Magnus Lie Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Kjøpte i forrige uke en ny maskin, og alt er fryd og bra. Har nå 3 maskiner her - PC1, PC2 og Server. (PC1 er gammel maskin, PC2 er den nye maskinen) Men jeg var litt skuffet over hvor mye cpu-vifta støyet. Den virkelig overdøver alle de andre maskinene mine, og jeg kan høre den fra andre rom i leiligheten min. Jeg kan sammenligne lyden med lydopptaket fra Tom's Hardware, hvor de tar opp lyden fra Geforce FX... Men idag oppdaget jeg plutselig et merkelig fenomen - Når PC1 er skrudd av, går samtidig hastigheten på cpu-vifta ned på PC2. Og 5-6 sekunder etter at jeg skrur på PC1, går hastigheten på cpu-vifta opp igjen og begynner å støye. Når vifta ikke støyer ligger den på rundt 3300-3500 rpm, men støyer ganske brukbart fra 4200 rpm og oppover. Forrige kvelden lå den konstant på +-5000 rpm, og da ble jeg rett og slett nødt til å skru av hele maskinen. Jeg kjører Seti@Home på maskinene, og Asus Probe rapporterer at cpu-temp på PC2 er konstant 55 grader. Men hvis jeg går inn i bios har jeg aldri sett temperaturen over 45 grader, uansett hvor lenge jeg har latt maskinen stå på (med Seti@home kjørende). Temperaturen kan jo ikke synke med 10 grader på 10-12 sekunder?! (Bruker AS3 mellom cpu og kjøleribbe) Temperaturen ligger på rundt 50 grader idle, målt med Asus Probe (som jeg tror viser for høy temperatur). Og det er samme temperatur på cpu på full load (med Seti@home) både når cpu-vifte går med +4500 rpm eller når den ligger på 3200-3500 rpm. Har deaktivert "dynamisk" cpu-vifte i bios (slik at hastigheten ikke skal synke og stige ved behov), men vifta varierer i hastighet fra 4150 til 4600 rpm alikevel. Dette kan kanskje ha noe med Asus Probe-programmet? Viften det er snakk om er boxed-vifta som følger med P4 3.06GHz. (Det skal nevnes at Task Manager bare rapporterer 50% load på cpu når jeg kjører Seti@home, men det går jeg ut ifra er pga. Hyper Threading. Jeg antar allikevel at cpu går for fullt(?)) Nå er det slik at PC1 står på gulvet under pulten, mens PC2 står oppe på pulten, rett over PC1. Kan det være et "magnet-felt" (eller noen annen form for elektronisk stråling) som forårsaker dette? Jeg er ganske overbevist om at det er en påvirkning fra PC1 som forårsaker at hastigheten på cpu-vifta i PC2 øker - det passer for godt til å bare være en tilfeldighet! Har følgende hardware: PC1: Aopen HX08 kabinett AMD Athlon 1400MHz 512MB ram Abit KT7A-Raid Geforce3 TI200 Maxtor 17GB Quantum FB 7,6GB IBM 4,2GB (SCSI) Nettverkskort, lydkort, scsi-kort, dvd, cd-spiller og cd-brenner PC2: Chieftec Miditower Intel 3.06GHz 1024MB ram Asus P4G8X-Deluxe Hercules 9700Pro WD 120GB SE Dvd-spiller Serveren står rett ved siden av PC1 på gulvet, men jeg har ikke merket noe sammenheng mellom den og PC2, så derfor oppgir jeg ikke noen specs på den. Det er en ren fil/ftp-server, så den står bare og koser seg med masse disk. Men jeg har som sagt, ikke merket noe forskjell/påvirkning mellom Server og PC2. Har heller ikke merket noen påvirkning fra PC1 til Server, så det er kun PC2 som er/blir påvirket. Alle maskinene står på det samme stikket i veggen, dvs jeg har prøvd å fordele alt ustyret likt mellom begge uttakene i dobbelt-stikket (skjøteledninger osv). Kan det være noe påvirkning gjennom strømnettet/stikkontakten, fra PC1 til PC2 (men som ikke påvirker Serveren)?? Jeg skjønner at en løsning kan være å flytte maskinene i forhold til hverandre, men av praktiske årsaker vil jeg prøve å unngå dette. Hvis det tilslutt viser seg å være den eneste løsningen vil jeg selvsagt gjøre det, men prøver å unngå det hvis det skulle vise seg å være en annen løsning på problemet. Noen som har vært borti liknende problem som jeg har nå? Har selv aldri hatt eller hørt om problemer med at maskiner står for nært hverandre - bare med (gamle) crt-skjermer som kunne påvirke hverandre. Takk for alle svar. Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå