste nødsfall! Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Takk for bra svar. Var det jeg trodde. Da blir det blitz i første omgang. Så får objektivet heller vente til en annen gang jeg har for mye penger...... Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Husk også at tilgjengelig lys er i 99% av tilfellene penere å se på enn reflektert lys fra hvitt tak. Etter å fotografert en del med blitshodet pekt i taket vil du se at bildene er farlig like. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det tror jeg er et fornuftig valg. Du kan også spandere på deg en diffuser, som du setter på blitzen, og vil gjøre lyset mykere. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hvis ikke det du tar bilder av ikke beveger seg nevneverdig, vil faktisk den billige Canonzoomen klare seg bedre enn et tilsvarende med blender 2,8 under slike forhold. Antishaken utgjør nemlig mye mer enn det enkle steget du vinner på en slik oppgradering. I og med at 18-55 IS er ganske godt oppløst på blender 3,5 (i alle fall i sentrum) så slipper du å jekke opp iso like tidlig med det. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Største blender på 2,8 er slettes ikke alltid nok innendørs. Kjøper du objektiv med mulighet for enda større blenderåpning, vil skarphetsdybden bli så liten at det begrenser objektene du får i fokus. Det kan iblant være ønskelig, men ikke til generelt innebruk for folk flest. Der er det bare ekstra lys som duger i mange tilfeller, eksempelvis i form av blits, eller personer med ekstremt stiv muskulatur, slik at lengre lukkertider ikke gir uskarpe bilder. Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Takker for masse bra svar. Fikk bekreftet det jeg trudde, at større blenderåpning ville redusere dybdeskarpheten og derfor en blitz ville være et bedre valg. Nok en gang takk. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Helt enig i at blitz er et godt valg. Når man tar bilder innendørs er blitz det som jeg synes gir det beste resultatet hvis det er enten/eller mellom mer lysstyrke eller ekstern blitz. Jeg kjøpte meg en Tamron 17-50 F2.8 for å få bedre lysstyrke, men fant ut at det lille ekstra jeg fikk i forhold til kit-objektivet hjalp veldig lite. (Jeg har USM-versjonen av kitobjektivet som er uten IS). Jeg kjøpte meg derfor en brukt 380EX til 500,-, og bruker den mye. Hvis man bouncer lyset synes jeg resultatet stort sett blir veldig bra. Synes min 350D ofte gir veldig mye brunstikk i bildet med auto-WB i innendørs belysning. Dette blir mye bedre med en blitz. (Og hjelper dermed på å få OK bilder uten at man trenger å redigere mye i etterkant) Som det også blir nevnt her, vil nok IS være vel så mye til hjelp som det lille ekstra man får i lukkerhastighet ved å prioritere et mer lyssterkt objektiv uten IS. Kjøper du f.eks. en 430EX tror jeg du blir veldig fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå