petterg Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg har gjort noe dumt! Kjøpte en Benq MP620 prosjektor. Testa den med laptopen (vga kabel), og det så ut til å virke. Så satt jeg igang å lage hjemmekino. Noe av tanken var at PC'r skal stå i eget rom for å slippe støy. Dermed ble det endel kablingsjobb. Kablene er lagt så skjult som mulig. Jeg la da en 10m DVI kabel til prosjektoren. Dum som jeg var, testa jeg ikke prosjektoren med DVI før all kabling var ferdig.... og selvsagt - det fungerer ikke! Nå hadde det ikke vært noe stort problem, normalt sett - det er jo bare å bruke VGA kabel. MEN det er et gigantisk prosjekt å komme til å få lagt en ekstra kabel pent nå! OK. Så jeg trenger en annen løsning. Det er et Radeon X-1300 skjermkort i PC-en, og kjører XP pro. Første test; en LCD skjerm med DVI der prosjektoren skal være tilkoblet: det funker. Neste test; sette PC-en nær prosjektoren og prøve med en kort DVI kabel - ikke bilde. Dvs bios bildet kommer opp. Det er bilde helt til PC-en begynner å laste OS. Jeg kobler på en ekstra skjerm for å se hva som skjer. ATI's control panel merker at det er en skjerm tilkoblet på DVI porten, men den står som disabled, og ved å velge enable, blinker det litt på den andre skjermen, men prosjektoren forblir disabled. Ved å koble til en skjerm isteden for prosjektoren detekteres dukker den opp i kontrolpanelet. Trikset med å ha skjerm tilkoblet under boot og flytte kabelen til prosjektoren fungerer ikke siden ATI driveren merker når skjermen kobles fra. (og ikke merker når den kobles til prosjektoren) Prøvde å oppdatere ATI driverene til nyeste versjon - det gjorde ingen nytte. Nedgraderte så til driveren som fulgte med på CD-en til skjermkortet - heller ikke dette gjorde noen nytte. Neste test: Annet skjermkort - samme problem! dessverre har jeg bare ATI skjermkort med DVI utgang. Det ser ut som jeg ikke er alene om dette problemet. Og det gjelder visst ikke bare ATI Finnes det noen måte å tvinge ATI driveren til å slå på DVI signal selv om den ikke detekterer at det er noen skjerm der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå