Gå til innhold

Suse skrev over MBR på primærdisken min hvor windows ligger.

Neo

Anbefalte innlegg

Skulle installere Suse 8.0 på den sekundære disken min. Installerte via ftp, alt så ut til å gå greit. Gikk å gjorde noe annet i mellomtiden. Da jeg kom tilbake og skulle starte maskinen på nytt. Så fikk jeg bare en masse L01010101... på skjermen. Morroa hadde akkurat begynt... :x

Fikk boota linux med boot-cd og fant ut at lilo hadde skrevet over MBR uten at jeg kan huske å ha valgt dette, pokker! Jeg har windows2000 på den disken. Vet at windows-disken er ok, da jeg

har mountet denne i Suse.

Spørsmålet er da: Hvordan skal jeg få fikset MBR slik at den booter windows?? Er det bare å slenge i windows2000-install cd'en og installere windows på nytt. Eller kan jeg ordne det med lilo? Problemet er jo at Suse ligger på sekundærdisken (/dev/hdd*) mens windows og MBR ligger på primærdisken (/dev/hda*). :grumpy:

Setter stor pris på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at fdisk ikke vil ødelegge alt som ligger på c: da? Hadde vært veldig kjipt for å si det sån. (Primærdisken er forøvrig delt opp i 4 partisjoner med fat32 som filsystem og windows er installert på c)

Lenke til kommentar
Er du sikker på at fdisk ikke vil ødelegge alt som ligger på c: da? Hadde vært veldig kjipt for å si det sån. (Primærdisken er forøvrig delt opp i 4 partisjoner med fat32 som filsystem og windows er installert på c)

MBR har ingenting med C: (eller andre partisjoner å gjøre). Det er bare første sektor på disken, og det er ikke farlig om linux eller andre overskriver denne. Fdisk/mbr legger inn den "gode" gamle dos/windows bootloader'n. Ellers er det jo en smal sak å legge opp LILO til å boote windows.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha :D . Funket som bare det.. Lurte på en ting til angående fdisk /mbr: Dersom man har en disk som er partisjonert opp i 4 biter og man har installert Windows på en annen partisjon enn den første, vil da maskinen boote inn i Windows etter at man har kjørt fdisk /mbr?

Lenke til kommentar
Lurte på en ting til angående fdisk /mbr: Dersom man har en disk som er partisjonert opp i 4 biter og man har installert Windows på en annen partisjon enn den første, vil da maskinen boote inn i Windows etter at man har kjørt fdisk /mbr?

Nei. fdisk /mbr "nullstiller" bare mbr slik at den booter på boot recorden til din første partisjon på master disken. Hvis du hadde hatt linux på din første master partisjon ville ikke fdisk /mbr boota windows (ikke linux heller fordi linux booter fra image, ikke boot record).

Forresten så opplevde jeg akkurat det samme problemet for en stund sida, med mandrake 9.0, da jeg prøvde å installere linux på slave disken. Fant ut at man rett og slett ikke kan boote fra slave. Det jeg gjorde var å lage en /boot partisjon på 200Mb som den første partisjonen på master, da ville bootloaderen installeres her, mens operativsystemet kan installeres på slave.

En annen mulighet er å få Windows 2000's/XP's bootloader til å boote Linux...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Nei. fdisk /mbr "nullstiller" bare mbr slik at den booter på boot recorden til din første partisjon på master disken. Hvis du hadde hatt linux på din første master partisjon ville ikke fdisk /mbr boota windows (ikke linux heller fordi linux booter fra image, ikke boot record).

Du tar nok feil der, det spiller ingen rolle om det ligger en linux-partisjon foran windows-partisjonen. Det eneste du må passe på er at windows-partisjonen (den som er C: ) er satt som "bootable". Det kan ordnes i alle partisjonsprogrammer. Bare en partisjon kan være bootable på enhver harddisk, og det er denne som bootes av dos mbr-bootloaderen.

Linux og andre OS bryr seg ikke om "bootable"-flagget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...