Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win XP 32Bit starter ikke med 4Gb RAM

Anbefalte innlegg

Hei.

Har puttet sammen noen deler til en ny maskin, og har holdt på å installere Win XP 32 bit.

Installasjon har fungert helt greit, men etter alt er ferdig og Windows skal starte for første gang kommer det ikke i gang.

Står fast på oppstartsbildet med bevegelse i de pilene som indikerer lasting.

Funker heller ikke i sikkermodus. Og så slo jeg av maskinen, tok ut en av minnebrikkene (2Gb) og startet på nytt igjen.

Da startet det helt greit!

Vet at Xp 32 bit ikke vil utnytte alle 4Gb grunnet begrensninger i tilgjengelige adresser, men det burde jo starte uten problemer alikevel?

Noe annet jeg kan sjekke for å få dette til?

Maskinen består av dette nå:

Asus P5N-E SLI hovedkort

Intel Core 2 Duo E6750

2x2Gb Corsair XMS2 DDR2 RAM

Sapphire Radeon HD 3850 Skjermkort

250Gb Western Digital Hd

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg
Hei.

Har puttet sammen noen deler til en ny maskin, og har holdt på å installere Win XP 32 bit.

Installasjon har fungert helt greit, men etter alt er ferdig og Windows skal starte for første gang kommer det ikke i gang.

Står fast på oppstartsbildet med bevegelse i de pilene som indikerer lasting.

Funker heller ikke i sikkermodus. Og så slo jeg av maskinen, tok ut en av minnebrikkene (2Gb) og startet på nytt igjen.

Da startet det helt greit!

Vet at Xp 32 bit ikke vil utnytte alle 4Gb grunnet begrensninger i tilgjengelige adresser, men det burde jo starte uten problemer alikevel?

Noe annet jeg kan sjekke for å få dette til?

Maskinen består av dette nå:

Asus P5N-E SLI hovedkort

Intel Core 2 Duo E6750

2x2Gb Corsair XMS2 DDR2 RAM

Sapphire Radeon HD 3850 Skjermkort

250Gb Western Digital Hd

Nettulf

Du har 2 brikker på 2gb hver? Disse må stå i dual-mode i ram-portene på hovedkortet.

Hvis to like brikker ikke står i dual-mode eller riktige porter på et hovedkort, vil det ofte bli problemer. Ta å sjekk i manualen til hovedkortet hvilke porter minnebrikkene skal stå i. Sjekk også om den ene brikken kan være defekt. Prøv å starte windows med bare den brikken du tok ut. (Denne kan være defekt)

Jeg har ikke noe erfaring med 4GB minne under windows, men etter det jeg har lest skal det ikke være noe problem med 4gb i 32bit windows.

Håper du finner ut av problemet

Lenke til kommentar

Kjører XP64bit selv, så ikke hatt slike problemer.

Men har sett andre på forumet her har sagt noe om at man må inn i BIOS og gjøre en endring der vist man bruker 4Gb med XP32bit. Tror det var noe memory remaping eller noe. (Ta dette med en stor klype salt! Kan være jeg er milevis ute på jordet med dette........)

Lenke til kommentar

Hei.

De står i riktige sokler i forhold til dual channel, og regner med begge fungerer greit.

Fant en tidligere post her med en som hadde noe lignende problem men i Vista.

Der måtte han ta ut 2 Gb for å få det til å starte første gang, og når han satte de inn igjen etterpå fungerte det fint.

Se posten her

Kan jo være noe lignende her da, men kikker litt mere på det.....

Nettulf

Lenke til kommentar

Løsningen var jo logisk den....

Funket fint etter en oppstart når jeg satte inn igjen den andre minnebrikken.

Så løsningen er altså å installere Windows XP med 2Gb montert, starte opp på nytt og etter det sette inn resten av RAM...

Har ikke oppgradert noe som helst ellers, pussig nok.

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...