Gå til innhold

Handle trygt på nettet?

Anbefalte innlegg

Kom over denne annonsen nettopp, og jeg er imponert over hvor få detaljer visa klarte å presse inn i noe som burde ha vært forklart nøye:

http://www.visa.no/personer/handle/main.jsp (øverste sak)

Interessant å se utviklingen her i landet, kanskje vi ender opp med visakort som er like sikre mot svindel som de amerikanske.

Jeg har til nå ikke hørt om noen som har fått refundert noe etter å ha blitt lurt etter å ha brukt debetkort med visadel som betaling, da utenlandske nettbutikker som er godkjente av visa.

Personlig fikk jeg gleden av å få tilsendt en dyr vare (300$) som jeg ikke hadde bestilt, de hadde lagret kortnummeret mitt og trakk penger direkte fra kontoen min.

Jeg trodde jeg var beskyttet mot slike åpenbare ulovligheter, og tok dette opp med banken min (postbanken) som ba meg dra til helvete.

UPS skandinavia krevde meg også for moms på denne varen, og returprosedyrene var så lange at jeg til slutt måtte akseptere at dette var noe jeg måtte betale, da jeg ikke har et UPS kontor noe sted i nærheten.

Selv da jeg ringte UPS, forklarte situasjonen fullstendig, og sa at momskravet deres var lovstridig i og med at det dreide seg om en vare jeg aldri hadde bestilt, kvitterte damen med "Ja, men ni måste betala"

Bankene har i disse sakene brukt argumentasjonslinjen "debetkort, olol", som gir meg inntrykket av å bruke disse debetkortene på nettet tydeligvis er like sikkert som å sende penger til butikken i umerket brev, bare at butikken man handler med ikke vet dette.

Det store minuset er at ikke alle har anledning til å skaffe et anerkjent kredittkort, da de enten er studenter, avtjener verneplikt, minstepensjonister eller rett og slett ikke tjener over sperregrensen.

Jeg tar meg selv i å lure på om trygg netthandel kun er et noe middelklassen kan nyte godt av.

Noen som sitter med kunnskaper om dette?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er forskjell på debet kort og ekta kredittkort når det gjelder sikkerhet - uten tvil. Kredittkort skal du ihvertfall være i stand til å bestride utbetalinger på ganske så enkelt og med loven i hånden. Debet kort derimot vet jeg ikke helt, men jeg har også hørt at det ikke gjelder samme regler for det.

heldigvis har jeg enda ikke vært borti en slik situasjon (kun blitt svindlet en gang på ebay, men da ble det dekket gpa. Paypal beskyttelse). Det er dog kanskje noe man BURDE vite hvordan fungerer... for å unngå slike problem.

Mitt kort et et VISA-kort utsend fra Skandiabanken, men det er også et debet kort så langt jeg kjenner til. I følge VISA siden skulle man jo tro at det gjaldt alle VISA kort, men det er jo typisk en ting de beskriver i liten tekst i bruksvilkårene gjemt unna et helt annet sted på siden så... =P

Kanskje jeg tar meg en telefon til banken og forhører meg anngående akurat dette ...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Et kjapt søk etter lovverk angående bruk av debetkort er resultatløst. Det virker som vi rett og slett ikke har fungerende forbrukerrettigheter når det gjelder disse og kjøp fra utlandet. Her i Norge er forbrukervernet såpass sterkt at vi ikke har bruk for "verified by visa" overhodet etter min mening.

Men ikke engang forbrukerrådet ser ut til å ha svar på hvor godt beskyttet man er mot kortsvindel i utlandet. Ikke når det gjelder korttypen det brukes mest av.

Kynikeren i meg sier at kortustederne nyter godt av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...