St1gar Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Jeg skal i forsvaret om en måned eller så, og når de slipper meg ut om et års tid er det antakeligvis på høy tid å oppgradere ting et par smuler. Jeg har en relativt stor og sterk maskin akkurat nå. Det vil si; selve PC-en er på en circa 2-3 GHZ, jeg har 2 GB med RAM, og skjermkortet mitt er en Nvidia GeForce 8800 GTX. Den støtter teknisk sett DX10, men for tiden bruker jeg Windows XP, så det har ikke så mye å si akkurat nå. Nå har det seg slik at jeg likevel ikke har så superduperbra ytelse på alle spill slik som man kanskje skulle kunne håpe på med tanke på alle de dyre, dyre tingene jeg har stappet inn i maskinen. På en 3DMark test en venn tok hos meg, hadde jeg sånn circa 24-15 FPS gjennomsnittlig, og når de testet CPU'en var helvete løs. Det var virkelig ille. jeg hadde sånn omtrent 0-1 FPS. Jeg gjenntar: Det var altså null til en! Dette kunne kanskje forklare litt av problemene med den nevnte til tider begredelige ytelsen ellers. Og her kommer vi til poenget. Jeg er ikke helt sikker på hva en CPU er, hvor gammel min CPU er, og, opplagt nok, ikke hvor god min CPU er, annet enn at den tydeligvis er ganske patetisk. Så når jeg nå snart skal oppgradere, blir jo CPU'en et opplagt valg. Så... hva er egentlig en CPU? Hvordan finner jeg ut hva min CPU heter og hvor sterk den er? Hvordan installerer man en CPU? Er det vanskelig hvis du, som meg, ikke skjønner deg et fnugg på PC-er? Hvor dyre er de bra CPU'ene? Og er egentlig en CPU en egen del i det hele tatt? Og til slutt; hvis jeg skulle kjøpt en CPU nå i stedet for om et år, hvilken CPU ville dere anbefale for best ytelse, uavhengig av pris? Og sist men ikke minst: Er det noe jeg trenger å vite om dette? Vil det for eksempel kunne bli slik at hvis jeg kjøper en latterlig hardcore CPU, så må enkelte andre deler av maskinen oppgraderes for å kunne funke, eller noe sånt noe? Er det rett og slett noen detaljer anngående dette dere synes jeg burde kjenne til? Husk at jeg aner ikke et fnugg av hva jeg driver med, her. På forhånd takk! Endret 17. februar 2008 av St1gar Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Høres ut som du har et driverproblem. Installert nyeste skjermkortdrivere? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Kva vart scoren i 3dmark? var det 06 versjonen? Lenke til kommentar
digernes Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 får å finne ut hvor bra cpuen din er så går du bare innpå datamaskin , venstreklikker , egenskaper og der står prossessor type og klokke hastighet. får å skifte prosessor må du vite hvilken type socket du har. Men det jeg tror er at du har driver problemer. det kan påvirke cpu og. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det er helt normalt med 0-3 fps i cpu testen i 06. Last ned programmet "cpuz".Der finner du kjapt info om din cpu,hovedkort og minne. Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Beklager at jeg ikke har svart før, men PC-en hadde måttet bli reformatert, og så glemte jeg helt at jeg hadde skrevet dette innlegget her. Jeg har et par spørsmål til: Altså, når dere snakker om at CPUtesten sannsynlighvis kan ha gitt meg begredelig FPS fordi jeg manglet drivere, mener dere da drivere til grafikkortet, eller selve CPU'en? I såfall ante jeg ikke at CPU'en trengte nedlastbare drivere en gang, jeg... Og til sist: Hva med de andre spørsmålene mine? Hvordan innstallerer man en CPU? Kjøpes de på vanlig måte som f.eks. skjermkort, med forskjellige leverandører og serienummere? Stikker man den bare inn i maskinen og skrur litt rundt sånn som med skjermkort og RAM, eller må det fryktelig "avanserte" ting til? På forhånd takk. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Fra Wikipedia: A central processing unit (CPU), or sometimes just called processor, is a description of a class of logic machines that can execute computer programs. This broad definition can easily be applied to many early computers that existed long before the term "CPU" ever came into widespread usage. However, the term itself and its initialism have been in use in the computer industry at least since the early 1960s (Weik 1961). The form, design and implementation of CPUs have changed dramatically since the earliest examples, but their fundamental operation has remained much the same. Som du ser er CPU hjernen i maskinen. Hvilken CPU-design du benyte er avhengig av hovedkortet i maskinen (CPU og hovedkort må være tilpasset hverandre, både med hensyn til kontakt (monteringspunktet) og teknologi). De fleste klarer fint å bytte CPU selv. Påse at kjøleribbe rengjøres for gammel kjølepasta og ny legges på, at kjøleribbe monteres riktig (for å unngå varmegang), at den BIOS-versjon du har kan benytte den nye CPUen (evt. oppdragder BIOS før CPU bytte). Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det er normalt med lav fps i cpu testen i 3DMark 06.Har ikke noe med drivere å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå