Gå til innhold

Annenhver farge i <li>


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen måte å gjøre dette på automatisk, verken i CSS2 eller CSS3 såvidt meg bekjent. Du må derfor sette på klasser.

<li class="l1">1</li>
<li class="l2">2</li>
-----
li.l1 { background: #fff; }
li.l2 {background: #ddd; }

 

Dette kan eventuelt gjøres med et serversidespråk som PHP.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen måte å gjøre dette på automatisk, verken i CSS2 eller CSS3 såvidt meg bekjent. Du må derfor sette på klasser.
<li class="l1">1</li>
<li class="l2">2</li>
-----
li.l1 { background: #fff; }
li.l2 {background: #ddd; }

 

Dette kan eventuelt gjøres med et serversidespråk som PHP.

 

Takk for oppklaringen. Innser at det blir alt for mye arbeid å gjøre dette for en liste med over 600 DVDer. Kanskje PHP-variantene utgjør et mer automatisert og effektivt alternativ?

 

Dessuten lurer jeg på hvordan jeg kan tilordne et passe mellomrom mellom disse overskriftene:

Year - Title - Director - Genre - Country - Language

 

Det samme gjelder for selve oppføringene:

1995 Leaving Las Vegas Mike Figgis Drama, Romance France, USA, UK English, Russian

 

I gammel HTML-ånd ønsker jeg en form for tabell som skiller teksten i hver sitt felt. Gjør man dette enklest ved å dele opp hele siden i 5-6 biter? Håper jeg gir et klart nok bilde av hva det er jeg prøver å oppnå.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen måte å gjøre dette på automatisk, verken i CSS2 eller CSS3 såvidt meg bekjent.

 

CSS3 har funksjonalitet for akkurat dette.

Sjekk http://www.w3.org/TR/css3-selectors/ eller for å være mer nøyaktig: http://www.w3.org/TR/css3-selectors/#nth-child-pseudo

 

I praksis vil det si at man kunne gjort noe ala dette for å markere annenver rad forskjellig:

tr:nth-child(odd) { color:#ccc; }
tr:nth-child(even) { color:#eee; }

Lenke til kommentar

"odd" og "even" er bare et alias for "2n+1" og "2n", som igjen kan leses som "hvert andre element i rekken + 1" og "hvert andre element i rekken", hvor det første elementet i rekken har nummeret 1.

":nth-child"-selectoren er langt mer fleksibel enn odd/even, og alle mulige tilsvarende verdier kan oppgis for å markere/velge elementer basert på nummerering.

Spesifikasjonen inneholder en god del eksempler.

 

Måtte bare presisere litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...