Gå til innhold

ice mobilt bredbånd(tilbake til steinalderen)angrefrist?

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg gikk til anskaffelse av denne løsningen her fordi den blokka jeg bor i har hatt vanskeligheter med å anskaffe bredbånd(skjønner ikke helt hvorfor men)

å jeg sendte de mailer angående dekning osv og fikk til svar at de kunne levere opp mot 3,1mbit(noe som er greit)

men at jeg i mitt område nok måtte regne med rundt 1,6-2,3mbit noe som er litt dårligere men fortsatt akseptabelt.

Skuffelsen blei imidlertid stor da jeg plugget i dette her å kom meg på nett(antenne nivå på 6,som er høyeste tror jeg) å begynte å surfe..

eksempel:

skriver inn webadressen..venter...venter..venter...så kommer siden,tar en speedtest på itavisen å til mitt vannvidd opplevert jeg KUN 3-400kbit\s linje,å nå er den innimellom nede i 82-120kbit\s noe som tilsvarer gamle modem og isdn liksom :realmad:

sendte mail og klaget å de ga meg tips om hva jeg skulle gjøre,flyttet det litt rundt og fikk helt "supre" verdier i signal osv..de mente man kunne kjøpe antenne til den(for bedre dekning)men linja er fortsatt samme trege tingen..

bestilte ice via nett og har hatt det i kanskje nesten en måneds tid i håp om at det skulle bli bedre..men neida..

blir liksom for sykt å betale 400kr\mnd for en linje du ikke får kjøpt lenger omtrent..hehe å som såvidt åpner web browseren..

hva slags rettigheter har jeg i denne saken?

har noen tips eller råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem oppgir vel i sine vilkår at det er OPPTIL reklamert hastighet og at den vil variere etter dekningsforhold og hvor mange andre brukere som benytter seg av den.

Slik jeg har forstått ice så er de ikke den rette leverandøren hvis du er ute etter å laste ned (dem setter ned hastigheten din hvis du laster ned mye), ha den hastigheten du har betalt for.

Er stort sett et "hytte-abonement" og for dem som ikke får nett på andre muligheter.

Lenke til kommentar

Dette kommer litt ann på hvor lenge du har hatt abonnementet og hvor lenge siden du oppdagde problemet. Hvis vi tar utgangspunkt i at du ikke har hatt ICE lenge. Da kan du prøve å heve kjøpet med begrunnelse på at du ble forespeilet helt andre "worst-case" scenarioer

de kunne levere opp mot 3,1mbit(noe som er greit)

men at jeg i mitt område nok måtte regne med rundt 1,6-2,3mbit

Du kan kun heve kjøpet hvis mindre enn (<) 150kbits(10% av det du ble realistisk forespeilet i ditt område) er den mer eller mindre faste hastigheten din. Du bør kunne vise til hastighetslogger fra flere dager også.

Greia med dette er at du kontaktet ICE for å sjekke hva som var realistisk hastighet i ditt område og fikk et estimat som er over 10 ganger raskere enn hva som er realiteten.

Lenke til kommentar

Du har 14 dagers angrerett på varer kjøpt på nettet (fjernsalg). Du trenger ikke ha noen grunn. Det har ikke noe å si om du har binding eller ikke.

KILDE

Men legg også merke til at 3,1 MBIT kun er en teoretisk hastighet der hvor HSDPA (Turbo-3G) er bygget ut. I praksis vil man nesten aldri kunne oppnå slike hastigheter. Der hvor HSDPA er bygget ut vil hastighetene kunne komme opp på rundt 1 MBIT. Ikke noe særlig mer.

Så, du ble forespeilet opptil 2 MBIT hvilket IKKE er realistisk der du bor (ikke realistisk i det hele tatt, men...)

På det grunnlaget bør du kreve angrerett.

Sitat fra samme kilde som tidligere i posten:

"For fjernsalg og salg av bokverk (se nedenfor) går angrefristen likevel ut etter 3 måneder etter mottak av varen dersom du ikke har mottatt tilstrekkelig informasjon.

"For tilvirkningskjøp (se nedenfor), gjelder en maksimum angrefrist på 3 måneder etter mottak av varen dersom du ikke har mottatt tilstrekkelig informasjon."

Tilvirkningskjøp er produkter spesielt tilpasset forbrukeren, som f.eks et abbonoment.

Trooor jeg. Rett meg om jeg tar feil her.

Så, go get them tiger. Du har nok av klagegrunnlag selvom den ordinære angreretten har gått ut! :)

Lenke til kommentar

har sett innom noen tråder tidligere (som jeg selvfølgelig ikke finner nå) der det ble konkludert med at slike abonnementsavtaler går under avtaleloven og ikke forbrukerkjøsploven og ikke gir deg angrerett utover det som er festet i kontrakten.

hvis jeg husker riktig.

feel free to prove me wrong

Lenke til kommentar

jeg skal i allefall høre hva de sier,bare veldig kjipt om INGEN annen internett leverandør greier å levere hit=(

bor liksom maks 20-30min unna hovedstaden og bor veldig sentralt,men tror jeg bor i "blokka from hell" der ikkeno kan leveres=(

har sjekket en rekke leverandører men kommer foreløbig ikke fram til noen som kan levere,vil det hjelpe med antenne til icen eller er det bare dumt? antennenivå er på topp osv,eneste signal strenght jeg er usikker på..

noen som veit hva den bør ligge på?

sendt de mail som jeg venter på svar om nå=)

takk for gode tips og råd sålangt=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...