stimas Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei. Lurte på en ting: Bør man sette kameraet til macro når man har et macro-objektiv? De fleste kameraer idag har jo egen innstilling for det. Eller bør man utforske litt på de manuelle innstillingene? noen som har tips? På forhånd TAKK! Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det har nok lite for seg, vil jeg tro. Det som har mer for seg er blender-prioritet, eller helmanuelle instillinger. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei, En person med peil vet alltid bedre enn automatikken, så i lengden lønner det seg stort å sette seg inn i ting. Eksperimentér med forskjellige blendere i A-modus for å oppnå den dybdeskarpheten du ønsker i akkurat det bildet du tar der og da. Og om lukkertiden blir for sakte til at det blir skarpt, så kan du jo bruke enten stativ eller høyere ISO for å få god nok lukkertid. Om selve objektivet har et eget macro-modus (har aldri sett et, du har ikke ett, men jeg vet de finnes - nevner det bare for kompletthet), så skal du aktivere det før du tar macro-bilder. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det du skriver om stativ er nesten å regne som helt nødvendig. Sjelden man kan ta gode macro-bilder uten stativ. For å få nok lys er vel blits og/eller reflektor ofte å anbefale. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Sjelden man kan ta gode macro-bilder uten stativ. med god teknikk så går det helt fint - 98% av mine bilder er tatt uten stativ.. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Sjelden man kan ta gode macro-bilder uten stativ. med god teknikk så går det helt fint - 98% av mine bilder er tatt uten stativ.. .....og 99% av mine. Ellers mener jeg at blenderprioritert lysmåler er å foretrekke her (også). Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Ja, da så. Jeg skal ikke krangle med folk som helt klart klarer å få bedre macro-bilder enn meg. Hvilke tips har dere for å få gode macro-bilder, både hva gjelder tekniske og kreative aspekter? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Tenk skyting Det vil si puste- og holdeteknikk Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Tenk skyting Det vil si puste- og holdeteknikk Hehe, ja hjelper nok endel. Jeg synes dog det er vanskelig å få riktig gode macro-bilder, men har ikke trent mye på det ennå. Bruker du noen former for rekvisita for å få bildene dine så gode, eller er det bare langvarig krutt-skyting som ligger bak? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hehe, ja hjelper nok endel. Jeg synes dog det er vanskelig å få riktig gode macro-bilder, men har ikke trent mye på det ennå. Macro er zen. Det er noe helt spesielt ved å mer eller mindre krype rundt på bakken og lete etter interessante motiver og vinkler på disse motivene, å fin-instille fokus, å fin-instille dybdeskarphet. Tidels millimeter gjør ofte forskjellen mellom wow og jaja. Og så venter du på at vinden skal ta en liten pause. Og så, når du føler at du ser et flott bilde på monitoren hjemme, så puster du dypt inn og så trykker du ned utløseren mens du puster sakte ut. Det er i alle fall slik jeg liker å gjøre det. Og jeg er ikke noen macro-ekspert ennå jeg heller. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Ha med deg følgende på makrotur: - Gråplate til å måle eksponering på (og til å sample hvitbalanse fra) - Hvit papp som lysreflektor eller bakgrunn - Svart papp som bakgrunn - Papp med sølvpapir som reflektor - Farget papp (jeg liker godt rød-magenta) til bakgrunn Platene trenger ikke å være så store. ca 20x20 cm duger. Bruk platene til å skape fint lys rundt motivet, og eventuelt prøv med flere fargebakgrunner. Husk å mål lyset på gråkortet før du bruker svart eller hvit bakgrunn, hvis ikke blir lysmåleren din temmelig forvirret. Husk også å komme deg langt nok ned. Bilder ovenfra og ned er sjeldent noe spennende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå