Gå til innhold

Spørsmål om fokus på bevegelige objekt

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan en fokuserer på bevegelige mål. Jeg har en Canon 400D med en Sigma 50-150 som jeg var ute og prøvde i går. Da fotograferte jeg hunden min, og jeg erfarte at jeg ikke fikk lagt fokus der jeg ville.

Når hunden var i bevegelse, satte jeg kameraet til å fokusere i AI-Servo, dvs. at den tenker selv ut hvor fokus skal være, og så blir det ikke bra.

Finnes det måter? Er en måte å låse et fokuspunkt, og så bruke AI-Servo og passe på å ha det låste fokuspunktet der jeg vil ha fokus? Det er jo ikke noe "blink" som fortellermeg at jeg har fokus, men kan det tenkes at det er der kameraet legger fokus?

Jeg har jo forsøkt dette, uten hell, men det kan jo skyldes andre forhold. Hvis det er gangbar måte, må jeg trene litt mer.

Eller er det andre måter? Takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Følgefokus ikke bruk AI-servo.

Hva skal man ellers bruke?

(Snakker om Canon nå.)

Uansett har ikke xxD og xxxD mulighet for valg av såkalte "hjelpepunkter". Det vil si at det kun er ett aktivt fokuspunkt (med mindre du velger alle, men da kan fokus fort bli feil) når man forhåndsvelger f.eks. senter-punktet.

På mitt 1D mk.II har jeg muligheten til å utvide fokuspunktene, slik at hvis en person løper "gjennom søkeren" mens kamera står i ro, vil kameraet likevel klare å følge personen gjennom hele bevegelsen hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...