Gå til innhold

BSD/UnixHvilken solaris for stasjonær pc med nvidia skjermkort?

Anbefalte innlegg

Hei jeg ønsker å teste ut solaris på min datamaskin. Datamaskinen jeg har består av et litt eldre hovedkort med nforce brikkesette og en AMD Athlon64 X2 prosessor.

Jeg har et nVIDIA 7800gtx skjermkort, som snart skal erstattes av et 8800gt fra nvidia, er dette støttet av nvidia sin solaris driver? jeg har for tiden et creative lydkort som bruke emu chipsettet, dette vil også snart bli erstattet av asus lydkort som bruker c-media 8788, er dette støtte av solaris?

Så er spørsmålet, hvilken solaris, så viddt jeg har fått med meg er det flere solaris varianter der ute, hvilken skal jeg velge? Brukervennlighet er noe jeg ikke bryr meg om, jeg ønsker å ha kun basesystemet inne når operativsystemet er ferdig installert, slik at jeg kan bruker alternative pakkesystemer som pkgsrc.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det ikke vil være så gunstig med Solaris 10 for din del. Nyeste OpenSolaris har funket fint for meg, enda bedre til det du har tenkt ville kanskje vært "Project Indiana" eller Nexenta, mye fordi det er lettere å strippe disse ned til et lite basissystem, mens OpenSolaris/Solaris 10 liker å installere alt mulig.

Ser på nvidia.com at siste nvidia-driver for solaris er versjon 169.07, og den støtter 8800gt.

Lydkortet vet jeg ikke med, men er vel gode sjanser for at du får det til å funke med OSS. Du finner sikkert noe info vha. google.

Uansett syns jeg selv at Solaris ligger et godt stykke bak linux når det gjelder desktop, men om man gidder å bruke litt tid på å få pkgsrc osv opp og gå kan det kanskje bli levelig..

Lenke til kommentar

Det er en sånn "custom setup"-sak der ja.. personlig syns jeg det var litt tungvindt, vanskelig å se hva man trenger og ikke, og utrolig tregt system for å fjerne pakker.. så jeg installerte like godt alt som var.

Prøvde nexenta for noen dager siden, og der får man en ganske basic install med GNU toolchainen og Solaris-kjernen. Ville nok valgt den om hensikten var å bygge på med pkgsrc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...