SPiLL Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Toshiba trekker HD DVD Etter nok et stort tilbakeslag i USA skal Toshiba nå ha erkjent nederlag i kampen om fremtidens videoformat. SNART HISTORIE: Alt tyder på at HD DVD-spillerne snart er borte fra markedet. Den siste tiden har HD DVD tapt flere kamper mot konkurrenten Blu-ray, og fredag kom meldingen som skal ha fått Toshiba til å innrømme nederlaget. Den store amerikanske varehuskjeden Wal-Mart offentliggjorde da at de vil gå for Blu-ray, og stanser salget av HD DVD. Ifølge nyhetsbyrået Kyodo News vil Toshiba nå stanse produksjonen av HD DVD-spillere, og overlater dermed markedet til Blu-ray. Kyodo News siterer flere anonyme kilder i teknologibransjen i Japan som mener Toshiba innen kort vil offentliggjøre at de stanser produksjonen. Blu-ray har de siste månedene kapret stadig større markedsandeler, godt hjulpet av fem store filmstudioer i Hollywood som har gått for formatet Sony står bak. Av de store filmstudioene er det kun Warner Bros som nå gir ut filmer på HD DVD. Historien har vist at kun ett format overlever i formatkrigen. På 1980-tallet vant VHS-formatet over Betamax etter en blodig format-krig. Link Endret 17. februar 2008 av SPiLL Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Synes HD DVD er et mye bedre format enn Blu-ray, men penger råder vel markedet. Birger Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Synes HD DVD er et mye bedre format enn Blu-ray, men penger råder vel markedet. Birger Begrunnelse? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Billigere å lage, mindre brukerfientlig, hybrid, arvtager til DVD, osv. Birger Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Billigere å lage, mindre brukerfientlig, hybrid, arvtager til DVD, osv. Birger Billigere å lage i utgangspunktet, men hybridformatet som du tar som en fordel sørget faktisk for at de ble dyrere enn BD igjen. Det med mindre brukerfientlig kommer helt an på hvilket perspektiv man velger å se det fra. For forbrukere som velger å kjøpe filmene sine er det en fordel med bedre kopieringssikring. Uansett, forbrukerne har talt. Til de som kalte BD den nye Betamax.. Lenke til kommentar
sageman Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 ser nok ut som det er over, eneste som mangler er en offisiell uttalelse...produsentene vant. Lenke til kommentar
Pickwick Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det så vel strengt tatt ut som det var over for HD-DVD den dagen Sony anonserte at de ville implementere Blu-ray i PS3...... Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Uansett, forbrukerne har talt. Til de som kalte BD den nye Betamax.. Feil! Ingen forbruker som har "talt" i denne saken. Dette er kun avgjort gjennom penger. Og hva studione syntes var best av de to. Universal hadde tydeligvis en helt annen smak enn Warner Bros, osv. Uansett, er det veldig bra at det er "ett" format, og ikke to.. Birger Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Det med mindre brukerfientlig kommer helt an på hvilket perspektiv man velger å se det fra. For forbrukere som velger å kjøpe filmene sine er det en fordel med bedre kopieringssikring. Vil nå påstå at den sonefordelinga er en ganske fin forbrukerfiendlig liten sak. I tillegg er det ganske ufattelig at de ikke forstår at en slik sonefordeling bare er med på å øke piratkopieringen. HD DVD har pr. idag ingen sonefordeling da dette ble blankt nedstemt når de kom opp med spesifikasjonene til dagens HD DVD. Det betyr derimot at det aldri vil komme, men hvertfall ikke i nærmeste fremtid. Ser ikke for meg at de kommer til å velge bort sonefordelinga som en del av Blu-ray spesifikasjonene, så da får vi sette vår lit til at noen glupe hoder klarer å gjøre Blu-ray spillerene sonefrie. For HDPC eiere finnes det jo allerede alternativer som Slysoft AnyDVD HD, men det er nok mange som kunne tenkt seg sonefrie spillere. Hvis ikke så er vi vel pent nødt til å betale skjorta for "norske" utgivelser av filmer på Blu-ray og det er vel ikke et alternativ en kan kalle forbrukervennlig. Selv om det er den norske stat som liker å legge til den ekstra 50-100 lappen pr. film som vi filmelskere må betale, så kunne den vært ungått om det ikke var for soneinndelingen. Hvis dette stemmer, at de trekker HD DVD og gir seg, så ser jeg frem til dumping av priser på både spillere og filmer. Endret 18. februar 2008 av Cappo Lenke til kommentar
Pickwick Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Fritt frem å kjøpe multiregion blu-ray for de som ønsker det. http://www.dvdirect.net/ Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 For forbrukere som velger å kjøpe filmene sine er det en fordel med bedre kopieringssikring. Egentlig ikke. - Ingen mulighet til å ta backup av egne filmer, går platen i stykker må man kjøpe ny. - Reklame som ikke kan spoles forbi. - Kun mulighet til å spille av med utstyret utgiver tillater. - Når avspillerutstyret går ut av produksjon og avspilleren man har går i stykker, eller ikke lenger er kompatibelt med nytt utstyr, vil man ikke lenger kunne se filmene man har kjøpt. - Om en film ikke er utgitt i sonen din spiller kan vise får du ikke sett den. Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Uansett, forbrukerne har talt. Til de som kalte BD den nye Betamax.. Feil! Ingen forbruker som har "talt" i denne saken. Dette er kun avgjort gjennom penger. Og hva studione syntes var best av de to. Universal hadde tydeligvis en helt annen smak enn Warner Bros, osv. Uansett, er det veldig bra at det er "ett" format, og ikke to.. Birger Hvordan kan det være feil? Det er forbrukerne som har kjøpt BD spillere til tross for at de er dyrere enn HD DVD. Det er forbrukerne som har sørget for at det er blitt omsatt mer BD plater enn HD DVD. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Var vel heller Sony som prakket på formatet, så hadde du en hel del folk som bare måtte ha PS3 uansett hva den kostet. Og dernest, flertallet sitter med Blu-ray spillere, og en naturlig trend skjer at Blu-ray selger mere. Pluss at som sagt i andre tråder, Toshiba var ikke flink nok til å promotere formatet sitt. Birger Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 For forbrukere som velger å kjøpe filmene sine er det en fordel med bedre kopieringssikring. Egentlig ikke. 1 Ingen mulighet til å ta backup av egne filmer, går platen i stykker må man kjøpe ny. 2 Reklame som ikke kan spoles forbi. 3 Kun mulighet til å spille av med utstyret utgiver tillater. 4 Når avspillerutstyret går ut av produksjon og avspilleren man har går i stykker, eller ikke lenger er kompatibelt med nytt utstyr, vil man ikke lenger kunne se filmene man har kjøpt. 5 Om en film ikke er utgitt i sonen din spiller kan vise får du ikke sett den. 1 Okay.. La meg omformulere meg: 'forbrukere som velger å kjøpe filmene sine og som gidder å putte de inn i coveret etter bruk slik at ungen i huset/bikkja etc ikke gnager de i stykker' 2 Er reklame en del av BD standarden? Er det en del av HD DVD standarden at det ikke skal finnes? -Har du en link for den påstanden? 3 Kan man spille av HD DVD på noe annet enn en HD DVD spiller?? Det er ingen intensjon med HD DVD standarden at du skal kunne det. De har bare dårligere DRM enn BD. 4 Det er utvikling. Kassetter gikk av moten, LP er det slutt på osv. Man kan ikke holde en standard i dag ansvarlig for hvordan verden vil utvikle seg. Det eneste man kan ønske er en stabil standard slik at avspillere ikke går utav produksjon med det første og at denne standarden har såpass suksess at det lønner seg med bakoverkompatiblitet. Slik som eks. vis en BD spiller kan spille BD-DVD-SACD-CD. 5 Soner har sin funksjon. Og dette er en funksjon produksjonsselskapene ønsker. Om HD DVD hadde blitt standarden, hadde soner blitt innført der også. You bet. Ikke bra for oss nei, men jeg vil påstå at det store gapet man hadde eks vis mellom US utgivelser og EU utgivelser har blitt minimalt de siste årene. Det samme med prisene dersom man handler på nett. Fordelen med kopieringssikring er at man får en stabil film industri som faktisk har såpass igjen for å selge filmer at de ser seg råd til å lage de. (Ingen krokodilletårer ) Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Var vel heller Sony som prakket på formatet, så hadde du en hel del folk som bare måtte ha PS3 uansett hva den kostet. Og dernest, flertallet sitter med Blu-ray spillere, og en naturlig trend skjer at Blu-ray selger mere. Pluss at som sagt i andre tråder, Toshiba var ikke flink nok til å promotere formatet sitt. Birger De stauket formatet ned i halsen på oss forbrukere på samma viset som man tvangsforer en gås. Ikkesant? Mens HD DVD ble solgt av småbarn langs veikanten sammen med saft til 5 kr. stk? Man benyttet eksakt de samme virkemidlene. Toshiba forsøkte eksempelvis å prakke på forbrukerne ved å utstyre alle Toshiba laptoper med HD DVD. De forsøkte også å gjøre seg så billig at man rett og slett ikke hadde råd til å la være å kjøpe. Men i bunn og grunn så er det riktig det du sier. Et paradoks dog at PS3 som BD spiller sørget for at BD standarden vant, mens BD som spillmedie sørget for at PS3 tapte som spillkonsoll.. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 1 Okay.. La meg omformulere meg: 'forbrukere som velger å kjøpe filmene sine og som gidder å putte de inn i coveret etter bruk slik at ungen i huset/bikkja etc ikke gnager de i stykker'2 Er reklame en del av BD standarden? Er det en del av HD DVD standarden at det ikke skal finnes? -Har du en link for den påstanden? 3 Kan man spille av HD DVD på noe annet enn en HD DVD spiller?? Det er ingen intensjon med HD DVD standarden at du skal kunne det. De har bare dårligere DRM enn BD. 4 Det er utvikling. Kassetter gikk av moten, LP er det slutt på osv. Man kan ikke holde en standard i dag ansvarlig for hvordan verden vil utvikle seg. Det eneste man kan ønske er en stabil standard slik at avspillere ikke går utav produksjon med det første og at denne standarden har såpass suksess at det lønner seg med bakoverkompatiblitet. Slik som eks. vis en BD spiller kan spille BD-DVD-SACD-CD. 5 Soner har sin funksjon. Og dette er en funksjon produksjonsselskapene ønsker. Om HD DVD hadde blitt standarden, hadde soner blitt innført der også. You bet. Ikke bra for oss nei, men jeg vil påstå at det store gapet man hadde eks vis mellom US utgivelser og EU utgivelser har blitt minimalt de siste årene. Det samme med prisene dersom man handler på nett. 1. Uhell kan skje den beste så ein backup kan uansett vere lurt. 2. Det er snakk om kopisikring. 3. Nok ein gong, det er snakk om kopisikring. 4. Når eit produkt er har ulike former for kopisikring hindrer dette forbrukaren i å ta backup, eller konvertere t.d. filmen til eit nyare medie. 5. Det har ein funksjon for produksjonsselskapene, men dette treng ikkje bety at forbrukarane er tent med dette. Fordelen med kopieringssikring er at man får en stabil film industri som faktisk har såpass igjen for å selge filmer at de ser seg råd til å lage de. (Ingen krokodilletårer ) ... hevder filmindustrien. Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 1. Uhell kan skje den beste så ein backup kan uansett vere lurt.2. Det er snakk om kopisikring. 3. Nok ein gong, det er snakk om kopisikring. 4. Når eit produkt er har ulike former for kopisikring hindrer dette forbrukaren i å ta backup, eller konvertere t.d. filmen til eit nyare medie. 5. Det har ein funksjon for produksjonsselskapene, men dette treng ikkje bety at forbrukarane er tent med dette. Fordelen med kopieringssikring er at man får en stabil film industri som faktisk har såpass igjen for å selge filmer at de ser seg råd til å lage de. (Ingen krokodilletårer ) ... hevder filmindustrien. 1. Man kan gå med hjelm om man er redd for å falle. Uhell kan skje den beste så slikt kan være lurt. Nå er jeg temmelig uvøren med mine greier, men av tusenvis av CD'er, DVD-er, spill o.l. har siden slutten av 80 tallet alle klart seg på merkverdig vis -(med unntak av en Thin Lizzy cd plate fra '87 som gikk i kjeften på bikkja.) 2. Les argumentet av originalposteren. Det handler ikke om kopisikring, men om å spole forbi reklame, noe jeg påstår ikke er en del av noen av standardene. 3. Jeg snakker om kopisikring. Argumentet mitt er at intensjonen er at man skal spille av HD DVD på HD DVD spillere og BD på BD spillere. Hva forbrukerene ønsker utover det tar ikke noen av standardene hensyn til. Man kan da ikke trekke det frem som en fordel for en alminnelig forbruker at HD DVD har en smule dårligere DRM? 4. Man trenger ikke konvertere til nyere medie dersom nye avspillere er tilbakekompatibel. Det er heller ingenting i HD DVD standarden som åpner for dette, med unntak av en smule dårligere DRM enn BD. 5. Jeg påstår ikke at det er noen fordel for forbrukeren, men jeg påstår derimot at det er stor sannsynlighet for at HD DVD også ville ta denne veien dersom det hadde blitt standarden. Hittil har dette vært en 'bulletpoint' i formatkrigen ovenfor forbrukerne, og det er ikke nedlåst i standarden. Det har vært oppe til vurdering flere ganger i DVD forumet. Poengene mine går på at folk argumenterer for HD DVD på ting som egentlig ikke var intensjonen. Som f.eks. HD DVD fremstilles som et mer forbrukervennlig format fordi det er lettere å cracke???? Tror folk at det er en del av standarden eller? Lenke til kommentar
ttt Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 1. Om nokon ønskjer å ta backup ser i alle fall eg det som positivt at dei kan gjere dette. 2. Sånn eg tolker argumentet går det ikkje på kritikk av standardane, men den konsekvensen kopisperrer får ved at du ikkje kan fjerne reklamer om du ønskjer det. 3. Det blir ikkje argumentert for/i mot HD-DVD/Blu-ray, men mot kopisperrer. 4. "Dersom" er gjerne eit nøkkelord. Viss produktet ikkje har kopisperrer blir det mindre bekymring i forhold til dette. 5. Argumentet går mot sone-inndeling, ikkje nødvendigvis som ei støtte til HD-DVD. Det eg villle gjere deg merksam på er at Naranek argumenterer mot kopisikring, uvhengig av kva for ein plattform det er på (sjå i forhold til det han siterer i svaret sitt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå