Jokko88 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Oppgaven lyder slik: I et u-rør er det ene røret lukket og det andre åpent. I røret er det kvikksølv (Hg) I det lukkete røret er det avstengt luft over kvikksølvet. Lufttrykket er 1,01*10^5 Pa. Tettheten til kvikksølvet er 1.36 kg/dm^3. a)Hva er trykket i den avstengte lufta når kvikksølvet står like høyt i begge greinene? Denne klarer jeg, siden den er åpen på andre siden er lufttrykket i samme høyde som den avstengte lufta. Og trykket blir likt lufttrykket. b)Hva er trykket i den avstengte lufta når kvikksølvet står 15cm høyere i den åpne greina enn den lukkede greina? c)Hva er trykket i den avstengte lufta når kvikksølvet står 15cm lavere i den åpne greina enn den lukkede greina? Det er b og c jeg har problemer med. Trykket må jo være det samme i samme høyde, men klarer ikke helt å regne dette ut. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det du må gjøre er å finne ut hvor mye trykk må till for å flytte kvikksølvet 15 cm og så legge det på luft trykket. Er vel en formle fo såndt, men det husker jeg ikke nå. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Formelen for trykk i væsker og gasser er p=po+pgh Men den kan varier litt om det er lukket eller åpent, og her er det jo to rør som sitter sammen og det ene er åpent. Endret 17. februar 2008 av Jokko88 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, da har du at P(trykk) = P0 + p(roh, heter denne egentlig og står for tetthet)*g*h Altså hvis jeg skjønner din forklaring av oppgaven rett så blir det vel p0 = 1,01*10^5 Pa Da blir jo P = 1,01*10^5 + (1.36 * 9,81 * 0,15) Så er det bare å regne ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå