Gå til innhold

Frukt VS Grønnsaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frukt bør man spise i moderate mengder grunnet fruktose som ikke er gunstig i forbindelse med glykose.

 

Bruk denne siden for referanse

 

Nei, frukt kan man spise som mellommåltid med god samvittighet hver dag. Det er på ingen måte ”mye” karbohydrater i frukt. Og karbohydratene i frukt er ikke bare av formen fruktose. Men det har egentlig ikke noe å si, for mengdene i det store og hele er så små.

Og gi råd om at man bør holde seg unna frukt er helt feil. Frukt er noe av det beste man kan spise, og de aller fleste av oss spiser for alt for lite frukt. Frukt inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter ++

Lenke til kommentar
Jeg har absolutt ikke sagt at man ikke skal spise frukt men at man skal spise det i moderate mengder. Moderate mengder definerer man selv.

 

Du bør lese innlegget litt bedre ;)

Jeg leste innlegget.

Men når du sier at man bør spise moderate mengder frukt, vil dette si det samme som man bør moderere frukt inntaket. Statistikk viser at ca 70 % av barn i Norge spiser for lite frukt, og de de fleste av de resterende 30% fikk sitt ”behov” dekket gjennom juice!! Den litt eldre ungdommen har enda lavere inntak!

Frukt og grønnsaker er noe av det sunneste og mest naturlige vi kan spise. Etter min mening bør man modere inntaket av så å si alt annet, før man begynner å ”kutte” på frukten. Så å anbefale ”moderate” mengder frukt på generell basis mener jeg blir helt feil. :)

Lenke til kommentar

Lurer litt på en ting.

Det er jo slik at for å gå ned i vekt skal man ha kalori underskudd. Og man skal ikke spise masse karbohydrater for å gå ned i vekt.

Ser f.eks på avokado Avokado: Vann 73 kcal 185 Protein 1,9 Fett 19,5 Karbohydrater 0,5 Kostfiber 5,2 Det er veldig masse kalorier og veldig lite karbohydrater.

Banan: 75 92 1,2 0,3 21,0 1,6 Masse karbohydrater og ikke fult så mye kalorier.

 

Og hva betyr egentlig det når det står vann 75 pr 100 g?

Bak på en pizza står det jo 7,5 g fett pr 100 g så blir litt rotete.

 

Så lurer da egentli på hva man bør se på hvis man vil spise mye av noe for å bli mett uten å bli feit?

Skal man først se på kcal, karbohydrater, fett, proteiner eller?

Kan dere gi meg noen eksempler fra de listene dere linka til og f.eks en pizza/kjøttdeig.

 

Ble sabla rotete dette her men håper dere forstår hva jeg vil fram til.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Og hva betyr egentlig det når det står vann 75 pr 100 g?

Det betyr at det er 75 gram vann per 100 gram frukt.. easy as that.

 

Ok, var egentlig det jeg trodde, ble bare litt forvirra av den kcal greia som jeg ikke hadde helt kontroll på.

 

Avocadoen inneholder 19,5 g fett per 100 gram. Fett gir 9 kcal per gram, karbohydrater (og protein) gir 4 kcal per gram. Derfor er det flere kalorier i avocadoen, enn i bananen.

 

Har også hørt at nøtter skal være ganske bra.. Men det er jo sykt med kcal.. og mange sier at man ikke skal ha så sykt mye kcal inntak, hvis man ikke vil gå opp i vekt/muskler, blir bare litt forvirret.

 

Så hva ser dere på når dere skal gå ned i vekt? Total kcal eller karbohydrater? Veit at kroppen trenger begge deler men hva ser dere på når dere leser innhold pr. 100 g på matvarer?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

1g karbohydrat = 4 kcal

1g protein = 4 kcal

1g fett = 9 kcal

 

Fettet i nøttene er sunt fett, det består av mye omega 3 og 6. Samt inneholder nøtter andre stoffer. De fleste typer nøtter skal innvirke positivt på de "slankende" prosessene i kroppen. En neve om dagen blir det sagt.

 

Vil en spise grønt, men er opptatt av å få i seg lite karbohydrater bør en spise mye grønnsaker. Frukt inneholder generelt mye karbs i form av sukkerarter som tas kjappt opp samtidig som overskuddet lett blir omgjort til kroppsfett. Alle burde få i seg litt av begge.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...