IntelAmdAti Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Sitter med en sum på en BSU-sparekonto, det er enda lenge til jeg skal kjøpe en bolig men hvordan er reglene for leie? Kan jeg bruke disse pengene på oppussing i en leilighet jeg leier? Kan jeg bruke pengene til å betale leien? Hvordan definerer bankene "oppussing"? Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Tror ikke jeg ville brukt BSU pengene på en bolig som du ikke eier, i noen som helst sammenheng. BSU er ikke bare en sum, men et bevis på at du klarer å spare jevnlig, og har kontroll på økonomien din også. Vet ikke om du får pengene til oppussing av en leilighet som du ikke eier, men jeg hadde aldri gjort det uten videre, du får jo lite glede av det på lengre sikt ofte. Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Dersom du gjør opp kontoen og bruker pengene på noe annet enn egen bolig, vil dette være et brudd på kontrakten og du vil derfor måtte betale tilbake mottatt skattefradrag. Du kan heller ikke åpne bsu igjen. Anbefaler alle å spare så mye de kan (15.000,- i året, maks 100.000,- + renter, til en blir 34 år) og bruke pengene på hus. Egentlig er reglene slik at det er brudd om du bruker pengene på opppussing - dette omgås som regel ved at evt. lån blir brukt til opppussing og bsu betaler ned det lånet... har du satt inn penger dette kalenderåret kan du ta disse ut uten at kontrakten blir brutt. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Bankene følger kun reglene fra skattemyndighetene, og rapporterer til dem ved oppgjør av BSU-kontoen din. Kontoen kan brukes til boligkjøp, evt betale ned på boliglånet ditt. Det er og viktig å merke seg at du må ha kjøpt boligen (tatt opp lån) etter at kontoen ble opprettet for at du kan få brukt pengene til nedbetaling av gjelden på denne. Kjøper du først, for så å opprett kontoen, kan du ikke bruke bsu pengene til denne boligen! Da må den gå til neste bolig! BSU-pengene kan kun brukes til bolig du selv eier. Endret 17. februar 2008 av learntofly Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 BSU-pengene kan kun brukes til bolig du selv eier. Og bor i! Lenke til kommentar
kdog Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Dersom man har råd til å ikke bruke en halvfull BSU, lønner det seg å fortsette etter førstegangskjøp også, for så å betale ned når BSU-en er full. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå