Gå til innhold

Nikon objekt på Canon hus?

Anbefalte innlegg

Jeg har tilgang på en del optikk fra Nikon, fra den gang de fotograferte med film.

Kan jeg bruke det på canon 30D?

Eksempelvis på Nikon objekt:

- Panamagor PMC Reflex 500mm 1:8,0 72

- Nippon L37 52mm

- Vitacon 52mm 1A. 52 sigma zoom-master f35-70mm

- Sigma zoom f=80-200mm multi-coated

- Nikora super wide 0,42x

Et pirat objektiv: Tamron-Popular f400mm diameter72

Noen som kan om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjo. Med en adapter. Men det er lite poeng i å benytte dette om du ikke har spesielle behov, ingenting av det du beskriver kan vel regnes å være kremoptikk, og ytelsen på et digitalt kamera kan man nok være ganske skeptisk til. Ikke har jeg prøvd, men jeg tør anta det er slik.

Det interessante måtte i så måte være speiltelen. Om den er verdt store summene vet jeg ikke, men den vil uansett hvordan man se det tilsvare 800mm på et Canonhus med APS-C-sensor (xxxD og xxD-seriene). Og det er jo forsåvidt morsomt å ha muligheten til å gå så nært om man må. Men om du trenger en 800mm (EFL) speiltele med en blender på 8, det er en litt annen sak.

Jeg regner med at jeg blir rettet på om jeg tar feil vdr. den optiske ytelsen til den optikken du har, men jeg har en sterk følelse som sier at det nok dessverre ikke er helt ypperlig på et digitalt kamerahus. :)

Lenke til kommentar

Speiltelen kan du fint bruke med adapter, siden det kun har en blender uansett. Jeg ville i alle fall kjøpt meg et adapter til det. Resten er dessverre verdiløst, uansett om du kjøper Canon eller Nikon.

Hvis du ikke ønsker speiltelen så er det sikkert noen som kunne tenke seg å kjøpe den. Kanskje noen av våre mange D200-eiere kunne tenkt seg den 400mm'eren også. På et Canonhus med adapter så blir den nok vanskelig å bruke, siden man sannsynligvis må blende den en del ned for å få god skarphet. Da blir søkerbildet litt vel mørkt når man bruker lysmåling på nedblending som metode, slik Canon gjør når man bruker adapter.

Det spørs i og for seg om ikke en D200 eller en D40X ville være mest aktuell til det objektivet, men det betyr nok lite i det store og hele.

Ps: Alt du har er piratoptikk, ikke bare den fra Tamron. Uansett er det bare de to faste telene som er verdt å samle på. Kjøp 30D, og behold 500mm speiltele. Resten kan du gi til Fretex, og 400mm'eren fra Tamron kan det jo hende noen her ønsker å overta. En byttehandel, kansje? Hvis du oppgir mer data (som f-verdi/største blender) er det mulig for oss å google på objektivet. Så og si alt du skriver er helt intetsigende informasjon.

Lenke til kommentar
Speiltelen kan du fint bruke med adapter, siden det kun har en blender uansett. Jeg ville i alle fall kjøpt meg et adapter til det. Resten er dessverre verdiløst, uansett om du kjøper Canon eller Nikon.

Hvis du ikke ønsker speiltelen så er det sikkert noen som kunne tenke seg å kjøpe den. Kanskje noen av våre mange D200-eiere kunne tenkt seg den 400mm'eren også. På et Canonhus med adapter så blir den nok vanskelig å bruke, siden man sannsynligvis må blende den en del ned for å få god skarphet. Da blir søkerbildet litt vel mørkt når man bruker lysmåling på nedblending som metode, slik Canon gjør når man bruker adapter.

Det spørs i og for seg om ikke en D200 eller en D40X ville være mest aktuell til det objektivet, men det betyr nok lite i det store og hele.

Ps: Alt du har er piratoptikk, ikke bare den fra Tamron. Uansett er det bare de to faste telene som er verdt å samle på. Kjøp 30D, og behold 500mm speiltele. Resten kan du gi til Fretex, og 400mm'eren fra Tamron kan det jo hende noen her ønsker å overta. En byttehandel, kansje? Hvis du oppgir mer data (som f-verdi/største blender) er det mulig for oss å google på objektivet. Så og si alt du skriver er helt intetsigende informasjon.

Han som eier objektene sier det er kun Tamrot som er pirat.

Men takk for infoen, dette hjelper en fersking!!!

Takk Takk. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...