Gå til innhold

DIV og deling av tekst

Anbefalte innlegg

ved å bruke DIV kan en dele tekst inn i bolker. på hjemmesiden min har jeg endel tekst som går nedover på de forskjellige sidene. jeg vil gjerne ha en automatisert løsning som deler inn teksten i forskjellige avslitt og at en nederst på hvert avsnitt må klikke på noe ala "Neste" for å bla videre til neste del av teksten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du kan gjøre er å legge inn linker til ulike id'er på siden, á la dette:

<div id="1">
tekstteksttekstteksttekstteksttekst
<a href="#2">avsnitt 2</a></div>

<div id="2">
<a href="#3">avsnitt 3</a></div>

<div id="3">
<a href="#4">avsnitt 4</a></div>

Dette er jo ikke dynamisk med mindre du får til en PHP-funksjon som fikser det, men det var noe slikt du ønsket?

Lenke til kommentar

Hmm, skjønte ikke helt denne.

Hva er vitsen med noe ala "Neste" når en jo er kommet til "Neste"?

Med utgangspunkt i eksempelet til garanti, må det vel være en stor avstand mellom div (id=1) og div (id=2) for at det skal være fornuftig å legge inn en link.

En annen ting er vel at det passer vel bedre å bruke den enkle <p> for avsnittene?

Lenke til kommentar
kanskje jege r helt på jorde nå men for meg er <P> utgått/passé/gammeldags.

Hei,

<div> forteller vel strengt tatt "ingenting" mens en <p> forteller at her er et avsnitt, og siden du ville dele teksten inn i avsnitt blir det vel den utgått/passe/gammeldags <p> som passer inn ;-)

Grubler enda på denne..

Er den teksten din delt inn i kapitler ?

Hvis ja, ville ikke det å lage noen linker i toppen av dokumentet som går/linkes til Kapittel 1, Kapittel 2 osv. være en løsning ?

Lenke til kommentar
nei, det er ikke kapitler. på feks denne siden er det mye tekst. planen er å dele det opp i forskjellge deler slik at en med lav oppløsning (feks 1024x768) får opp all tekst på en side uten å scrolle og kan bla seg videre for å få opp mer tekst.

Hei,

Det er nok sikkert mulig å få det til og vil tro det finnes PHP skript som løser det. Litt leting i skriptbaser eller noen google søk.

Helt klart er det også mulig med noe fancy Ajax, men setter fingeren på at det vil falle under unødvendighet.

For å scrolle har man gjerne flere muligheter - Page Up/Down, piltaster og scrollhjul.

Det er jo faktisk mulig at "neste" linken kunne ha blitt et unødvendig objekt.

Du måtte vel også ha fanget opp skjemoppløsning til brukere for å kunne servere rett tekstmengde til rett skjermoppløsning.

Det å dele opp teksten i sider vil også kunne bli en bakdel, da det forhindrer jo muligheten til å kunne se hele teksten. (gruble, gruble var det på side 1, 2 eller 3 jeg leste om "....")

Personlig synes jeg teksten på siden din var helt grei som den er.

Tror også at en bedre løsning enn å dele opp teksten ville vært å bruke <h1> - <h6> overskrifter og så eventuelt legge til en TOC (hurtignavigasjon til innhold i dokumentet) som da var link til overskriftene.

Overskrifter i din tekst kunne f.eks. vært "Pass on what you have learned", "Keep your promises", "Have faith in your friends"

Men det er nå bare det jeg tror ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...