Nettulf Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei. Har puttet sammen noen deler til en ny maskin, og har holdt på å installere Win XP 32 bit. Installasjon har fungert helt greit, men etter alt er ferdig og Windows skal starte for første gang kommer det ikke i gang. Står fast på oppstartsbildet med bevegelse i de pilene som indikerer lasting. Funker heller ikke i sikkermodus. Og så slo jeg av maskinen, tok ut en av minnebrikkene (2Gb) og startet på nytt igjen. Da startet det helt greit! Vet at Xp 32 bit ikke vil utnytte alle 4Gb grunnet begrensninger i tilgjengelige adresser, men det burde jo starte uten problemer alikevel? Noe annet jeg kan sjekke for å få dette til? Maskinen består av dette nå: Asus P5N-E SLI hovedkort Intel Core 2 Duo E6750 2x2Gb Corsair XMS2 DDR2 RAM Sapphire Radeon HD 3850 Skjermkort 250Gb Western Digital Hd Nettulf Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Har du enablet "Memory Remap Feature" i bios? Kjører 4gb ram i XP her, kun 3.2gb syns i xp, men fungerer fint ellers. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Uppdate bios. Uppdate win det kommer patch for 4gb(mest viktig viss du bruker vista) Dram voltage:2.1v NB Core Voltage: 1.4v---viktig og øke denne litt for 4gb. MEM (DDR), Mhz: 800mzh(400mzh cpu-z) tCL 4 (CAS Latency 4)---timings for corsair XMS2 tRCD 4 tRP 4 tRAS 12 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO Som alltid med minne skal dette testet med memtest86+ 1.70 Ligger her. http://www.ultimatebootcd.com/ http://www.memtest.org/ Ved feil i test 5 kan du øke til 2.2v Mange feil test 1 og 1 brikke. Lenke til kommentar
Victima! Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 jeg har akkuratt det samme problemet. trikset er å skru av strømforskyneren i et halvt minutt Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 jeg har akkuratt det samme problemet.trikset er å skru av strømforskyneren i et halvt minutt Jaha det var jo en bra løsning Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Løsningen var jo logisk den.... Funket fint etter en oppstart når jeg satte inn igjen den andre minnebrikken. Så løsningen er altså å installere Windows XP med 2Gb montert, starte opp på nytt og etter det sette inn resten av RAM... Har ikke oppgradert noe som helst ellers, pussig nok. Nettulf Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Uppdate win det kommer patch for 4gb(mest viktig viss du bruker vista) Husk at selv med en "patch for 4gb" vil du aldri kunne utnytte fulle 4GB, Windows vil bare oppgi mengde installert minne heller enn mengde tilgjengelig minne. Sleipt, men sant ... Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Husk at selv med en "patch for 4gb" vil du aldri kunne utnytte fulle 4GB, Windows vil bare oppgi mengde installert minne heller enn mengde tilgjengelig minne. Sleipt, men sant ... Patchen er kun for og unngå bluescreen med 4gb. http://support.microsoft.com/kb/929777 visning av minne er som den alltid har vært. Systemegenskaper->generelt viser si 3.2gb(det som er tilgenlig for win) Cpu-z viser 4gb. Vet ikke om vista har forandret på dette. Selvfølgelig vil ingen patch gi flere minneadresser for 32bit. Endret 18. februar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 SNIPPSAT: Ah, ok. Visste ikke at Windows hadde et problem med 4GB minne på den måten der. Det jeg snakket om, er at i Vista SP1 32bit skal det visstnok komme en "fix" for maskiner med 4GB minne. Denne "fixen" gjør at Windows viser mengde installert heller enn mengde tilgjengelig minne, for å lure dem med 4GB i en 32-bit-versjon til å tro at de utnytter alt minnet... Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) for å lure dem med 4GB i en 32-bit-versjon til å tro at de utnytter alt minnet Ja det er vel noen som går på den. Spørsmål har jo kommet opp i årevis angående 4gb og 32bit. Svaret er forsatt like klart 32bit er 32bit selv om en har vista,støtter 4gb minus enhether som tar av minneadresser eskp:skjermkort Endret 18. februar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ser ikke at det lurer noen. Det er jo sant at det er 4 GB installert. Det kunne dog stått i parantes "3,x tilgjengelig" Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ser ikke at det lurer noen. Det er jo sant at det er 4 GB installert. Det kunne dog stått i parantes "3,x tilgjengelig" Jeg vil tro fyren som betaler noen hundrelapper for å oppgradere fra 3GB til 4GB vil føle seg lurt, i hvert fall. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) He ja det blir vel rettsak i usa,som det ble med hdd. Mange hadde kjøp 500gb disker,men i win fant dem bare 460gb du gitt. Nei så merklig Så dette må jo være en toppsak for dem. Endret 18. februar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Victima! Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) haha tbh, så sendte jeg mail til komplett når jeg fikk min første 500gb harddisk skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde 500gb. (lenge sia though). Endret 19. februar 2008 av Victima! Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Var de så snill og svare deg på den Mailn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå